Gå til innhold

Forståelse for at noen er redd hunder selv om det sies at den / de er snille??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trine skrev (6 timer siden):

Når en rottweiler biter, knuser den ben"

Uff, nå blir jeg redd for å gå tur igjen😞 Skulle ønske det var båndtvang - som ble fulgt - i alle lysløyper. Det er nok å være redd for orm, elg og ulv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cilie skrev (3 timer siden):

Uff, nå blir jeg redd for å gå tur igjen😞 Skulle ønske det var båndtvang - som ble fulgt - i alle lysløyper. Det er nok å være redd for orm, elg og ulv…

Men fikk du ikke med deg at det bare er tullete å si at en rottweiler knuser ben når den biter? Og ellers kan jeg berolige deg med at både jeg og hundene mine har tråkket over mange hoggorm. Vi har aldri blitt bitt. Elgen flykter fremfor å angripe. Ser du ulv, er du heldig. Men de er så sky at du trenger bare si bø, så stikker de. Med andre ord, frykten din er ikke rasjonell. Det hjelper sikkert ikke at jeg sier det da, frykten er jo der uansett. Men erfaringen min sier at det er lurt å tenke litt mer logisk og fornuftig, framfor å la frykten ta seg av all tenkingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Såklart, men hunder er anderledes. For de er på en måte en ulv i fangenskap etter mitt syn. Samtidig så tror jeg at hunden har det godt sammen med mennesker også. Mener at selv om det skjer drap blant mennesker også, så må vi skille mellom mennesker og dyr. Det er ikke særlig kjekt når ukjente hunder kommer hoppende på oss på gaten. Dette pleier ikke mennesker å gjøre. Men noen hunder oppsøker oss på en annen måte. 

Nå skal jeg også ta med at jeg gikk forbi noen små hunder i går. De gikk fint forbi meg. Det pleier de å gjøre. Opplever mest at det er store hunder som tar kontakt. 

Anonymkode: cfbfa...95f

En kan ikke sammenligne mennesker og dyr, det er jeg helt enig i. Men å si at man bør være redd hunder på generell basis fordi noen få individer skader eller dreper er helt søkt etter min mening. Å ha respekt for hunder, mennesker, og andre vesener bør være en selvfølge. Jeg synes det er merkelig at kupton kan være så svart/hvitt og unyansert i tankegangen som han noen ganger er. 

Anonymkode: 14b36...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 18.28):

Jeg hadde et par stygge episoder med hunder da jeg gikk morgenrute for Aftenposten. Folk som har hundene sine løse der de bor, burde fått bot. Hunder har vaktinstinkt. Og de skjønner ikke forskjellen på en innbruddstyv, søppeltømmer, postbud el.

Mener du at man ikke skal få ha hunden løs i sin egen hage? Jeg er enig i at man ikke har hunden løs der alene når avisbudet kommer, dersom avisbudet faktisk må innenfor gjerdet for å få levert avisen. Men ellers har da ikke fremmede noe i andres hager å gjøre. Jeg syns det er helt supert når selgere ombestemmer seg og går videre fordi det står to og bjeffer på andre siden av porten 😁 Kommer f.eks feieren, sender jeg selvfølgelig hundene inn. 

 

AnonymBruker skrev (På 8.6.2021 den 10.30):

For de er på en måte en ulv i fangenskap etter mitt syn.

Hunder er et resultat av sosiale ulver. Det var ulvene som valgte å nærme seg menneskene, fordi det ga dem goder (mat). De har blitt domestisert i ca 50000 år og er absolutt ikke ulver i fangenskap. Ulver har det best ute i naturen, og de samarbeider best med hverandre. De fleste hunder hadde fått problemer med å klare seg ute i naturen alene, og de samarbeider bedre med mennesker enn med andre hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (10 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/johannes-7-ble-bitt-ihjel/73880466
Det er pluss-artikkel om en liten gutt som ble angrepet av en hunde-flokk for flere år siden. Fullstendig hjerteskjærende å lese. 

Grusomt. Jeg husker den saken godt, han var den eneste av barna som ikke var funksjonshemmet. Morens sønn, som er nevnt i denne artikkelen, ble ikke omtalt i 2002, så vidt jeg husker. Det var en ansvarsløs dame som eide de hundene.

Her er en gratis artikkel - det er bare å søke på etternavnet og "hund", så kommer det opp mange:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kvva4E/johannes-livredd-hundene

Jeg synes Karin Fossum er veldig god til å beskrive barn og hvordan de snakker og tenker. Hun har en skildring i en av bøkene sine der en liten gutt som vil leke Lars Monsen og får lov til å gå på "ekspedisjon" i skogen alene for første gang, blir revet i hjel av hunder noen har sluppet løs. Jeg husker den scenen bedre enn resten av boka, selv om den ikke inneholder noen blodige detaljer. Bare hvordan guttens følelse av spenning og begeistring går over i frykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cilie skrev (På 8.6.2021 den 19.25):

Uff, nå blir jeg redd for å gå tur igjen😞 Skulle ønske det var båndtvang - som ble fulgt - i alle lysløyper. Det er nok å være redd for orm, elg og ulv…

Jeg traff på tre store hunder uten bånd i går. Jeg er ekstra redd hunder nå etter å ha hørt at de har tatt menneskeliv. Er veldig ekkelt når de bare lar de gå uten bånd.  Mulig eierene vet at de er snille liksom. Men det er ofte eiere sier at de er bare snille selv om de hopper på oss. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...