Gå til innhold

Ferielistene : jobbing 6 dager i uken , kun sene vakter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett på ferielistene i sommer. Jeg har ikke ferie før i august og ser at jeg skal jobbe senvakt 6 dager i uken i hele juli mens noen av kollegaene er på ferie. Jeg har egentlig nok med de vaktene som jeg har nå. Jobber 4 dager i uken og for meg er det nok for tre av de er sene til klokka 20. Nå blir det å jobbe i hele juli 6 dager til klokken 20 hele måneden. Hadde du sagt ifra at du synes det ble for mye til sjefen? Eller hadde du bitt tennene sammen eller jobbet de uten problem? 

Anonymkode: 1017d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har sett på ferielistene i sommer. Jeg har ikke ferie før i august og ser at jeg skal jobbe senvakt 6 dager i uken i hele juli mens noen av kollegaene er på ferie. Jeg har egentlig nok med de vaktene som jeg har nå. Jobber 4 dager i uken og for meg er det nok for tre av de er sene til klokka 20. Nå blir det å jobbe i hele juli 6 dager til klokken 20 hele måneden. Hadde du sagt ifra at du synes det ble for mye til sjefen? Eller hadde du bitt tennene sammen eller jobbet de uten problem? 

Anonymkode: 1017d...b79

Jeg har det slik denne uka. 6 sene vakter. Jeg har ei slik uke hver måned. 

Jeg liker ikke disse ukene, men jeg liker at jeg kan samle opp og ta ut avspasering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har sett på ferielistene i sommer. Jeg har ikke ferie før i august og ser at jeg skal jobbe senvakt 6 dager i uken i hele juli mens noen av kollegaene er på ferie. Jeg har egentlig nok med de vaktene som jeg har nå. Jobber 4 dager i uken og for meg er det nok for tre av de er sene til klokka 20. Nå blir det å jobbe i hele juli 6 dager til klokken 20 hele måneden. Hadde du sagt ifra at du synes det ble for mye til sjefen? Eller hadde du bitt tennene sammen eller jobbet de uten problem? 

Anonymkode: 1017d...b79

Du tjener vel bra da den måneden da.

Anonymkode: 28f4c...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tjener vel bra da den måneden da.

Anonymkode: 28f4c...53a

Jeg har ei sånn uke hver måned. Nei, jeg tjener ikke spesielt bra. Jeg får 50% overtid etter kl 17.00 og 100 overtid etter kl 13 00 på lørdager. 

Men viktigere for meg enn lønna er at jeg får avspasering. Fritid er viktigere for meg enn de ekstra pengene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Jeg har ei sånn uke hver måned. Nei, jeg tjener ikke spesielt bra. Jeg får 50% overtid etter kl 17.00 og 100 overtid etter kl 13 00 på lørdager. 

Men viktigere for meg enn lønna er at jeg får avspasering. Fritid er viktigere for meg enn de ekstra pengene . 

Jeg tenkte på ts som ikke har fast lønn.

Anonymkode: 28f4c...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte på ts som ikke har fast lønn.

Anonymkode: 28f4c...53a

Ja, ser det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har egentlig nok med de vaktene som jeg har nå.

Kan du ta det opp med lederen? Dere må vel ha snakket om dette? Har dere ikke ferievikarer? Hvis du ønsker å jobbe mer på dagtid, kan du ev si det? At utvidelse av stillingen din i juni er kun aktuelt ved dagvakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har egentlig nok med de vaktene som jeg har nå. Jobber 4 dager i uken og for meg er det nok for tre av de er sene til klokka 20. Nå blir det å jobbe i hele juli 6 dager til klokken 20 hele måneden. Hadde du sagt ifra at du synes det ble for mye til sjefen? Eller hadde du bitt tennene sammen eller jobbet de uten problem? 

Hvis dette gjelder en by og ikke et typisk ferie-/turiststed (og ikke i helsevesenet der forskjellen er mindre): Det er ofte roligere på jobb i juli og dermed mindre slitsomt å være der, selv om man selvfølgelig blir litt sliten av timene det tar uansett. 

Så hvis jeg hadde hatt god bruk for pengene, ville jeg helt klart ha tatt vaktene, men gitt beskjed om at jeg gjerne kunne byttes ut på noen av dem (hvis f.eks. en ferievikar ville ha dem) dersom det økonomiske ikke var så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har sett på ferielistene i sommer. Jeg har ikke ferie før i august og ser at jeg skal jobbe senvakt 6 dager i uken i hele juli mens noen av kollegaene er på ferie. Jeg har egentlig nok med de vaktene som jeg har nå. Jobber 4 dager i uken og for meg er det nok for tre av de er sene til klokka 20. Nå blir det å jobbe i hele juli 6 dager til klokken 20 hele måneden. Hadde du sagt ifra at du synes det ble for mye til sjefen? Eller hadde du bitt tennene sammen eller jobbet de uten problem? 

Anonymkode: 1017d...b79

Jeg får ikke helt tak i hva som er spørsmålet ditt. Lurer du på om andre hadde turt å si fra eller om andre hadde greid en slik turnus?

Sånn grovt sett ville jeg bitt tennene sammen om jeg syns det «kun» var dumt eller ubehagelig/ubeleilig, men sagt fra om jeg trodde jeg ikke greide det og ville bli syk av det. 

Selv hadde jeg altså bitt tennene sammen om jeg trengte pengene, og heller latt egen ferie i august med pen lønnsutbetaling for juli være gulrot. Men, jeg er frisk og jobber mye til vanlig, så det ville ikke gjort meg syk å jobbe mye.

Dersom jeg visste at jeg ikke ville greid en slik turnus hadde jeg turt å si fra til lederen. Om jeg var lederen ville jeg likt at vedkommende sa fra, framfor å bli syk av arbeidet og borte når jeg hadde behov for at vedkommende holdt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Når det er snakk om hele måneden, ikke bare en uke slik jeg først trodde , ville jeg sett mørkt på å jobbe så mye hele juli. 

Men det er du som må kjenne på hva som er riktig for deg. Hvor sliten er du i utgangspunktet og hvor mye trenger du pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Når det er snakk om hele måneden, ikke bare en uke slik jeg først trodde , ville jeg sett mørkt på å jobbe så mye hele juli. 

Men det er du som må kjenne på hva som er riktig for deg. Hvor sliten er du i utgangspunktet og hvor mye trenger du pengene?

Det er en hel måned. Lite motiverende. Men jeg tenker på å relaxe mer på jobben i den tiden.  Ikke stresse og ikke gjøre ekstra oppgaver. Kun det jeg må gjøre. For det er viktig å ha mest mulig energi og føle seg opplagt når det blir så mye jobbing. Dermed viktig å ikke stresse. Jeg har en tendens til å jobbe hardt og stresse på jobb for å gjøre alt best mulig. 

Anonymkode: 1017d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke stresse og ikke gjøre ekstra oppgaver. Kun det jeg må gjøre. For det er viktig å ha mest mulig energi og føle seg opplagt når det blir så mye jobbing.

Hvis det er roligere på jobb i juli, kan det jo være mulig å få gjort unna ekstraoppgaver som ellers må prioriteres ned, uten å stresse. Det kan virke avstressende å få gjort / avsluttet ting som har blitt "hengende" også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (På 16.6.2021 den 11.26):

Hvis det er roligere på jobb i juli, kan det jo være mulig å få gjort unna ekstraoppgaver som ellers må prioriteres ned, uten å stresse. Det kan virke avstressende å få gjort / avsluttet ting som har blitt "hengende" også. 

Jeg ble spurt om det gikk greit med alle senvaktene etter at listen var ført. De sa at de ikke hadde annet valg. Jeg sa at det gikk greit. Men nå i ettertid så synes jeg at det blir vanskelig med så mange sene vakter. Så vurderer å spørre om jeg kan få redusert antall vakter til 5 i uken istedet for 6, pga alle senvaktene.  

Reagerer på at andre mer nyansatte kollegaer får kun tidligvakter hele ukene , mens jeg får bare sene fordi de påstår at de ikke hadde andre til å kunne ta de. De som jobber tidligvaktene burde ha kunne tatt noen sene de også. Det er en jobb som de klarer. 

Pengene frister, men jeg vet ikke om jeg har helse til å jobbe såpass mye. Det ødelegger også dagene. Vet ikke om det er dumt å spørre om å kun jobbe 5 dager istedet for 6 den måneden når jeg sa at det gikk greit?  Men det er jo bare et spørsmål egentlig.  

Anonymkode: 1017d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ble spurt om det gikk greit med alle senvaktene etter at listen var ført. De sa at de ikke hadde annet valg. Jeg sa at det gikk greit. Men nå i ettertid så synes jeg at det blir vanskelig med så mange sene vakter. Så vurderer å spørre om jeg kan få redusert antall vakter til 5 i uken istedet for 6, pga alle senvaktene.  

Reagerer på at andre mer nyansatte kollegaer får kun tidligvakter hele ukene , mens jeg får bare sene fordi de påstår at de ikke hadde andre til å kunne ta de. De som jobber tidligvaktene burde ha kunne tatt noen sene de også. Det er en jobb som de klarer. 

Pengene frister, men jeg vet ikke om jeg har helse til å jobbe såpass mye. Det ødelegger også dagene. Vet ikke om det er dumt å spørre om å kun jobbe 5 dager istedet for 6 den måneden når jeg sa at det gikk greit?  Men det er jo bare et spørsmål egentlig.  

Anonymkode: 1017d...b79

Fortell lederen din det du skriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ble spurt om det gikk greit med alle senvaktene etter at listen var ført. De sa at de ikke hadde annet valg. Jeg sa at det gikk greit. Men nå i ettertid så synes jeg at det blir vanskelig med så mange sene vakter. Så vurderer å spørre om jeg kan få redusert antall vakter til 5 i uken istedet for 6, pga alle senvaktene.  

Reagerer på at andre mer nyansatte kollegaer får kun tidligvakter hele ukene , mens jeg får bare sene fordi de påstår at de ikke hadde andre til å kunne ta de.

Det beste hadde jo vært om du sa fra da du ble spurt. Men det er jo bare å ta det opp igjen - det kan jo ikke skje noe verre enn at du får avslag.

Kan dere ikke bytte enkeltvakter internt, det kan jo hende at noen av de nyere også ønsker litt variasjon? Eller har det noe med f.eks. låseansvar å gjøre?

I god tid før neste ferieperiode får du og evt andre fast ansatte ta opp dette på generell basis - at alle typer vakter må fordeles på alle når ledelsen skal legge "feriekabalen". Å si det er greit og lide i stillhet blir det ingen forandringer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (40 minutter siden):

Det beste hadde jo vært om du sa fra da du ble spurt. Men det er jo bare å ta det opp igjen - det kan jo ikke skje noe verre enn at du får avslag.

Kan dere ikke bytte enkeltvakter internt, det kan jo hende at noen av de nyere også ønsker litt variasjon? Eller har det noe med f.eks. låseansvar å gjøre?

I god tid før neste ferieperiode får du og evt andre fast ansatte ta opp dette på generell basis - at alle typer vakter må fordeles på alle når ledelsen skal legge "feriekabalen". Å si det er greit og lide i stillhet blir det ingen forandringer av.

De andre ansatte er fornøyde med løsningen for de får ikke slike vakter som meg. Så de virker ikke til å vise forståelse for at det er ujevn fordeling. Men pengene er uansett gode, så må vurdere før jeg sier noe om dette. Har allerede sagt at det ble litt vel mange sene. Men skal igjen se hva jeg kan gjøre. Det verste er prinsippet: fordelingen av vakter er altfor skjev. Men jeg skal være glad for at jeg har en jobb selv om dette med sommeren var litt kjipt. 

Jeg har mye angst som forverres av stress. Så derfor må jeg lære meg å ta hensyn til det. 

Takk for svar og råd  :)

Anonymkode: 1017d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De andre ansatte er fornøyde med løsningen for de får ikke slike vakter som meg. Så de virker ikke til å vise forståelse for at det er ujevn fordeling. Men pengene er uansett gode, så må vurdere før jeg sier noe om dette. Har allerede sagt at det ble litt vel mange sene. Men skal igjen se hva jeg kan gjøre. Det verste er prinsippet: fordelingen av vakter er altfor skjev. Men jeg skal være glad for at jeg har en jobb selv om dette med sommeren var litt kjipt. 

Jeg har mye angst som forverres av stress. Så derfor må jeg lære meg å ta hensyn til det. 

Takk for svar og råd  :)

Anonymkode: 1017d...b79

Jobber du på sykehjem?

Anonymkode: 6413e...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (På 20.6.2021 den 9.28):

Det beste hadde jo vært om du sa fra da du ble spurt. Men det er jo bare å ta det opp igjen - det kan jo ikke skje noe verre enn at du får avslag.

Kan dere ikke bytte enkeltvakter internt, det kan jo hende at noen av de nyere også ønsker litt variasjon? Eller har det noe med f.eks. låseansvar å gjøre?

I god tid før neste ferieperiode får du og evt andre fast ansatte ta opp dette på generell basis - at alle typer vakter må fordeles på alle når ledelsen skal legge "feriekabalen". Å si det er greit og lide i stillhet blir det ingen forandringer av.

Jeg har bestemt meg nå for å prøve å ta vaktene. Blir det for mye for meg/ altså dersom jeg føler meg veldig dårlig psykisk mens jeg prøver å jobbe de så kommer jeg til å ta egenmelding. Og gå til legen om det blir for ille. Så godt å tenke på at jeg har det alternativet. Jeg sliter med ekstremt tung og vanskelig angst når jeg har mye på skuldrene. Men forsøker å jobbe og det må være lov å ta ut sykedager om det ikke går. 

Synes vaktene er dårlig fordelt uansett. Så jeg skal ikke ha dårlig samvittighet om jeg må ta ut sykedager. Men målet er at jeg skal klare det uten å få sterke panikkanfall og sterk angst. 

Anonymkode: 1017d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Synes vaktene er dårlig fordelt uansett.

Og derfor sier du fra neste gang det skal fordeles vakter i ferietiden, i stedet for å si at det er greit og grue deg i ettertid. Ledere er ikke tankelesere, særlig ikke hvis de har minst én av følgende egenskaper: Mann, litt lat, ikke spesielt godt utviklede sosiale antenner, ikke spesielt glad i personaladministrasjon. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 timer siden):

Og derfor sier du fra neste gang det skal fordeles vakter i ferietiden, i stedet for å si at det er greit og grue deg i ettertid. Ledere er ikke tankelesere, særlig ikke hvis de har minst én av følgende egenskaper: Mann, litt lat, ikke spesielt godt utviklede sosiale antenner, ikke spesielt glad i personaladministrasjon. 

Såklart men jeg mener at leder burde normalt sett tenke på alder og hvor lenge vedkommende har vært ansatt når de fordeler vaktene. Er litt feil når en på nesten 50 år skal få kun sencakrer 6 dager i uken, mens de på 20 får kun tidlige vakter. 

Anonymkode: 1017d...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...