Gå til innhold

Hvorfor skal vi ikke kunne snakke om selvmordstanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har forstått at det også gjelder her.

Det sies at tanker ikke er farlig. Men tanker og følelser vi bærer på alene  kan lettere utvikle seg. Leger og andre behandlere har ofte lang tid før ledig time.  Det er  forskjell på trusler og åpenhet.

Anonymkode: 94acb...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hattifnattus

Man er kanskje redd for at noen skal komme inn og trigge? Folk som får mulighet til å gjemme seg bak AnonymBruker spyr ofte ut ganske fæle ting ( særlig på kvinneguiden har jeg lagt merke til ) mot mennesker som velger å dele vanskelige tanker på forum, så jeg kan ønske at moderatorene ikke ønsker å ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
ISW skrev (16 minutter siden):

Jeg synes heller man skal forby anonyme brukere på psykiatriforumet. 

Helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes heller man skal forby anonyme brukere på psykiatriforumet. 

Jeg er litt delt på den der. Jeg syns folk skal kunne få dele selv om de ikke ønsker innlegget direkte knyttet til brukernavnet sitt, samtidig så er det i perioder så mye tull og dritt fra anonymebrukere her og på KG at man helt mister lysten på å være her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes heller man skal forby anonyme brukere på psykiatriforumet. 

Da er det kanskje bedre å utestenge de som troller og kommer med slemme kommentarer? Kanskje brukere her blir for sjeldent utestengt? 

Anonymkode: 3735f...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
hattifnattus skrev (7 minutter siden):

Jeg er litt delt på den der. Jeg syns folk skal kunne få dele selv om de ikke ønsker innlegget direkte knyttet til brukernavnet sitt, samtidig så er det i perioder så mye tull og dritt fra anonymebrukere her og på KG at man helt mister lysten på å være her. 

Ja for hvis man bare skriver om sine psykiske problemer med brukernavn så kan man risikere tilslutt å bli gjenkjent av noen.. Men jeg forstår samtidig hvorfor noen her vil ha bort AnonymBruker. Det er noen her som misbruker det dessverre.. 

Anonymkode: 3735f...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja for hvis man bare skriver om sine psykiske problemer med brukernavn så kan man risikere tilslutt å bli gjenkjent av noen.. Men jeg forstår samtidig hvorfor noen her vil ha bort AnonymBruker. Det er noen her som misbruker det dessverre.. 

Anonymkode: 3735f...3fd

Det kan være litt skummelt ja. For mange år siden ble jeg til slutt gjenkjent på et annet forum og forfulgt i tråder av anonyme brukere som skulle bruke mot meg ting jeg hadde skrevet tidligere.

Jeg tror det beste er å ignorere AnonymeBrukere som oppfører seg dårlig. Får de ingen oppmerksomhet her så vil de til slutt søke seg andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Jeg synes heller man skal forby anonyme brukere på psykiatriforumet. 

Det er jeg veldig uenig med deg i - og særlig når det gjelder trådstartere.  Jeg synes det er viktig med en mulighet til å ta opp vanskelige temaer på måter som hver enkelt opplever som trygt nok for dem. Det er ganske mange bruker på psykiatriforumet som ikke orker å benytte fast nick. 

Når det gjelder uønskede innlegg, så synes jeg folk kan være kjappe til å rapportere innleggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (56 minutter siden):

Det er jeg veldig uenig med deg i - og særlig når det gjelder trådstartere.  Jeg synes det er viktig med en mulighet til å ta opp vanskelige temaer på måter som hver enkelt opplever som trygt nok for dem. Det er ganske mange bruker på psykiatriforumet som ikke orker å benytte fast nick. 

Når det gjelder uønskede innlegg, så synes jeg folk kan være kjappe til å rapportere innleggene. 

Spørsmålet er hvis du veier dette opp mot GrineAnonymBrukeren som svarer på alle slike tråder med «gjorde du det for å få oppmerksomhet», «du er manipulerende», eller «har du borderline». Det er ikke farlig å skrive med navn. Du er like anonym da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er hvis du veier dette opp mot GrineAnonymBrukeren som svarer på alle slike tråder med «gjorde du det for å få oppmerksomhet», «du er manipulerende», eller «har du borderline». Det er ikke farlig å skrive med navn. Du er like anonym da. 

Du er omtrent like anonym i forhold til verden utenfor dol. Men det er en del brukere som ikke orker at ulike ting de skriver kobles med hverandre, - og som er redd for å bli for synlige. Og - helt unntaksvis - så finnes det eksmpler på at folk som har skrevet med fast nick over tid har blitt gjenkjent i RL (med uheldige konsekvenser). 

Jeg synes det er bra om flest mulig skriver med fast nick, - men ønsker ikke at det skal bli umulig å skrive helt anonymt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (6 timer siden):

Jeg synes heller man skal forby anonyme brukere på psykiatriforumet. 

Men Norge et lite land, det er for eksempel en som har skrevet her inne som jeg lett kunne finne ut hvem var vis jeg var interessert, noe jeg ikke er, etter å ha lest en del innlegg under innlegg under nic.  Den personen er her ikke lenger, bare så det er sagt.  Selv skriver jeg alltid som anonym for at det skal være litt vanskeligere å koble sammen informasjon over tid. Ikke fordi det hadde vært krise om noen vet hvem jeg er ,men jeg synes det er greit at ingen vet.

Og i utgangspunktet er alle her anonyme, jeg vet ikke hvem du er . Så det bør være plass for de som ønsker å være anonym -anomyme også, så får en heller slå hardere ned på de som bare er her for å være ekle med andre brukere. 

 

Anonymkode: 4a214...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 timer siden):

Spørsmålet er hvis du veier dette opp mot GrineAnonymBrukeren som svarer på alle slike tråder med «gjorde du det for å få oppmerksomhet», «du er manipulerende», eller «har du borderline». Det er ikke farlig å skrive med navn. Du er like anonym da. 

Det finnes ingen fullgod løsning på dette. Jeg tenkte først at en kunne gjøre motsatt - å sperre for mulighet for å svare på tråder som anonym bruker, men det kan utestenge mange gode svar det også. Jeg synes det er mange anonyme brukere som har mye godt og fornuftig å komme med, men dessverre i diskusjoner som denne overskygges de av at vi med brukernavn mest husker de negative innleggene. Jeg er sikker på at medlemmene som ønsker å skrive anonymt mener at negative og spydige/nedlatende innlegg fra anonyme brukere er minst like uønsket og ødeleggende for forumet som de som skriver med fast brukernavn.

Men støtter @frosken sitt forslag om å bistå admin med å rapportere innlegg. Og utover det er vel den beste medisin og ikke la de få oppmerksomhet, selv om det er svært vanskelig når diskusjonen er aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har forstått at det også gjelder her.

Det sies at tanker ikke er farlig. Men tanker og følelser vi bærer på alene  kan lettere utvikle seg. Leger og andre behandlere har ofte lang tid før ledig time.  Det er  forskjell på trusler og åpenhet.

Anonymkode: 94acb...fec

Tja, jeg vet ikke helt hva du skulle ønske å snakke om når det gjelder selvmordstanker? Jeg ser det nokså lite hensiktsmessig å diskutere med andre som strever på et åpent forum om det skulle bli svært destruktivt. Da gjør det mer skade enn det er til hjelp og det er ikke intensjonen slik jeg har forstått forumet. En annen ting er jo at slike diskusjoner kanskje muligens kunne ha forekommet mer på kveld- og nattestid samt i helger, da det er en mer belastende tid på døgnet for mange dessverre, og da sover jo den eneste som har et formelt oppsyn med forumet. 

I reglementet står det at: "Du kan ikke poste innlegg som inneholder konkrete selvmordstanker, selvmords- og selvskadingsmetoder og innlegg som forherliger spiseforstyrrelse." Men jeg tenker at å snakke konstruktivt og hjelpende om å nettopp unngå selvmordsforsøk og å komme seg ut av destruktive tankemønstre/depresjoner når en har det vanskelig, vil jo være noe et slikt forum egner seg bedre til. Foreløpig har jeg sett lite til akkurat det her (tror jeg), men det er f.eks. noe jeg selv tenker igjennom et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har forstått at det også gjelder her.

Det sies at tanker ikke er farlig. Men tanker og følelser vi bærer på alene  kan lettere utvikle seg. Leger og andre behandlere har ofte lang tid før ledig time.  Det er  forskjell på trusler og åpenhet.

Anonymkode: 94acb...fec

Jeg synes at det er rart at man ikke kan diskutere utfordringer knyttet til suicidalitet her. Det er et psykiatriforum og selvmordstanker er et vanlig symptom. Å snakke om selvmordsplaner forstår jeg godt at ikke kan være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er naturlig at det ikke er lov med for mye selvmordssnakk. Det utarter veldig ofte. Jeg hadde en gruppe før i internettets barndom, og måtte forby selvmordssnakk, fordi de som snakket om det ofte kom med trusler, eller ble veldig dominerende brukere, der alt handlet om de.

 

Anonymfunksjonen derimot er jeg veldig for å beholde. Noen har vært medlem her siden 00 tallet, og da sier det  seg selv at det blir mye info tilgjengelig etter hvert om man er ute etter å stalke noen.

Anonymkode: 6738d...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen har vært medlem her siden 00 tallet

Siden siste del av 90-tallet, faktisk 😉

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 15.45):

Jeg har forstått at det også gjelder her.

Det sies at tanker ikke er farlig. Men tanker og følelser vi bærer på alene  kan lettere utvikle seg. Leger og andre behandlere har ofte lang tid før ledig time.  Det er  forskjell på trusler og åpenhet.

Anonymkode: 94acb...fec

Jeg kan svare litt generelt. Det er ikke noe problem å snakke om selvmordstanker her inne, det er faktisk lov i motsetning til Egmonts andre forum. Men vi har en streng linje på konkrete selvmordstanker. Altså det er forskjell på om man skriver at man vil dø i motsetning til hvordan man vil dø f.eks. Dessuten blir hvert enkelt innlegg tolket forskjellige mtp hvem man er o.s.v. da noen selv vil ha en strengere linje.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er en fordel at en kan ha mulighet til å skrive åpent om selvmordstanker. Mange har slike tanker og ingen å si det til noen. Ved å ha forum der en kan skrive om det,  er det en måte å få følelsene ut. 

Jeg tror ikke slike tråder trigger at personer gjør det. Jeg vet om ikke om det ble flere selvmord etter ari behn, noe som fikk veldig mye oppmerksomhet. 

Anonymkode: 0e45a...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...