Gå til innhold

Hvordan ser dere for dere å jobbe når coronaen er over ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Erfaringen etter 1 år og 3 mnd på hjemmekontor, er at jeg ikke ser at jeg har noe behov for å komme tilbake til arbeidsplassen for å utført jobben min. All informasjon foregår på Teams og workplace. Oppgaver som krever konsentrasjon kan tas på kvelden når ikke telefonen ringer. Det skjer ikke ofte, men det hender. Jeg ser veldig mange fordeler med hjemmekontor. Sparer reiseutgifter også. Bedre økonomi . Og det beste for meg som er B- menneske. Jeg kan sove nesten en time lenger på morgenen 😀

Det negative med hjemmekontor er å miste det sosiale på jobben. Vinteren har vært tung og jeg har savnet kollegaer. Men dette kommer jo også av at alt har vært nedstengt så lenge og at man heller ikke kunne treffe venner og familie. Det gjør noe med psyken etter hvert. 

Men nå som det meste er åpnet igjen, vi er vaksinert og kan treffe vaksinerte venner, minsker behovet for å treffe kollegaer. 

Nå ser det ut til at jobben min planlegger en varig endring . Vi fikk detaljert spørreundersøkelse og det ser ut til at det blir lagt opp til fleksibilitet og at våre faste kontorplasser blir borte. 

Jeg ønsker 2 dager på jobb og 3 dager hjemme. Tenkt så kjekt når vi får hytte :)Samboeren blir pensjonist mange år før meg, så hadde vært såpass perfekt med hjemmekontor på hytta 🤩

Håper virkelig at det er sånn det blir fremover. Det kaller jeg livskvalitet. 

Er der flere som ønsker en varig endring og driver jobben deres og legger opp til det ? 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Erfaringen etter 1 år og 3 mnd på hjemmekontor, er at jeg ikke ser at jeg har noe behov for å komme tilbake til arbeidsplassen for å utført jobben min. All informasjon foregår på Teams og workplace. Oppgaver som krever konsentrasjon kan tas på kvelden når ikke telefonen ringer. Det skjer ikke ofte, men det hender. Jeg ser veldig mange fordeler med hjemmekontor. Sparer reiseutgifter også. Bedre økonomi . Og det beste for meg som er B- menneske. Jeg kan sove nesten en time lenger på morgenen 😀

Det negative med hjemmekontor er å miste det sosiale på jobben. Vinteren har vært tung og jeg har savnet kollegaer. Men dette kommer jo også av at alt har vært nedstengt så lenge og at man heller ikke kunne treffe venner og familie. Det gjør noe med psyken etter hvert. 

Men nå som det meste er åpnet igjen, vi er vaksinert og kan treffe vaksinerte venner, minsker behovet for å treffe kollegaer. 

Nå ser det ut til at jobben min planlegger en varig endring . Vi fikk detaljert spørreundersøkelse og det ser ut til at det blir lagt opp til fleksibilitet og at våre faste kontorplasser blir borte. 

Jeg ønsker 2 dager på jobb og 3 dager hjemme. Tenkt så kjekt når vi får hytte :)Samboeren blir pensjonist mange år før meg, så hadde vært såpass perfekt med hjemmekontor på hytta 🤩

Håper virkelig at det er sånn det blir fremover. Det kaller jeg livskvalitet. 

Er der flere som ønsker en varig endring og driver jobben deres og legger opp til det ? 

Slike endringer er ikke mulig hos oss. 😊 Men jeg ser helt klart frem til at vi kan ha så mange vi vil i lokalene, arrangementer og slike ting som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Slike endringer er ikke mulig hos oss. 😊 Men jeg ser helt klart frem til at vi kan ha så mange vi vil i lokalene, arrangementer og slike ting som før. 

Ok , skjønner at det blir vanskelig i din jobb :) Jeg glemte å nevne en annen positiv ting med hjemmekontor. T.o.m opplæring fungerer bedre etter min smak. Vi har begynt med nytt saksbehandlingssystem og jeg lærer best på egen hånd ved å følge oppskrifter. Og nå blir det jo lagt ut skikkelig detaljerte oppskrifter på Teams og man kan bla tilbake og bruke så mye tid man selv har behov for og mN kan sitte i ro og mak å øve seg . Helt perfekt 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært i jobb, så tror jeg at jeg hadde trivdes med å ha det slik som du skisserer. Da tenker jeg tilbake til da jeg var student. Jeg jobbet best hjemme, gjorde det bedre på eksamen som foregikk hjemme, lærte best hjemme. Men det var fint å treffe medstudenter et par ganger i uken også. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (24 minutter siden):

Erfaringen etter 1 år og 3 mnd på hjemmekontor, er at jeg ikke ser at jeg har noe behov for å komme tilbake til arbeidsplassen for å utført jobben min. All informasjon foregår på Teams og workplace. Oppgaver som krever konsentrasjon kan tas på kvelden når ikke telefonen ringer. Det skjer ikke ofte, men det hender. Jeg ser veldig mange fordeler med hjemmekontor. Sparer reiseutgifter også. Bedre økonomi . Og det beste for meg som er B- menneske. Jeg kan sove nesten en time lenger på morgenen 😀

Det negative med hjemmekontor er å miste det sosiale på jobben. Vinteren har vært tung og jeg har savnet kollegaer. Men dette kommer jo også av at alt har vært nedstengt så lenge og at man heller ikke kunne treffe venner og familie. Det gjør noe med psyken etter hvert. 

Men nå som det meste er åpnet igjen, vi er vaksinert og kan treffe vaksinerte venner, minsker behovet for å treffe kollegaer. 

Nå ser det ut til at jobben min planlegger en varig endring . Vi fikk detaljert spørreundersøkelse og det ser ut til at det blir lagt opp til fleksibilitet og at våre faste kontorplasser blir borte. 

Jeg ønsker 2 dager på jobb og 3 dager hjemme. Tenkt så kjekt når vi får hytte :)Samboeren blir pensjonist mange år før meg, så hadde vært såpass perfekt med hjemmekontor på hytta 🤩

Håper virkelig at det er sånn det blir fremover. Det kaller jeg livskvalitet. 

Er der flere som ønsker en varig endring og driver jobben deres og legger opp til det ? 

Sånn som du klaget og sutret over hjemmekontor, så er det jo bra at du har kommet frem til dette. 

Anonymkode: da3ac...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn som du klaget og sutret over hjemmekontor, så er det jo bra at du har kommet frem til dette. 

Anonymkode: da3ac...1b7

Er det ikke lov å klage litt da? Lufte frustrasjon, ventilere etc? Går an å ha to tanker I hodet samtidig. "Dette er nor skikkelig dritt, men jeg ser også fordelene". 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg hadde vært i jobb, så tror jeg at jeg hadde trivdes med å ha det slik som du skisserer. Da tenker jeg tilbake til da jeg var student. Jeg jobbet best hjemme, gjorde det bedre å eksamen som foregikk hjemme, lærte best hjemme. Men det var fint å treffe medstudenter et par ganger i uken også. :)

Ja, det sier min sønn som går på NTNU også. Han er nok ganske lik meg og har gjort det kjempebra nå under coronaperioden. Forelesninger forgår på pc og han elsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hjemmekontor var vel den eneste positive konsekvensen av covid. De fleste har hatt positive erfaringer med det der jeg jobber. Arbeidsgiver vil legge opp til mulighet for i hvert fall 2 dager i uka hjemme etter covid, forhåpentligvis flere. Vi har daglige møter på teams der toleransen for sosialt snakk om løst og fast er høy, ting som ellers ville foregått i lunsjen, så det har i stor grad blitt ivaretatt. De virkelig viktige, gode og dype samtalene har man jo uansett som regel med vennene sine eller partneren sin. 

De fleste kollegene mine ser ut til å foretrekke å jobbe hjemmefra, men noen liker å være på kontoret så mye som mulig. Som regel er det folk med barn der det er mye styr og støy hjemme. 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å jobbe 100% hjemmefra framover, men må nok innom kontoret. Det største problemet med hjemmekontor er vel ergonomi, noen jobber jo ved kjøkkenbordet og det er jo helt klart uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn som du klaget og sutret over hjemmekontor, så er det jo bra at du har kommet frem til dette. 

Anonymkode: da3ac...1b7

Se tilbake på et tidligere innlegg som ligger på åpent hvor jeg skriver om plusser og minuser, så ser du at det var plussene det var flest av. Men ja, jeg legger ikke skjul på at jeg synes vinteren har vært tung på mange måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (5 minutter siden):

Er det ikke lov å klage litt da? Lufte frustrasjon, ventilere etc? Går an å ha to tanker I hodet samtidig. "Dette er nor skikkelig dritt, men jeg ser også fordelene". 

Ja, det var jo helst summen av alt jeg klaget på da. Ikke så lett å skjønne for de som har levd i et mer åpent samfunn . Jeg er tross alt et sosialt vesen  og litt rastløs av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Ja, det var jo helst summen av alt jeg klaget på da. Ikke så lett å skjønne for de som har levd i et mer åpent samfunn . Jeg er tross alt et sosialt vesen  og litt rastløs av meg. 

Har jeg levd i et mer åpent samfunn?

Anonymkode: da3ac...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Hjemmekontor var vel den eneste positive konsekvensen av covid. De fleste har hatt positive erfaringer med det der jeg jobber. Arbeidsgiver vil legge opp til mulighet for i hvert fall 2 dager i uka hjemme etter covid, forhåpentligvis flere. Vi har daglige møter på teams der toleransen for sosialt snakk om løst og fast er høy, ting som ellers ville foregått i lunsjen, så det har i stor grad blitt ivaretatt. De virkelig viktige, gode og dype samtalene har man jo uansett som regel med vennene sine eller partneren sin. 

De fleste kollegene mine ser ut til å foretrekke å jobbe hjemmefra, men noen liker å være på kontoret så mye som mulig. Som regel er det folk med barn der det er mye styr og støy hjemme. 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å jobbe 100% hjemmefra framover, men må nok innom kontoret. Det største problemet med hjemmekontor er vel ergonomi, noen jobber jo ved kjøkkenbordet og det er jo helt klart uheldig. 

Ja, hvis dette blir en varig løsning, må jeg gjøre om litt her hjemme og lage en bedre løsning. Jeg kan ikke sitte slik jeg gjør nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Ja, det var jo helst summen av alt jeg klaget på da. Ikke så lett å skjønne for de som har levd i et mer åpent samfunn . Jeg er tross alt et sosialt vesen  og litt rastløs av meg. 

Ja det skjønner jeg. Har ikke blitt så påvirket av covid selv, men klarer jo å skjønne at for mange har hverdagen blitt snudd på hodet og at det kan oppleves tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har jeg levd i et mer åpent samfunn?

Anonymkode: da3ac...1b7

Punktum. Orker ikke å diskutere dette  . Ta ut din vrede andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Ja, hvis dette blir en varig løsning, må jeg gjøre om litt her hjemme og lage en bedre løsning. Jeg kan ikke sitte slik jeg gjør nå. 

Sida dere mister faste plasser er det vel rimelig at arbeidsgiver tar noen av kostnadene for pult, stol og nødvendig utstyr hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Punktum. Orker ikke å diskutere dette  . Ta ut din vrede andre steder. 

Kjære vene! Jeg påpeker bare de faktiske forhold. 

Anonymkode: da3ac...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss planlegges det nok også en mer fleksibel løsning når samfunnet åpnes helt igjen.

Jeg ser både fordeler og ulemper med mer hjemmekontor, Noen er helt personlige, mens andre er mer allmenngyldige for bedriften:

Felles fordeler:
- Alle ansatte hos oss jobber ikke i samme by. "Mindretallet" som ikke er i Oslo, har nok følt seg mer inkludert i denne perioden. Det er mer styr å rigge opp video i et møterom enn å bruke Teams, så de utenfor Oslo har oftere blitt tatt med nå.
- Nesten alle deler kontor med noen andre, og da blir det nødvendigvis noen forstyrrelser i perioder. Det varierer hvor mye man plages av dem, men de reduseres jo hvis mange er hjemme.

Felles ulemper:
- Hvis alle skal gjøre som de vil hele tiden, vil det bli tungvint å ha møter med mer enn et par deltakere. Hvis noen kan komme til  møterommet, andre må være med via video til et annet møterom utenfor Oslo, og noen er på Teams, blir det mye plunder og heft. 
- Jeg mistenker at det går sakte mot bortfall av en fast kontorplass på jobb. Det liker jeg ikke.

Personlige fordeler:
- Fint å ha større aksept for hjemmekontor og utstyr til det, slik at de gangene det trengs (f.eks. ved private avtaler som må foregå på dagtid), blir det verken mistenkeliggjort eller masse "styr" rundt det.
- Jeg har vel ikke vært så utsovet siden før jeg fikk barn. 

Personlige ulemper (et utdrag):
- Skillet mellom jobb og fritid blir svakere. Jeg liker å dra fra jobb og ha resten av dagen til disposisjon, uavhengig av om det kommer e-poster fra land med tidsforskjell eller noen som jobber sent, lurer på noe. 
- I kombinasjon med at alle fritidsaktiviteter og sosiale treff er avlyst, blir alle virkedager nesten like. Det er jeg grundig lei av.
- Jeg distraheres i større grad hjemme enn på kontoret. Den jeg deler husstand med, er pensjonist. Det funker bedre for oss begge når jeg er borte mens jeg jobber og har fri når jeg er hjemme. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at det blir mer normalt og akseptert med hjemmekontor. Jeg ser for meg at jeg kommer til å jobbe hjemmefra mye mer enn før, men tror nok at jeg vil være mer på jobb enn hjemme.

Jeg tenker den aller viktigste effekten er at alle har blitt komfortable med teams-møter. Jeg tror det blir mye mindre jobbreiser hvor man bruker en helt dag for å avvikle et møte på to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi skal nok i hovedsak tilbake på kontoret etter sommeren, men jeg tror ganske mange kommer til å ha hjemmekontor innimellom, kanskje også på fas basis. Tror nok normalen vil være kontor-kontor, nettopp for å kunne være til stede både for planlagte møter og for spontane informasjonsutvekslinger, samt det sosiale. Jeg har nok vært mindre effektiv hjemme enn jeg er på kontoret, så for jobben sin del er det nok bra å få meg tilbake dit 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Hjemmekontor var vel den eneste positive konsekvensen av covid. De fleste har hatt positive erfaringer med det der jeg jobber. Arbeidsgiver vil legge opp til mulighet for i hvert fall 2 dager i uka hjemme etter covid, forhåpentligvis flere. Vi har daglige møter på teams der toleransen for sosialt snakk om løst og fast er høy, ting som ellers ville foregått i lunsjen, så det har i stor grad blitt ivaretatt. De virkelig viktige, gode og dype samtalene har man jo uansett som regel med vennene sine eller partneren sin. 

De fleste kollegene mine ser ut til å foretrekke å jobbe hjemmefra, men noen liker å være på kontoret så mye som mulig. Som regel er det folk med barn der det er mye styr og støy hjemme. 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å jobbe 100% hjemmefra framover, men må nok innom kontoret. Det største problemet med hjemmekontor er vel ergonomi, noen jobber jo ved kjøkkenbordet og det er jo helt klart uheldig. 

Jeg tror ikke jeg vil jobbe 100 % hjemme. Jeg tror jeg vil trenge å komme meg litt vekk hjemmefra av og til. 

Husker i vinter, da jeg skulle ta en liten operasjon på Riksen. Bare det å sitte på T- bane og trikk,  ga meg en helt fantastisk følelse 😀 Ha ha, det var så deilig :) Jeg trodde ikke at akkurat det var noe jeg skulle komme til å savne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...