Gå til innhold

Hvordan ser dere for dere å jobbe når coronaen er over ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
laban skrev (1 time siden):

- Skillet mellom jobb og fritid blir svakere. Jeg liker å dra fra jobb og ha resten av dagen til disposisjon, uavhengig av om det kommer e-poster fra land med tidsforskjell eller noen som jobber sent, lurer på noe. 

Dette syns jeg er helt uproblematisk med hjemmekontor. Jeg slår simpelthen av epost og Teams etter endt arbeidsdag og lever i lykkelig uvitenhet om hva som foregår der til neste morgen klokka 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
laban skrev (56 minutter siden):

Hos oss planlegges det nok også en mer fleksibel løsning når samfunnet åpnes helt igjen.

Jeg ser både fordeler og ulemper med mer hjemmekontor, Noen er helt personlige, mens andre er mer allmenngyldige for bedriften:

Felles fordeler:
- Alle ansatte hos oss jobber ikke i samme by. "Mindretallet" som ikke er i Oslo, har nok følt seg mer inkludert i denne perioden. Det er mer styr å rigge opp video i et møterom enn å bruke Teams, så de utenfor Oslo har oftere blitt tatt med nå.
- Nesten alle deler kontor med noen andre, og da blir det nødvendigvis noen forstyrrelser i perioder. Det varierer hvor mye man plages av dem, men de reduseres jo hvis mange er hjemme.

Felles ulemper:
- Hvis alle skal gjøre som de vil hele tiden, vil det bli tungvint å ha møter med mer enn et par deltakere. Hvis noen kan komme til  møterommet, andre må være med via video til et annet møterom utenfor Oslo, og noen er på Teams, blir det mye plunder og heft. 
- Jeg mistenker at det går sakte mot bortfall av en fast kontorplass på jobb. Det liker jeg ikke.

Personlige fordeler:
- Fint å ha større aksept for hjemmekontor og utstyr til det, slik at de gangene det trengs (f.eks. ved private avtaler som må foregå på dagtid), blir det verken mistenkeliggjort eller masse "styr" rundt det.
- Jeg har vel ikke vært så utsovet siden før jeg fikk barn. 

Personlige ulemper (et utdrag):
- Skillet mellom jobb og fritid blir svakere. Jeg liker å dra fra jobb og ha resten av dagen til disposisjon, uavhengig av om det kommer e-poster fra land med tidsforskjell eller noen som jobber sent, lurer på noe. 
- I kombinasjon med at alle fritidsaktiviteter og sosiale treff er avlyst, blir alle virkedager nesten like. Det er jeg grundig lei av.
- Jeg distraheres i større grad hjemme enn på kontoret. Den jeg deler husstand med, er pensjonist. Det funker bedre for oss begge når jeg er borte mens jeg jobber og har fri når jeg er hjemme. 
 

 

Etter hva jeg har hørt ( Det er ikke offisielt enda) vil det bli bortfall av faste plasser hos oss. Jeg liker best fast plass jeg også og det er nok fordi jeg , mer enn de unge liker fortsatt å ha litt papir og permer rundt meg 😀 Jeg må venne meg helt av med den gammeldagse måten å jobbe på, for alt jeg trenger finnes jo på pc. Jeg er på vei, men skribleblokka ved siden av meg må jeg ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Dette syns jeg er helt uproblematisk med hjemmekontor. Jeg slår simpelthen av epost og Teams etter endt arbeidsdag og lever i lykkelig uvitenhet om hva som foregår der til neste morgen klokka 9.

Joda, det går an, men med samarbeidspartnere i USA blir det en balansegang. Dessuten har forventningene steget (ikke fra ledelsen, men fra arbeidsnarkomane kolleger) til at man er online - de vet jo at man ikke skal noe særlig annet enn å være hjemme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Dette syns jeg er helt uproblematisk med hjemmekontor. Jeg slår simpelthen av epost og Teams etter endt arbeidsdag og lever i lykkelig uvitenhet om hva som foregår der til neste morgen klokka 9.

Og jeg er motsatt. Jeg liker av og til å finne frem ting om kvelden, hvis det er mye stress på dagtid ( telefoner) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (51 minutter siden):

Vi skal nok i hovedsak tilbake på kontoret etter sommeren, men jeg tror ganske mange kommer til å ha hjemmekontor innimellom, kanskje også på fas basis. Tror nok normalen vil være kontor-kontor, nettopp for å kunne være til stede både for planlagte møter og for spontane informasjonsutvekslinger, samt det sosiale. Jeg har nok vært mindre effektiv hjemme enn jeg er på kontoret, så for jobben sin del er det nok bra å få meg tilbake dit 😛 

Hos oss er det ikke mulighet for å være mindre effektiv, rett og slett 😀 Det føres statistikker på alt vi gjør og det kan ses hva hver enkelt av oss bidrar med. Iom at jeg har hatt i tankene hjemmekontor på hytta en gang i fremtiden, har jeg passet på at statistikkene ikke skal se noe dårligere ut 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Etter hva jeg har hørt ( Det er ikke offisielt enda) vil det bli bortfall av faste plasser hos oss. Jeg liker best fast plass jeg også og det er nok fordi jeg , mer enn de unge liker fortsatt å ha litt papir og permer rundt meg 😀 Jeg må venne meg helt av med den gammeldagse måten å jobbe på, for alt jeg trenger finnes jo på pc. Jeg er på vei, men skribleblokka ved siden av meg må jeg ha. 

Det var snakk om det samme hos oss også, men det er lenge siden sist den nachspiel-idéen ble slaktet. Det var en ganske ung ansatt som sa at det var en kjent oppskrift på å få folk til å mistrives og slutte.

Noen ledere har en idé om at det skaper masse dynamikk liv og røre. De tror kanskje at effektivitet handler om å løpe rundt med papirbunke. Folk ser mer travle ut på den måten, men det er ikke dermed sagt at man blir mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (33 minutter siden):

Det var en ganske ung ansatt som sa at det var en kjent oppskrift på å få folk til å mistrives og slutte.

Noen ledere har en idé om at det skaper masse dynamikk liv og røre.

Det er ganske godt kjent at flertallet foretrekker en plass som er "deres". Noe av problemet er at økonomene har regnestykker med fokus på hva man sparer i arealutgifter. Ansattes trivsel lar seg ikke plassere like godt i et regneark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (9 minutter siden):

Det er ganske godt kjent at flertallet foretrekker en plass som er "deres". Noe av problemet er at økonomene har regnestykker med fokus på hva man sparer i arealutgifter. Ansattes trivsel lar seg ikke plassere like godt i et regneark. 

Enig.  Jeg får presisere at det kan være lurt å ha fleksible arbeidsplasser i den forstand at man i perioder sitter sammen med de som jobber i samme prosjekt.

Det jeg ikke har noe tro på er at man kommer på jobb hver dag uten å ha en plass fordi noen har regnet ut at 30% alltid er på reise sånn at man kan spare litt på lokaler og pulter.

Hva med toppsjefen deres @Nicklusheletida? Skal han eller hun også gi slipp på den faste plassen sin? Det håper jeg virkelig.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (36 minutter siden):

Enig.  Jeg får presisere at det kan være lurt å ha fleksible arbeidsplasser i den forstand at man i perioder sitter sammen med de som jobber i samme prosjekt.

Det jeg ikke har noe tro på er at man kommer på jobb hver dag uten å ha en plass fordi noen har regnet ut at 30% alltid er på reise sånn at man kan spare litt på lokaler og pulter.

Hva med toppsjefen deres @Nicklusheletida? Skal han eller hun også gi slipp på den faste plassen sin? Det håper jeg virkelig.

Aner ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor er ingenting for meg, og jeg er sjeleglad for at jeg stort sett har sluppet å ha det. Eller rettere sagt har jeg i perioder hatt hjemmekontor på jobben (Kun ca. 5 til stede i et stort bygg og helt atskilt, separate innganger, ingen reiste kollektivt og kantinen var stengt). Denne situasjonen hadde noen fordeler -  Jeg fikk mye mer arbeidsro enn vanlig, siden mine ansatte ikke maste og spurte om alskens (jeg er leder), de var på hjemmekontor.

Møter måtte avholdes på teams, det er OK men blir ikke det samme som å møtes fysisk.

De uformelle samtalene med spøk, latter og tullprat i pausene ble det lite av på teams.

Nå er vi tilbake til tilnærmet normale tilstander på jobb, og det er herlig. Jeg liker å kle meg pent, sminke meg og gå med høyhælte sko. Hjemme blir det å dasse rundt i joggebukse og tøfler, noe jeg nyter etter jobb og i helgene, men bare da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Babette skrev (3 minutter siden):

Hjemmekontor er ingenting for meg, og jeg er sjeleglad for at jeg stort sett har sluppet å ha det. Eller rettere sagt har jeg i perioder hatt hjemmekontor på jobben (Kun ca. 5 til stede i et stort bygg og helt atskilt, separate innganger, ingen reiste kollektivt og kantinen var stengt). Denne situasjonen hadde noen fordeler -  Jeg fikk mye mer arbeidsro enn vanlig, siden mine ansatte ikke maste og spurte om alskens (jeg er leder), de var på hjemmekontor.

Møter måtte avholdes på teams, det er OK men blir ikke det samme som å møtes fysisk.

De uformelle samtalene med spøk, latter og tullprat i pausene ble det lite av på teams.

Nå er vi tilbake til tilnærmet normale tilstander på jobb, og det er herlig. Jeg liker å kle meg pent, sminke meg og gå med høyhælte sko. Hjemme blir det å dasse rundt i joggebukse og tøfler, noe jeg nyter etter jobb og i helgene, men bare da.

Det siste du nevner der er veldig viktig. Det var det som skjedde meg meg også i vinter. Man blir litt sløv med å ta vare på seg. Ser ikke vitsen med å pynte seg lenger. Det er et faremoment det der ja. Det hjelper jo ikke på psyken det heller, at man ikke gidder å lakkere negler, sminke seg osv.

Derfor tror jeg det er viktig for meg ikke å ha kun hjemmekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...