Gå til innhold

Mener du at sparkesykler burde bli forbudt ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mener det. Hva mener du ? Synes det er så mye problemer rundt de. 

Anonymkode: afd76...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo og synes det er fullstendig kaotisk med alle disse sparkesyklene. Kutte ned på mengden og tilgjengelighet kan jo være en begynnelse. Så innføre alkolås og hjelmpåbud. Dyrere leie også kanskje så luker man ut ungdommen. 

Anonymkode: 19c3b...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skal være et minimum av regulering rundt dem, særlig for å sikre at firmaene som står bak, driver ordentlig. Nå er det fullstendig anarki i Oslo der jeg bor. Det har visst kommet noen regler her også, men kontrollen er nok minimal. Det er fortsatt mange skader på nattestid. Det har ikke vært noen dødsulykke med utleie-sparkesykkel ennå, men det er trolig bare et spørsmål om tid. 

Jeg synes det er rart at plenklipping og oppussing på søndager er lovregulert, mens dette er umulig å styre. Hvis du ønsker å selge folk kaffe fra en vogn i nærheten av et stort arrangement en enkelt gang (som cupfinalen i fotball) for å tjene penger til en god sak, blir du møtt med et endeløst byråkrati. Men en hvilken som helst useriøs "aktør" får lov å dumpe disse syklene overalt i byen. 

Rundt selve bruken av syklene burde reglene være som bruk av andre elsykler. Det kan hende det er sånn allerede, jeg kjenner ikke disse reglene i detalj, hvis det finnes noen. Jeg liker egentlig ikke at det er lov å sykle på de trange fortauene sentralt i byen, enten de har motor eller ikke. I og nær sentrum burde fotgjengerne få ha fortauene i fred. 

Jeg synes noe av det mest irriterende handler om oppbevaringen / parkeringen av syklene når de ikke er i bruk. Selv om brukeren setter dem ordentlig fra seg, er de så ustø at de ramler etter kort tid og blir liggende tvers over fortau, turveier, innkjørsler o.l. Så kommer en irritert fotgjenger og kaster den i en grøft eller bak en container, og der blir den liggende. Ikke fortell meg at alle disse vrakene er noen miljøgevinst. Syklene blir søppel etter svært kort tid, de må ha en levetid omtrent som en bærepose. Myndighetene her i byen er svært opptatt av å hindre folk i å bruke og parkere bilen sin, så jeg synes det er rart at de godtar denne organiserte forsøplingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbud blir jo alt for strengt, men det er et skrikende behov for regulering.

 

Elsparkesyklene ble hyllet av mange "grønne" da de kom, men de har jo veldig begrenset (om noen) miljøgevinst; de brukes ikke i stedet for bil, men i stedet for å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min by har de nylig kommet. Vårt sentrum er ikke akkurat det største, så det er god rekkevidde på de og de ligger ikke strødd over alt siden det er slik at når man er i sentrum så er det veldig kort vei til alt. 

Ikke at jeg er så ofte i sentrum, men. Så jo at det kanskje var mer problematisk sist jeg var i Trondheim hvor sentrum er større og bruken på linje med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, men det burde blitt forbudt å bruke dem på fortau. 

Anonymkode: d4f82...462

Men ikke noe særlig greit å ha dem på motorveiene heller ? Jeg synes at de ikke hører hjemme verken på fortauet eller motorveier. Dersom de skal brukes så kan de heller ha en egen bane til de. Men da må de bygges og det blir nok dyrt. 

Anonymkode: afd76...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men ikke noe særlig greit å ha dem på motorveiene heller ? Jeg synes at de ikke hører hjemme verken på fortauet eller motorveier. Dersom de skal brukes så kan de heller ha en egen bane til de. Men da må de bygges og det blir nok dyrt. 

Anonymkode: afd76...868

Motorveiene? 😂

Anonymkode: 19c3b...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes heller måten de har gjort det i Drammen på er bedre. Noen områder så settes farten ned til 6 km/t, samme skjer på kvelden og på natten er det ikke mulig å bruke de. I sentrum er det kun noen få områder de kan parkeres på uten å føre til tilleggs utgifter og alle appene krever at man tar bilde av de når man setter de fra seg.

Anonymkode: c926c...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men ikke noe særlig greit å ha dem på motorveiene heller ? Jeg synes at de ikke hører hjemme verken på fortauet eller motorveier. Dersom de skal brukes så kan de heller ha en egen bane til de. Men da må de bygges og det blir nok dyrt. 

Anonymkode: afd76...868

Nå finnes det flere slags veier mellom fortau og motorvei da... ;) På motorveien har de definitivt ingenting å gjøre nei! Var en som prøvde seg på det i Trondheim for noen dager siden, han ble heldigvis kjapt hanket inn av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

De har forhåpentligvis kommet for å bli. Men det må bli forbudt å kjøre i fylla, og på fortau. Kanskje skru ned farten også. Jeg har lyst til å prøve en slik, men har ikke hatt muligheten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ikke noe særlig greit å ha dem på motorveiene heller ? Jeg synes at de ikke hører hjemme verken på fortauet eller motorveier. Dersom de skal brukes så kan de heller ha en egen bane til de. Men da må de bygges og det blir nok dyrt. 

Anonymkode: afd76...868

Motorveiene???? De kan følge reglene for vanlige sykler.

Anonymkode: d4f82...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg mener det. Hva mener du ? Synes det er så mye problemer rundt de. 

Anonymkode: afd76...868

Man burde kanskje innføre iq-test før bruk - det er tydeligvis fryktelig vanskelig å parkere slike sykler uten at de er til sjenanse for andre - f.eks. de med krykker, barnevogn, rullestol, rullator, svaksynte, blinde osv. Det er ikke alle som bare kan slenge sykkelen ut av veien etter andre, skreve over eller gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Utleie burde bli forbudt, men privatpersoner bør få lov til å eie dem selv. 

Så bare man eier sparkesykkelen kan man rase rundt og slenge den fra seg der man vil? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Motorveiene? 😂

Anonymkode: 19c3b...cdb

Hahaha 🤣. Ja hvor hører de egentlig til ? Fortau / motorveier / eller landeveier? 

Anonymkode: afd76...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hahaha 🤣. Ja hvor hører de egentlig til ? Fortau / motorveier / eller landeveier? 

Anonymkode: afd76...868

Hva med vanlige gater, det er jo uansett i byene disse brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...