Gå til innhold

Funksjon i små idrettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det generelt vanlig i små idrettslag at kun den beste (som er beste deltaker og som bidrar mest) blir verdsatt og får all oppmerksomheten offentlig av leder? Er dette noe jeg må lære meg å tåle hvis jeg skal være med å bidra og delta?

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uavhengig av hva som er vanlig, er nok dette noe du som voksen må tåle, ja. 

Anonymkode: 2a42b...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Uavhengig av hva som er vanlig, er nok dette noe du som voksen må tåle, ja. 

Anonymkode: 2a42b...3b3

Ok. Da skal jeg jobbe for det. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kan vel også spørre seg selv om man driver med det man driver med for å få ros eller fordi man har det hyggelig og trives med det man gjør :) 

Anonymkode: 43492...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

kan vel også spørre seg selv om man driver med det man driver med for å få ros eller fordi man har det hyggelig og trives med det man gjør :) 

Anonymkode: 43492...615

Jeg vet hvorfor jeg driver med det. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det generelt vanlig i små idrettslag at kun den beste (som er beste deltaker og som bidrar mest) blir verdsatt og får all oppmerksomheten offentlig av leder? Er dette noe jeg må lære meg å tåle hvis jeg skal være med å bidra og delta?

Anonymkode: fac5e...42a

Jeg tror ikke du kan forvente noen bevisst strategi fra leder mht hva som blir gitt oppmerksomhet eller hva som tydelig verdsettes. Dette vil variere fra sted til sted, fra leder til leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært leder for ulike lag, og er leder for et lag akkurat nå. Jeg prøver å gi ros når noen gjør noe klart ut over det en rimelig kan forvente av dem. Jeg gir ikke spesiell ros til foreldre for at de på et barnestevne tar en økt i kiosken/kantina en gang i året. Ei heller til kassereren for at han fører regnskap eller til sekretæren for at han skriver referat fra styremøtet. Jeg forventer også at aktive medlemmer bidrar på arrangementer uten at de skal forvente så mange takksigelser for det. Derimot kom to foreldrepar en dag med en flott seierspall de hadde laget selv og som vi trengte sårt. Det var klart ut over en rimelig forventning.

Da jeg var leder på jobben, ga jeg ikke ros for at de kom tidsnok på jobb, skrev journalnotet eller epikriser. Det tok jeg for gitt. Men når ei steppet inn på kort varsel og tok vakt på juleaften da en annen ble syk, vanket det blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (30 minutter siden):

Jeg har vært leder for ulike lag, og er leder for et lag akkurat nå. Jeg prøver å gi ros når noen gjør noe klart ut over det en rimelig kan forvente av dem. Jeg gir ikke spesiell ros til foreldre for at de på et barnestevne tar en økt i kiosken/kantina en gang i året. Ei heller til kassereren for at han fører regnskap eller til sekretæren for at han skriver referat fra styremøtet. Jeg forventer også at aktive medlemmer bidrar på arrangementer uten at de skal forvente så mange takksigelser for det. Derimot kom to foreldrepar en dag med en flott seierspall de hadde laget selv og som vi trengte sårt. Det var klart ut over en rimelig forventning.

Da jeg var leder på jobben, ga jeg ikke ros for at de kom tidsnok på jobb, skrev journalnotet eller epikriser. Det tok jeg for gitt. Men når ei steppet inn på kort varsel og tok vakt på juleaften da en annen ble syk, vanket det blomster.

Hva forventer du av yrkesaktive i full jobb? Fortjener de ikke kred for det lille de bidrar med kontra de som ikke er yrkesaktive og har mye tid og energi til å bidra?

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva forventer du av yrkesaktive i full jobb? Fortjener de ikke kred for det lille de bidrar med kontra de som ikke er yrkesaktive og har mye tid og energi til å bidra?

Anonymkode: fac5e...42a

Jeg mener at jeg svarte på dette her: Jeg prøver å gi ros når noen gjør noe klart ut over det en rimelig kan forvente av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at jeg svarte på dette her: Jeg prøver å gi ros når noen gjør noe klart ut over det en rimelig kan forvente av dem. 

Ok. Det blir for meg urettferdig, men det er jo sånn (urettferdig) livet er :) 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Det blir for meg urettferdig, men det er jo sånn (urettferdig) livet er :) 

Anonymkode: fac5e...42a

Hvorfor er det så viktig for deg å få ros? Er det vanskelig for deg å utføre noe uten å måtte få ros og anerkjennelse og bekreftelse på din verdi? 

Enten har man en frivillig jobb frivillig, eller så lar man være. 

Anonymkode: c2cc9...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok. Det blir for meg urettferdig, men det er jo sånn (urettferdig) livet er :) 

Anonymkode: fac5e...42a

Man må skille mellom frivillig arbeid og ordinær jobb. På jobb får man i utgangspunktet belønning for hver time man jobber, i frivillig arbeid teller man normalt ikke antall timer den enkelte bidrar.

For meg blir det rart å tenke at folk i full jobb bør roses mer enn de som ikke har jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Man må skille mellom frivillig arbeid og ordinær jobb. På jobb får man i utgangspunktet belønning for hver time man jobber, i frivillig arbeid teller man normalt ikke antall timer den enkelte bidrar.

For meg blir det rart å tenke at folk i full jobb bør roses mer enn de som ikke har jobb.

Det handler ikke om å roses mer, men om å få LITT kred for at man stiller opp. Jeg forventer ikke at den som ikke bidrar like mye som den bruker timesvis i laget får like mye, men hva med bittelltt?

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ros er bra, men min erfaring er at de som stiller opp minst er de som etterspør ros når de er der den ene gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ok. Det blir for meg urettferdig, men det er jo sånn (urettferdig) livet er :) 

Anonymkode: fac5e...42a

Ros etter innsats er urettferdig. Ros etter forventninger er urettferdig. Hva er da rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionys skrev (21 minutter siden):

Ros er bra, men min erfaring er at de som stiller opp minst er de som etterspør ros når de er der den ene gangen. 

Ok jeg kan telle på to hender for min egen del. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det handler ikke om å roses mer, men om å få LITT kred for at man stiller opp. Jeg forventer ikke at den som ikke bidrar like mye som den bruker timesvis i laget får like mye, men hva med bittelltt?

Anonymkode: fac5e...42a

Hvem roser lederen? 

Frivillig langvarig arbeid er basert på dugnadsånd og en genuin glede over (og et genuint ønske om) å kunne gi noe til andre uten å få noe igjen. Sånn er det i alle fall for meg. Har man ikke den driven i seg og bare føler at arbeidet er en sur plikt en går og gruer seg til å utføre, og som bare må gjøres pga andres forventninger uten egen glede, er det vel bedre å slutte? 

Anonymkode: c2cc9...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem roser lederen? 

Frivillig langvarig arbeid er basert på dugnadsånd og en genuin glede over (og et genuint ønske om) å kunne gi noe til andre uten å få noe igjen. Sånn er det i alle fall for meg. Har man ikke den driven i seg og bare føler at arbeidet er en sur plikt en går og gruer seg til å utføre, og som bare må gjøres pga andres forventninger uten egen glede, er det vel bedre å slutte? 

Anonymkode: c2cc9...22e

Siden det er sånn jeg blir tolket kan jeg slutte.

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden det er sånn jeg blir tolket kan jeg slutte.

Anonymkode: fac5e...42a

Hvordan vet du at det er sånn du blir tolket? En ting er fra en anonym fremmed på et nettforum, noe helt annet er det i virkeligheten blant dem som kjenner deg. Her virker det som om du sutrer over å ikke få nok ros for et frivillig arbeid, i virkeligheten kan situasjonen være en ganske annen. Jeg kjenner deg ikke. 

Anonymkode: c2cc9...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å roses mer, men om å få LITT kred for at man stiller opp. Jeg forventer ikke at den som ikke bidrar like mye som den bruker timesvis i laget får like mye, men hva med bittelltt?

Anonymkode: fac5e...42a

Det er noe med et sånt ros-regnskap som  ikke helt kan fungere, jeg skjønner ikke helt hvem som skal takke hvem for hva.

En helt annen ting er at det kan kjennes ugreit om noen til stadig fremheves mye, mens andre ignoreres. Men for meg er det ikke ros som avgjør om jeg trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...