Gå til innhold

Funksjon i små idrettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det generelt vanlig i små idrettslag at kun den beste (som er beste deltaker og som bidrar mest) blir verdsatt og får all oppmerksomheten offentlig av leder?

Jeg har ingen erfaring fra små idrettslag, men jeg tror ikke det er noen generell standard for dette.

For meg virker det unaturlig at én person er den eneste som får offentlig oppmerksomhet. Jeg er vant til at både den som har kommet på kretslaget, den som har tilbragt utallige timer i hallen som trener og den som har X-årsjubileum som oppmann eller annet frivillig verv, får litt heder og ære på årsmøtet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Ros etter innsats er urettferdig. Ros etter forventninger er urettferdig. Hva er da rettferdig?

Å ta LITT vare på alle som bidrar er etter min mening rettferdig. Hva med noen få ord på fb på slutten av året, der leder retter en generell takk til alle som har bidratt med å holde laget i gang det året? På fb, sånn at alle kan se det (siden det er på fb det i mitt tilfelle kreden til vedkommede foregår?. Sånn som det er nå bllr det lagt ut bilder, videoer og store ord av og til vedkommede flere ganger i året mens andre aldri får et ord. Synes du selv at det er rett at det skal være sånn at det er kun den beste som fortjener offentlig kred og bli satt pris på? 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ta LITT vare på alle som bidrar er etter min mening rettferdig. Hva med noen få ord på fb på slutten av året, der leder retter en generell takk til alle som har bidratt med å holde laget i gang det året? På fb, sånn at alle kan se det (siden det er på fb det i mitt tilfelle kreden til vedkommede foregår?. Sånn som det er nå bllr det lagt ut bilder, videoer og store ord av og til vedkommede flere ganger i året mens andre aldri får et ord. Synes du selv at det er rett at det skal være sånn at det er kun den beste som fortjener offentlig kred og bli satt pris på? 

Anonymkode: fac5e...42a

Det er fint at du forteller oss hvordan du selv tenker som leder. Kanskje jeg kan lære noe av det, for jeg tenker sikkert feil :) 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (3 timer siden):

Det er noe med et sånt ros-regnskap som  ikke helt kan fungere, jeg skjønner ikke helt hvem som skal takke hvem for hva.

En helt annen ting er at det kan kjennes ugreit om noen til stadig fremheves mye, mens andre ignoreres. Men for meg er det ikke ros som avgjør om jeg trives.

Ja, det kjennes ugreit for meg. Det får meg til å føle at det jeg (og andre) bidrar med ikke er bra nok og at man må være populær for å bli satt pris på (vedkommede er populær). vedkommede fortjener all kred’en i aller høyeste grad. Jeg hadde også gitt vedkommede mye kred, men jeg ville ikke ignorert de andre som også fortjener litt.  Jeg er laget sånn at jeg ville tatt vare på alle som bidrar, for det koster så lite, og jeg vet hvor viktig det er med lagspillere for at et lag skal fungere. Men jeg tenker tydeligvis feil og skal prøve å endre tankegangen min. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det kjennes ugreit for meg. Det får meg til å føle at det jeg (og andre) bidrar med ikke er bra nok og at man må være populær for å bli satt pris på (vedkommede er populær). vedkommede fortjener all kred’en i aller høyeste grad. Jeg hadde også gitt vedkommede mye kred, men jeg ville ikke ignorert de andre som også fortjener litt.  Jeg er laget sånn at jeg ville tatt vare på alle som bidrar, for det koster så lite, og jeg vet hvor viktig det er med lagspillere for at et lag skal fungere. Men jeg tenker tydeligvis feil og skal prøve å endre tankegangen min. 

Anonymkode: fac5e...42a

Jeg synes det er forskjell på det å tenke at en selv ville ha gjort dette bedre, og det å ta det tungt at andre ikke gjør som du synes er optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er forskjell på det å tenke at en selv ville ha gjort dette bedre, og det å ta det tungt at andre ikke gjør som du synes er optimalt. 

Jeg ville som du sier ha gjort det på en annen måte, i tillegg til at det har vært sårt for meg å se på at andre får store ord for de samme tingene jeg har bidratt med. Jeg har ikke tålt det, så jeg har valgt å slutte å engasjere meg for å beskytte meg selv. Det har ingenting med som andre påpeker å gjøre at jeg har gjort det for få ros. Jeg har gledet meg over oppgavene og bidratt fordi jeg hadde lyst til det. Jeg har lang erfaring med den type oppgaver gjennom jobben min som jeg har bidratt med til laget. Jeg har t o m tjent noen kr ekstra.  Det handler nok til syvende og sist om meg og mine problemer, og jeg vil derfor prøve å endre meg (derfor startet jeg denne tråden også). 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for engasjementet. Jeg forstår at jeg må endre meg og at jeg er primitiv og urimelig. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er laget sånn at jeg ville tatt vare på alle som bidrar, for det koster så lite, og jeg vet hvor viktig det er med lagspillere for at et lag skal fungere. Men jeg tenker tydeligvis feil og skal prøve å endre tankegangen min. 

Jeg tviler på at de som har svart her, mener at det er feil å ta vare på alle som yter en innsats for at helheten fungerer. 

Det virker litt underlig at det alltid bare er den resultatmessig flinkeste utøveren som framheves, hvis det er slik man skal forstå beskrivelsene dine. Toppscoreren vinner ikke kampene alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (16 minutter siden):

Jeg tviler på at de som har svart her, mener at det er feil å ta vare på alle som yter en innsats for at helheten fungerer. 

Det virker litt underlig at det alltid bare er den resultatmessig flinkeste utøveren som framheves, hvis det er slik man skal forstå beskrivelsene dine. Toppscoreren vinner ikke kampene alene. 

Alt er min feil. Jeg må lære meg å takle alt som foregår. Jeg har aldri fortjent kred. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for engasjementet. Jeg forstår at jeg må endre meg og at jeg er primitiv og urimelig. 

Anonymkode: fac5e...42a

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alt er min feil. Jeg må lære meg å takle alt som foregår. Jeg har aldri fortjent kred. 

Anonymkode: fac5e...42a

Hvorfor velger du å gå ned den veien? Nå fremstiller du deg som offer fordi noen sa sin mening som ikke helt samsvarte med din. Er meningen at jeg skal få dårlig samvittighet av dette? Skal jeg føle meg ille til mote nå fordi du med dette forteller meg at du ble dårlig av mine meninger? 

Men kanskje er vi ikke så uenige som du tror. Jeg er nettopp ferdig med tre års frivillig arbeid for mitt barns skolekorps. Det er alltid noen foreldre som bidrar mer enn andre har jeg sett, og det er ikke rart om de får ros for det. Jeg er enig med deg i at alle som bidrar bør bli vist takknemlighet, men det trenger ikke å gjøres ved premier, utmerkelser eller omtale i sosiale medier. Jeg var fornøyd med smil, en god tone og muntlig takk. På den måten visste jeg at jeg ble satt pris på. 

Anonymkode: c2cc9...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Hvorfor velger du å gå ned den veien? Nå fremstiller du deg som offer fordi noen sa sin mening som ikke helt samsvarte med din. Er meningen at jeg skal få dårlig samvittighet av dette? Skal jeg føle meg ille til mote nå fordi du med dette forteller meg at du ble dårlig av mine meninger? 

Men kanskje er vi ikke så uenige som du tror. Jeg er nettopp ferdig med tre års frivillig arbeid for mitt barns skolekorps. Det er alltid noen foreldre som bidrar mer enn andre har jeg sett, og det er ikke rart om de får ros for det. Jeg er enig med deg i at alle som bidrar bør bli vist takknemlighet, men det trenger ikke å gjøres ved premier, utmerkelser eller omtale i sosiale medier. Jeg var fornøyd med smil, en god tone og muntlig takk. På den måten visste jeg at jeg ble satt pris på. 

Anonymkode: c2cc9...22e

Det er ingen av dere sin skyld. Alt lå hos meg før jeg startet denne tråden. Det er sånn som dette livet er. 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@kupton hva tenker du som leder om deltakere som til tross for sterk angst stiller opp? Er det noe du ser på som utover det en kan forvente? Jeg vet selvsagt at du ikke kan vite om noen har angst, men fortjener den personen kred for sin innsats? Hvis du skjønner hva jeg mener :) 

Anonymkode: fac5e...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for engasjementet. Jeg forstår at jeg må endre meg og at jeg er primitiv og urimelig. 

Anonymkode: fac5e...42a

Ingen av de som har svart i denne tråden kan vite om det er en for selektiv utdeling av ros akkurat der du er eller om det er du som forventer for mye, så folk prøver å si noe mer ut fra eget ståsted. Du må derfor ikke ta svarene som kommer som en "fasit" på hvordan det er hos deg, men som innspill som du kan ta med når du vurderer din situasjon. 

Alle liker jo å få anerkjennelse for det de gjør. Alle har et ønske om å bli sett og verdsatt i en eller annen grad, i en eller annen form. Det er en god egenskap å sørge for at andre føler seg sett og verdsatt. Samtidig er det også bra for en selv å prøve å ha realistiske tanker om hva slags anerkjennelse/takksigelse man kan vente å få.

Som frosken var inne på, er det forskjell på frivillig arbeid og lønnet arbeid. Lønn er belønning i seg selv, men også i lønnet arbeid setter man pris på anerkjennelse. Som kupton også nevnte så forventer jeg ikke ros og takk for at jeg møter opp på jobb og gjør jobben min, men jeg setter veldig pris på at min leder roser meg for godt utført arbeid selv om det også er en del av jobben min å prestere på et høyt nivå. For meg er det en av flere viktige grunner til å forbli på et arbeidssted.

I fravær av lønn, kunne man tenke seg at ros og takk er viktigere i frivillig arbeid, men samtidig så har man jo også en del andre sider knyttet til det frivillige arbeidet/organisasjonslivet; alt fra innholdet i det man driver med til folka man driver det sammen med. Kall det gjerne gleden over å være med. 

Uansett om det er lønnet jobb eller frivillig innsats, så må man jo vurdere om manglende ros og takk er det som skal til for å skifte beite. Det er helt legitimt å legge vekt på også dette. Hvis det av andre grunner ikke er aktuelt, så har man to valg: Enten ta det opp med den det gjelder at man gjerne ønsker litt mer anerkjennelse, eller man må leve med situasjonen (hva enten det skyldes en kjip leder eller at man selv har for store forventninger). Ulempen ved å si i fra, er blant annet at man kan komme dårlig ut av det selv på et eller annet vis (kanskje lederen blir sur??), men også at ros blir "mindre verdt" når det er noe man har bedt om å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...