Gå til innhold

Hvorfor blir bare noen psykotiske (tvangs)innlagte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mens andre får gå rundt med vrangforestillinger og paranoia i årevis uten at noen bryr seg? Er det forskjellsbehandling? 

Anonymkode: 14aa5...1d8

Et av kriteriene er vel at en skal være til fare for seg selv eller andre. Mange psykotiske er ikke det.

stjernestøv
bibben skrev (16 minutter siden):

Et av kriteriene er vel at en skal være til fare for seg selv eller andre. Mange psykotiske er ikke det.

Det er litt rart for er man veldig psykotisk klarer man ikke ta vare på seg selv, det har jeg erfart tidligere. Jeg hadde små barn å ta vare på men klarte ingenting og forsto ikke hva som feilte meg, når jeg ser tilbake skulle jeg ønske noen la meg inn da og ga meg medisiner. Det kunne spart meg og familien for mye lidelse, men nå er jeg godt voksen og ser selv hva jeg trenger. Ikke noe å gjøre med fortiden. 

bibben skrev (1 time siden):

Det er «farekriteriet». Så har en behandlingskriteriet: Utsikt til helbredelse eller varig bedring forspilles. 

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det er «farekriteriet». Så har en behandlingskriteriet: Utsikt til helbredelse eller varig bedring forspilles. 

Vil det si at en kan tvangsbehandle en med F22 som fungerer helt greit på et trivielt plan og som ikke er til fare for seg selv eller andre men som er full av vrangforestillinger? Så vidt jeg har forstått så kan folk med denne diagnosen være psykotiske livet ut. Stemmer dette?

Anonymkode: 7b9bb...4c5

Worrisome Plenty

Det er for stor terskel for å tvangsinnlegge folk med psykose nå. Før var det enklere. Mange vansmekter uten å få hjelp. Den dokumentaren om hun som døde av sult skulle vel være ett ekstremt eksempel på hva som kan skje. Selv om det tilfellet nok var ekstraordinært. 

Før var det også en del som sa "for å hindre å lide overlast". Den tror jeg ikke er med lengre.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil det si at en kan tvangsbehandle en med F22 som fungerer helt greit på et trivielt plan og som ikke er til fare for seg selv eller andre men som er full av vrangforestillinger? Så vidt jeg har forstått så kan folk med denne diagnosen være psykotiske livet ut. Stemmer dette?

For å kunne benytte behandlingskriteriet, må du kunne vise til vitenskapelig dokumentasjon som viser at behandling med meget stor sannsynlighet vil føre til betydelig bedring. Slik dokumentasjon finnes ikke for F22.

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

For å kunne benytte behandlingskriteriet, må du kunne vise til vitenskapelig dokumentasjon som viser at behandling med meget stor sannsynlighet vil føre til betydelig bedring. Slik dokumentasjon finnes ikke for F22.

Uff…

Gjest Anonym 2

Jeg fikk diagnosen F22, de rundt meg tror jeg er feildiagnotisert. Jeg har ingen vrangforestillinger,  er i ferd med å avslutte medisinering. Er i jobb og fungerer helt fint i hverdagen. Jeg tror også selv jeg er feildiagnotisert. Jeg vet at jeg en periode hadde symptomer som minnet om diagnosen,  men det var forbigående, nå er jeg helt frisk. Det er litt farlig at de bare slenger på folk en diagnose, bare fordi det minner litt om det på symptomene. Når jeg nå skal slutte med medisinen,  har jeg tenkt til å få fjernet diagnosen.

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (4 timer siden):

Jeg fikk diagnosen F22, de rundt meg tror jeg er feildiagnotisert. Jeg har ingen vrangforestillinger,  er i ferd med å avslutte medisinering. Er i jobb og fungerer helt fint i hverdagen. Jeg tror også selv jeg er feildiagnotisert. Jeg vet at jeg en periode hadde symptomer som minnet om diagnosen,  men det var forbigående, nå er jeg helt frisk. Det er litt farlig at de bare slenger på folk en diagnose, bare fordi det minner litt om det på symptomene. Når jeg nå skal slutte med medisinen,  har jeg tenkt til å få fjernet diagnosen.

Hvorfor orker du å dra å få en diagnose fjernet hvis du likevel fungerer helt fint? Kan du ikke bare fortsette å leve livet og fokusere på det gode enn å dra å få ny utredning når du alt har det bra og klarer deg fint?

Annonse

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor orker du å dra å få en diagnose fjernet hvis du likevel fungerer helt fint? Kan du ikke bare fortsette å leve livet og fokusere på det gode enn å dra å få ny utredning når du alt har det bra og klarer deg fint?

Du har kanskje rett. Det er jo ingen andre enn legen min som vet det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...