Gå til innhold

Overgangsalder?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Jeg er 49 år og skal ta p.sprøyten i morgen, men er det vits i? Det er jo ikke sikkert jeg har mensen lenger en gang, jeg må vel være i overgangsalderen nå? Gruer meg sånn til å sitte på venterommet og bare det å være der med andre folk, har det ikke bra for tiden. Og sist jeg tok risperdal mistet jeg mensen. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Jeg er 49 år og skal ta p.sprøyten i morgen, men er det vits i? Det er jo ikke sikkert jeg har mensen lenger en gang, jeg må vel være i overgangsalderen nå? Gruer meg sånn til å sitte på venterommet og bare det å være der med andre folk, har det ikke bra for tiden. Og sist jeg tok risperdal mistet jeg mensen. 

Ikke godt å si. Jeg er 53 år og har fremdeles mensen, ikke alltid like regelmessig dog, men det har så langt ikke vært mer enn 8 uker mellom to perioder. Noen sier at man gjerne slutter å menstruere på samme tidspunkt som sin mor, men i min familie stemmer ikke det. Hun var visst 48-49 da hun sluttet og den eldste søstra mi var 56...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Ikke godt å si. Jeg er 53 år og har fremdeles mensen, ikke alltid like regelmessig dog, men det har så langt ikke vært mer enn 8 uker mellom to perioder. Noen sier at man gjerne slutter å menstruere på samme tidspunkt som sin mor, men i min familie stemmer ikke det. Hun var visst 48-49 da hun sluttet og den eldste søstra mi var 56...

Ok, kjipt det da å ha mensen. Håper jo jeg ikke har det, men kan jo bare ta den sprøyta en siste gang siden jeg har den. Tror jeg slutter etter det. Men takk :) Men man kan vel ikke bli gravid i så høy alder? Bare lurer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok, kjipt det da å ha mensen. Håper jo jeg ikke har det, men kan jo bare ta den sprøyta en siste gang siden jeg har den. Tror jeg slutter etter det. Men takk :) Men man kan vel ikke bli gravid i så høy alder? Bare lurer. 

Nei, eggene har gått ut på dato i den alderen. Blir en gen-eksperimentering å prøve på å bli gravid etter fylte 40. Kunne sikkert blitt noen interessante studieobjekter for legestanden da, patologene. Kanskje finner de selvaborterte fostre med to hoder og andre "morsomme" avvik.  

Anonymkode: c55dd...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, eggene har gått ut på dato i den alderen. Blir en gen-eksperimentering å prøve på å bli gravid etter fylte 40. Kunne sikkert blitt noen interessante studieobjekter for legestanden da, patologene. Kanskje finner de selvaborterte fostre med to hoder og andre "morsomme" avvik.  

Anonymkode: c55dd...ded

Ok, er nå bra det da. Men vet om folk som har blitt gravis i 40 årene, tenkte mer på 50 årene jeg nå siden folk har mensen i 50 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok, er nå bra det da. Men vet om folk som har blitt gravis i 40 årene, tenkte mer på 50 årene jeg nå siden folk har mensen i 50 årene. 

Mener å ha lest at man ikke er "fruktbar" siste ti årene man har mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok, er nå bra det da. Men vet om folk som har blitt gravis i 40 årene, tenkte mer på 50 årene jeg nå siden folk har mensen i 50 årene. 

Må være alle konserveringsmidlene vi får i oss gjennom kostholdet hvis det er blitt normalt å ha mensen i 50 årene. Det finnes lik som ikke råtner slik de skal også p g a det. 

Anonymkode: c55dd...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Ok, kjipt det da å ha mensen. Håper jo jeg ikke har det, men kan jo bare ta den sprøyta en siste gang siden jeg har den. Tror jeg slutter etter det. Men takk :) Men man kan vel ikke bli gravid i så høy alder? Bare lurer. 

Man er ikke spesielt fruktbar i 50-årene nei. :) Skal ikke si at det ikke kan skje, men sannsynligheten for at det skal skje på naturlig vis hos en kvinne på 50+ er usannsynlig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Mener å ha lest at man ikke er "fruktbar" siste ti årene man har mensen.

Eggene er nok i dårlig stand de siste årene. Men: Det er jo alltid noen unntak. Ikke verdt å ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må være alle konserveringsmidlene vi får i oss gjennom kostholdet hvis det er blitt normalt å ha mensen i 50 årene. Det finnes lik som ikke råtner slik de skal også p g a det. 

Anonymkode: c55dd...ded

Gjennomsnittsalderen har vel steget i takt med velferden og da er det kanskje ikke så rart at også fertilitetsalderen stiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Gjennomsnittsalderen har vel steget i takt med velferden og da er det kanskje ikke så rart at også fertilitetsalderen stiger?

Men det er jo direkte kvalmt å bli gravid sent i 40 årene og i 50 årene! Rart evolusjonen ikke går motsatt vei forøvrig. Eggløsning skulle ha stoppet etter fylte 30. 

Anonymkode: c55dd...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (3 minutter siden):

Mener å ha lest at man ikke er "fruktbar" siste ti årene man har mensen.

Ok det er bra det da, på tide å slutte med p.sprøyta da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må være alle konserveringsmidlene vi får i oss gjennom kostholdet hvis det er blitt normalt å ha mensen i 50 årene. Det finnes lik som ikke råtner slik de skal også p g a det. 

Anonymkode: c55dd...ded

OK. Jeg skal kremeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Man er ikke spesielt fruktbar i 50-årene nei. :) Skal ikke si at det ikke kan skje, men sannsynligheten for at det skal skje på naturlig vis hos en kvinne på 50+ er usannsynlig liten.

Ok. Det er bra :) Hadde jo vært krise det hehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo direkte kvalmt å bli gravid sent i 40 årene og i 50 årene! Rart evolusjonen ikke går motsatt vei forøvrig. Eggløsning skulle ha stoppet etter fylte 30. 

Anonymkode: c55dd...ded

Jeg kjenner tilfeller som har klart det på naturlig måte i midtre del av 40-årene, jeg skjønner ikke hvorfor det er kvalmt, men at det nok er sent nok å få barn er jeg enig i. Hadde eggløsning stoppet etter fylte 30 hadde det blitt født få barn her i landet.

De som får hjelp til å bli gravide når de er 60+ skjønner jeg på ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er jo direkte kvalmt å bli gravid sent i 40 årene og i 50 årene! Rart evolusjonen ikke går motsatt vei forøvrig. Eggløsning skulle ha stoppet etter fylte 30. 

Anonymkode: c55dd...ded

Hva mener du med at det er "kvalmt"? Det er jo ganske vanlig å bli gravid første halvdel av førtiårene i hvertfall, har flere bekjente som har fått barn i den alderen og det har uten unntak gått kjempebra. Eldste jeg kjenner til var 47.

For hundre år siden var vel forventet levealder for kvinner under 70 år, mens den i dag er over 80. Det hadde ikke vært så unaturlig at man da også kunne få barn lengre, men så vidt jeg vet har det ikke skjedd noe særlig endring her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (36 minutter siden):

jeg skjønner ikke hvorfor det er kvalmt,

 

Ekstra skrev (23 minutter siden):

Hva mener du med at det er "kvalmt"?

Kvalmt å ha sex i den alderen. Jeg synes sex er ekkelt og vil av den grunn aldri ha barn. Men folk får nå gjøre som de vil da. Jeg skal ikke legge meg opp i det. 

Anonymkode: c55dd...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Kvalmt å ha sex i den alderen. Jeg synes sex er ekkelt og vil av den grunn aldri ha barn. Men folk får nå gjøre som de vil da. Jeg skal ikke legge meg opp i det. 

Anonymkode: c55dd...ded

Aha. Du er i tenårene ennå eller? Da kan jeg jo fortelle deg at jeg er 53 år og har et aktiv og godt sexliv fremdeles og håper virkelig mannen min og jeg vil fortsette å ha det i mange år til! :D Men for å betrygge deg litt så  kan jeg jo legge til at jeg er sterilisert så det er ingen fare for at jeg får flere barn i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Aha. Du er i tenårene ennå eller? Da kan jeg jo fortelle deg at jeg er 53 år og har et aktiv og godt sexliv fremdeles og håper virkelig mannen min og jeg vil fortsette å ha det i mange år til! :D Men for å betrygge deg litt så  kan jeg jo legge til at jeg er sterilisert så det er ingen fare for at jeg får flere barn i alle fall.

Jeg er ikke i tenårene nei. Men jeg synes det er kvalmt å måtte dele kroppsvæsker med andre. Orker ikke tanken på å kysse noen en gang! 

Anonymkode: c55dd...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...