Gå til innhold

eget firma og svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i mitt eget firma, butikk som er A/S. Jeg styrer derfor lønna selv. Siste 2 år har jeg tatt ut en fast mnd.-lønn som svarer til ca 200.000 i året. Jeg er nå gravid i 6 mnd og kommer til å ta full permisjon.

Siden det er de siste 4 ukene som teller for beregning av svangerskapspenger, vil det da gå an at jeg nå tar ut litt mindre lønn (for firmaet sin del) og så tar ut en "kjempe-lønn" siste 4 ukene, slik at jeg får et beregnignsgrunnlag som tilsvarer 6G (jeg gir jo meg selv bare et lønnstillegg..) eller vil slike ting bli stoppet/avslørt av Trygdekontoret. Jeg bor på et relativt lite, gjennomsiktig sted.

En annen ting: hvis jeg blir sykemeldt, varer arbeidsgiverperioden i 16 dager uansett om jeg blir 50% eller 100% sykemeldt??

Takk for svar

Siv29

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46190-eget-firma-og-svangerskapspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

En ting er en lønnsøkning som skyldes firmaets dokumenterbare forbedrede økonomiske situasjon. Noe helt annet er en lønnsøkning 4 uker før fødselspermisjonen starter og som finansieres av en forutgående lønnsnedsettelse.

Nei du, en slik strategi vil bli avslørt med en gang, og du vil sannsynligvis vil ødelegge din egen troverdighet i forhold til trygdekontoret for all fremtid.

Arbeidsgiverperioden for sykepenger er 16 dager uansett.

En ting er en lønnsøkning som skyldes firmaets dokumenterbare forbedrede økonomiske situasjon. Noe helt annet er en lønnsøkning 4 uker før fødselspermisjonen starter og som finansieres av en forutgående lønnsnedsettelse.

Nei du, en slik strategi vil bli avslørt med en gang, og du vil sannsynligvis vil ødelegge din egen troverdighet i forhold til trygdekontoret for all fremtid.

Arbeidsgiverperioden for sykepenger er 16 dager uansett.

Takk for svar!

Ja, det er akkurat dette jeg vil unngå så da blir det til at jeg tar ut lik lønn også i mnd fremover. Men det hadde jo vært dumt å ikke benytte seg av anledningen hvis jeg likevel kunne gjort det.

Ha en god påske

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...