Gå til innhold

En del av de som er vaksinerte tar ikke hensyn til de som ikke kan vaksineres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom de vaksinerte kan smitte de som er uvaksinerte så er jo det kjipt at fr bare går rundt uten munnbind der det er mye folk osv. Jeg er en av de som ikke kan ta vaksinen akkurat nå. Men håper på å få ta den senere. Blir litt irritert for at en del av de vaksinerte ikke helt tar hensyn med munnbind og lever som før korona. 

Men det er jo sånn at de som er vaksinerte mener ofte at de som ikke er vaksinerte er egoistiske.  Men iblant har man grunn til å ikke ta den og. 

Hva tenker dere om dette ? 

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at nok er nok. Litt risiko må en nesten bare leve med. Selvsagt dumt om en er i risikogruppe og ikke tåler vaksinen, men det er nok en så liten gruppe at å forvente all verdens av alle andre i landet for å tilrettelegge for denne gruppen blir for mye synes jeg.

En må nok heller bruke maske selv og vaske hendene ofte etc om en er i risikogruppen og ikke kan ta vaksinen.

Vi kan ikke gå rundt med maske til evig tid heller, livet må gå videre selv om det kan medføre noen liv tapt

Men, det er min mening, alle har rett på sine meninger.

Anonymkode: b2488...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med TS, det er for tidlig å la alle hemninger fare. 

Jeg er vaksinert. Jeg bruker fortsatt munnbind. Nå er jeg ikke så mye ute men.

 

Anonymkode: 57fcc...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er enig med TS, det er for tidlig å la alle hemninger fare. 

Jeg er vaksinert. Jeg bruker fortsatt munnbind. Nå er jeg ikke så mye ute men.

 

Anonymkode: 57fcc...0ae

 

Supert og veldig fint av deg å ta hensyn selv om du er vaksinert. En fin egenskap . Kunne ønske at regjeringen kunne være flinkere å prate litt om det med muligheten å få ta vaksinen senere for de som ikke kan nå. Jeg vet ikke om jeg får mulighet til det engang. Om det er nok doser. For jeg kan mulig ta den september. Er redd for å bli syk og beskytter meg så godt jeg kan. 

Ja det fins de som av ulike årsaker hadde ønsket å ta vaksinen men kan ikke ta den nå. Foreks folk som er gravide i første semester.  Det er også en del skepsis rundt vaksinen blant gravide og en del grupper fordi legene vet ikke helt ennå om risikoer. 

Meningen i samfunnet var å beskytte de sårbare. Men nå er det blitt sånn for noen at de ikke tenker på at det fins noen sårbare som ikke kan vaksineres av en eller annen årsak. Nå er det om å gjøre å leve normalt igjen og de som ikke kan vaksineres blir sett på med rare øyne hos mange. Jeg opplevde selv å bli spurt om jeg er vaksinert, og folk sliter med å forstå hvorfor jeg ikke kan vaksineres for vaksinen har ingen bivirkninger sier de. Så hvorfor? 

Jeg ser siden om at noen mener at de som er vaksinerte må bare leve videre som før korona. For det er jo ikke deres problem at et fåtalls prosenter ikke blir vaksinerte med det første. Skjønner også at de kan tenke at det er deres ansvar å beskytte seg ifra mennesker når de ikke er vaksinerte. Men jeg mener allikevel at det skader ingen å bruke et munnbind på steder der det er mye mennesker. 

 

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er nok også uvaksinerte som ikke bruker munnbind. Til syvende og sist er dette myndighetenes ansvar, de har valgt å lette på restriksjonene før vi har reell flokimmunitet gjennom vaksine. De risikerer helsen til mindretallet som ikke kan/vil vaksinere seg eller som ikke får god nok effekt gjennom vaksine til fordel for større frihet for flertallet et par måneder tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når alt kommer til alt så må jo hver og en ta ansvar for seg selv. Hvis andre ikke overholder avstandsregler eller bruker munnbind så må man selv passe på å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Humlesurr skrev (2 timer siden):

Når alt kommer til alt så må jo hver og en ta ansvar for seg selv. Hvis andre ikke overholder avstandsregler eller bruker munnbind så må man selv passe på å gjøre det. 

Det er sant. Det er mange som pratet om gjennom pandemien at vi skulle beskytte andre også. Men etter at vaksiner ble satt så var det ikke lenger snakk om å beskytte de som ikke kan vaksineres av en eller annen grunn. 

Folk spør meg om hvorfor jeg går med munnbind. Folk spør meg om jeg skal eller er vaksinert. Jeg sliter med å fortelle svaret på hvorfor jeg ikke er vaksinert. For da er man igjen rar. Så det er ikke lett. Har hørt om en del som er gravid i første semester og sliter med nettopp dette. 

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (6 timer siden):

Trimester 😉

Sorry Trimester 😉

Drømmeautomat skrev (6 timer siden):

Det er nok også uvaksinerte som ikke bruker munnbind. Til syvende og sist er dette myndighetenes ansvar, de har valgt å lette på restriksjonene før vi har reell flokimmunitet gjennom vaksine. De risikerer helsen til mindretallet som ikke kan/vil vaksinere seg eller som ikke får god nok effekt gjennom vaksine til fordel for større frihet for flertallet et par måneder tidligere. 

Ja jeg vet om to naboer som er uvaksinerte og ikke bruker munnbind.  De har aldri brukt munnbind. Og de vil ikke vaksineres. Deres valg. Men jeg vil vaksineres men jeg kan ikke akkurat nå. Så jeg blir litt stresset og engstelig nå når smitten har steget litt i det siste her i mitt område . 

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant. Det er mange som pratet om gjennom pandemien at vi skulle beskytte andre også. Men etter at vaksiner ble satt så var det ikke lenger snakk om å beskytte de som ikke kan vaksineres av en eller annen grunn. 

Folk spør meg om hvorfor jeg går med munnbind. Folk spør meg om jeg skal eller er vaksinert. Jeg sliter med å fortelle svaret på hvorfor jeg ikke er vaksinert. For da er man igjen rar. Så det er ikke lett. Har hørt om en del som er gravid i første semester og sliter med nettopp dette. 

Anonymkode: 9084e...f0e

Når vaksinene er satt så er det jo på en måte vaksinene (i de vaksinerte) som skal beskytte de som ikke kan vaksineres. Så kan man allikevel smitte og smittes, men det er jo kraftig redusert. På et eller annet tidspunkt må vi gå tilbake til en hverdag som er mer lik sånn det var før pandemien. Vi blir ikke kvitt viruset og de som er ekstra utsatt må ta noen ekstra forholdsregler. 
Forstår at det er vanskelig hvis du hele tiden får spørsmål. Du kan jo bare svare at det er pga helsemessige årsaker eller at det er privat. Folk legger jo nesa si borti mye de ikke har noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tror dette handler mer om at du singles ut og blir ukomfortabel, ikke hva alle andre gjør eller ikke gjør. Jeg er halvt vaksinert og går med munnbind hver dag. Du må bli bedre på å sette grenser, og stå for dem. Hva andre vil vite og slikt om deg er ikke viktig, du venter pga helse, og det er alt folk trenger å vite.

Anonymkode: 1636a...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sorry Trimester 😉

Ja jeg vet om to naboer som er uvaksinerte og ikke bruker munnbind.  De har aldri brukt munnbind. Og de vil ikke vaksineres. Deres valg. Men jeg vil vaksineres men jeg kan ikke akkurat nå. Så jeg blir litt stresset og engstelig nå når smitten har steget litt i det siste her i mitt område . 

Anonymkode: 9084e...f0e

Jeg synes du krisemaksimerer dette, at andre nå velger ikke å bruke munnbind kan du ikke gjøre noe med, men du kan selv fortsette å bruke munnbind, være ekstra nøye med håndhygienen og holde avstand - slik vi nå har gjort i snart halvannet år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ved å bruke FFP2- eller FFP3-munnbind er du også langt mer beskytta enn hvis du bruker vanlig munnbind, så det kan du jo vurdere. FFP2 er en vanlig anbefaling flere andre europeiske land, FHI sier selvsagt ikke noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 22.33):

Blir litt irritert for at en del av de vaksinerte ikke helt tar hensyn med munnbind og lever som før korona. 

Hvorfor da? Dette er jo det man ønsker å oppnå med at en stadig større andel av befolkningen blir vaksinert.

Min mening er at dette må du bare venne deg til, og selv ta konsekvensen/belastningen det er å velge å ikke vaksineres. Konsekvensen er at dere som ikke er vaksinert må fortsette å bruke munnbind i situasjoner dere ikke greier å holde tilstrekkelig avstand, i tillegg til å sprite/vaske hender etter berøring av gjenstander andre har berørt. Vi som er vaksinert kan leve mer og mer som vanlig.

Må legge til at her i byen anbefales det at alle bruker munnbind på kjøpesentre, på kollektivtransport og andre steder man ikke greier å holde tilstrekkelig avstand. Jeg har ikke fått et eneste spørsmål når jeg bruker munnbind her - eller på de andre stedene jeg har besøkt i sommer. Jeg stusser over at at så mange spør deg - er det noen annen grunn til alle spørsmålene? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja jeg vet om to naboer som er uvaksinerte og ikke bruker munnbind.  De har aldri brukt munnbind. Og de vil ikke vaksineres. Deres valg. Men jeg vil vaksineres men jeg kan ikke akkurat nå. Så jeg blir litt stresset og engstelig nå når smitten har steget litt i det siste her i mitt område . 

Anonymkode: 9084e...f0e

Det er jo ditt ansvar at du ikke vil ta vaksinen ennå, uansett hva grunnen er. At alle andre skal innrette seg etter det er litt drøyt, det skjønner du selv? Man kan like gjerne snu på flisa og si at det er DU som er uansvarlig og utgjør en fare for andre ettersom du velger å vente med vaksinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vaksinert, men følger det kommunen har som anbefalninger og lover. Sånn det er pr nå er det ikke påbudt med munnbind, så jeg bruker det ikke. Om noen vil så skal d jo få lov til det, men jeg gjør det ikke. Holder såklart avstand o.l.

Anonymkode: 90876...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (11 timer siden):

Det er jo ditt ansvar at du ikke vil ta vaksinen ennå, uansett hva grunnen er. At alle andre skal innrette seg etter det er litt drøyt, det skjønner du selv? Man kan like gjerne snu på flisa og si at det er DU som er uansvarlig og utgjør en fare for andre ettersom du velger å vente med vaksinen...

Jeg er nødt til å vente pga medisinering nå. Ja jeg velger å ikke kombinere mediseringen med vaksinen.  Jeg får bare ta konsekvensene selv av det. Men jeg vil si at jeg blir mer uansvarlig dersom jeg vaksineres nå. 

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er nødt til å vente pga medisinering nå. Ja jeg velger å ikke kombinere mediseringen med vaksinen.  Jeg får bare ta konsekvensene selv av det. Men jeg vil si at jeg blir mer uansvarlig dersom jeg vaksineres nå. 

Anonymkode: 9084e...f0e

Jeg skjønner godt at du vil vente med vaksinen, jeg hadde nok ventet til etter fødselen om dette går bra, men å klage over at de som er fullvaksinerte løsner litt på snippen synes jeg ikke er helt rett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt at du vil vente med vaksinen, jeg hadde nok ventet til etter fødselen om dette går bra, men å klage over at de som er fullvaksinerte løsner litt på snippen synes jeg ikke er helt rett. :) 

Jeg kan ta vaksinen på torsdag. Ser at det er ledig time da. Men vet ikke om det lar seg kombinere med estrofem -østrogentilskuddet som jeg tar 3 ganger for dagen nå for å bygge opp slimhinnen i livmoren. Men kunne tatt den om det var smart og ikke skaper problemer for medisinering og innsett som er om to uker. Jeg vet jo at det beste er å vaksinere seg, men selv om jeg tenker at det er best så tror jeg at det ikke er så bra midt i min prosess. :) . Det er vel du enig i at den kombinasjonen mulig ikke er å ta sjansen på :)

Dersom jeg blir gravid så føler jeg en forpliktelse ovenfor fosteret, å vente til etter fødsel for jeg vil ikke risikere abort eller defekter som følge av vaksinen. Burde jo vært vaksinert før jeg begynte med dette prosjektet. Men vi hadde ikke tid å vente. 

jeg forstår jo at de som er vaksinerte vil leve normalt igjen. Helt forståelig. Jeg hadde nok selv løsnet litt opp om jeg selv var vaksinert. Og et ivf forsøk er jo frivillig så det er min egen skyld i å måtte leve med å måtte beskytte meg ekstra framover. Så jeg skal slutte å syte om det. Tar heller ansvar for å beskytte om meg selv . :)

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg skjønner godt at du vil vente med vaksinen, jeg hadde nok ventet til etter fødselen om dette går bra, men å klage over at de som er fullvaksinerte løsner litt på snippen synes jeg ikke er helt rett. :) 

Fint at du forstår hvorfor jeg venter med vaksinen ja :). Ja jeg får bare akseptere at de vaksinerte løsner litt på snippen  :) . Hadde nok gjort det samme om jeg selv var vaksinert. 

Anonymkode: 9084e...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...