Gå til innhold

Strøm-ekspert med mareritt-beskjed til sør-norske strømkunder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tirsdag kveld når strømprisene helt nye høyder. Ekspert tror en gjennomsnittlig strømkunde må se belage seg på 2.000 kroner mer i strømregning i vinter - per måned.

Ikke siden vinteren 2010/2011 har det vært enkeltdager med høyere priser. Og det er grunn til å tro at prisene vedvarer.

https://www.nettavisen.no/okonomi/strom-ekspert-med-mareritt-beskjed-til-sor-norske-stromkunder/s/12-95-3424173463

Anonymkode: 4ad0e...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Markedet tror på normalisering framover, men i mitt hode kan vi få like høye priser

Markedet er alltid bedre spåkoner enn enkeltindivider, så dette synes jeg ikke en bør tenke for mye over.

Det sagt, så er det litt tullete å ha en slik variabel skatt for nordmenn, strømmen lages "gratis" i Norge, også selges den til nordmenn, og profitten går til å drifte landet. Så om en selger strømmen dyrere, bør en få lavere skatt på andre måter i så fall. Er ikke noe hensikt å ha en slik variabel skattesats

Anonymkode: ae0ec...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (Akkurat nå):

Nå spotpris på 1,67 dra meg nå baklengs inn i fuglekassa. Dette blir en kald vinter.

Det blir det. Regner med å måtte gå i yttertøy inne da leiligheten min er dårlig isolert og holde meg mest mulig i ett rom jeg kan ha oppvarmet. Får ha noen varmeflasker også.😅

Anonymkode: 9c29c...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir det. Regner med å måtte gå i yttertøy inne da leiligheten min er dårlig isolert og holde meg mest mulig i ett rom jeg kan ha oppvarmet. Får ha noen varmeflasker også.😅

Anonymkode: 9c29c...fee

Ja, fy faen. En ting hadde Norge som var billig: STRØM, nå skal vi flås der også altså.... Jeg fyrer kun med elektrisitet, og varmepumpe er ikke ett alternativ heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty skrev (14 minutter siden):

Ja, fy faen. En ting hadde Norge som var billig: STRØM, nå skal vi flås der også altså.... Jeg fyrer kun med elektrisitet, og varmepumpe er ikke ett alternativ heller. 

 

En kompis av meg har bergvarme, men jeg aner ikke om han kommer heldigere ut med det?

Anonymkode: 9c29c...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høyklassefruene på DOL bryr seg visst ikke om strømprisene.

Anonymkode: 6f987...18b

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En kompis av meg har bergvarme, men jeg aner ikke om han kommer heldigere ut med det?

Anonymkode: 9c29c...fee

Jeg bor i blokk, gammel blokk, så det er nok ikke noen mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Markedet tror på normalisering framover, men i mitt hode kan vi få like høye priser

Markedet er alltid bedre spåkoner enn enkeltindivider, så dette synes jeg ikke en bør tenke for mye over.

Anonymkode: ae0ec...c29

Stemmer det at "markedet" tror på normalisering fremover? 

Anonymkode: 4ad0e...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stemmer det at "markedet" tror på normalisering fremover? 

Anonymkode: 4ad0e...445

Aner ikke men kan ikke tro at avisen skulle lyve om det, de ønsker jo å lage mest mulig sensasjonelle nyheter så ting som kan roe ned frykt er nok noe de motvillig innrømmer og ikke noe de ville funnet på, se på insentivene så finner du sannheten som regel.

Husker at han Einar Aas dreiv å handle elektrisitets futures på nasdaq men problemet er at jeg vet ikke hva det er jeg ser og hva benevningene er, men ser at "noe" "elektrisitetesgreier" er dyrere å kjøpe for kommende september, enn for f.eks desember og januar, for "nordic" "strøm", så min ville spekulasjon basert på null kunnskap om dette vil være at det trolig er korrekt det avisen sier og at ting trolig vil roe seg litt ned mot vinteren på tross av at det føles som at ting bør bli verre og verre på grunn av strømforbruk.

(Pga forskjellige benevninger er jeg nødt til å bruke september futurestil sammenligning og ikke august reelle tall)

Anonymkode: ae0ec...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Stemmer det at "markedet" tror på normalisering fremover? 

Anonymkode: 4ad0e...445

Tror forøvrig jeg mistolket hva du mente med normalisering, om jeg tolker tallene rett blir det en betydelig dyrere vinter enn normalt ja, mens vinteren etter denne blir normal. Jeg mente normalisering i forhold til utviklingen, vanligvis er det jo en økende utvikling i prisen mot vinteren (som ville blitt sinnsykt dyrt), det virker ikke skje. Hva avisen mente med ordet vet jeg ikke. Godt mulig jeg mistolker dataen som sagt så ikke ta dte for god fisk, du bør egentlig spørre avisforfatteren :P 

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices

Anonymkode: ae0ec...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror forøvrig jeg mistolket hva du mente med normalisering, om jeg tolker tallene rett blir det en betydelig dyrere vinter enn normalt ja, mens vinteren etter denne blir normal. Jeg mente normalisering i forhold til utviklingen, vanligvis er det jo en økende utvikling i prisen mot vinteren (som ville blitt sinnsykt dyrt), det virker ikke skje. Hva avisen mente med ordet vet jeg ikke. Godt mulig jeg mistolker dataen som sagt så ikke ta dte for god fisk, du bør egentlig spørre avisforfatteren :P 

http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/commodities/market-prices

Anonymkode: ae0ec...c29

Ja, det ser stygt ut for vinteren, basert på "sikringspriser" i markedet. 
 

https://www.ge.no/geavisa/vedvarende-hoye-strompriser

Mye tyder på at vi går mot det som kommer til å bli en dyr vinter. Våre prisprognoser indikerer priser opp mot 1 kr/kWh som månedssnitt før nyttår. Prisene på nyåret ser ut til å kunne bli enda høyere.


Grafen viser strømprisene siden 2015 samt prisprognose for høsten 2021 og vinteren 2022. Prognosen baserer seg på sikringspriser i markedet per august 2021.

a1f52bec-298b-4355-962b-01503df1e05d.jpg

 

Anonymkode: 4ad0e...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det ser stygt ut for vinteren, basert på "sikringspriser" i markedet. 

Anonymkode: 4ad0e...445

Ok stemmer. Ja var jeg som ikke leste artikkelen skikkelig ser jeg det var angående lengre frem i tid.

Anonymkode: ae0ec...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har fjernvarme (som imidlertid også blir dyrere), og strømforbruket er i hovedsak relatert til lys, PC, matlaging og TV. Så om strømmen blir så dyr som det antydes, utgjør det bare et par hundrelapper i måneden og er ganske neglisjerbart. Men det finnes mange i en annen situasjon. 

Når du ikke betaler strømregningen din, går du over på leveringsplikt fra strømselskapet, som er enda dyrere. Da blir det enda vanskeligere. Som regel vil NAV til slutt bistå deg, men jeg kunne vært tilhenger av en modell der staten grep inn tidligere. Enten i form av lavere el-avgift eller kutt i MVA i de verste månedene. Eventuelt at NAV kunne bistå strømkundene før de gikk over på leveringsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ingenting å spare inn på. 😔

Anonymkode: 0baee...bcd

Du får be til høyere makter om en regnfull høst, og en mild og fuktig vinter med mye vind.

Anonymkode: 4ad0e...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du får be til høyere makter om en regnfull høst, og en mild og fuktig vinter med mye vind.

Anonymkode: 4ad0e...445

Ja. 

Anonymkode: 0baee...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ingenting å spare inn på. 😔

Anonymkode: 0baee...bcd

Ikke jeg heller, og ikke har jeg noe familie eller nettverk så jeg har ingen jeg kan be om hjelp eller dra til. Eneste trikset som fungerer her er å ligge i sengen mest mulig med varmeflasker og tykt tøy og bevege seg utenfor senga og rommet minst mulig. 

Anonymkode: 9c29c...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke jeg heller, og ikke har jeg noe familie eller nettverk så jeg har ingen jeg kan be om hjelp eller dra til. Eneste trikset som fungerer her er å ligge i sengen mest mulig med varmeflasker og tykt tøy og bevege seg utenfor senga og rommet minst mulig. 

Anonymkode: 9c29c...fee

Hvis du får bostøtte, kan det jo hende de gjør som i 2010 og gir ekstra hvis det blir veldig dyr strøm.

 

Selv klarer jeg meg greit, blir bare å spare mindre på sparing og sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...