Gå til innhold

Du som er frisk, hvordan ser du på uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen er snyltere med vondt i vilja.

De fleste er ikke det, de er reelt arbeidsuføre.

Skulle bare ønske at de i den førstnevnte kategorien kunne blitt luket ut slik at man kunne betalt de sistnevnte en trygd man kunne leve av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Kjenner et par som er det og jeg ser ikke ned på dem nei. De har god grunn til å være det. Ene kom borti ulykke på arbeidsplassen og er delvis ufør og andre er helt ufør grunnet fatigue etter cellegift. 

Så har vi enkelte som bare havner der fordi ingen vil ansette dem pga handicap eller væremåte. Vet ikke hvordan jeg ser på dem. Tenker at det er bedre enn å la de sitte på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk litt provosert av noe jeg leste på fb. Der sto det, ble du avvist i militæret pga at du fikk stønad fra nav? Det var snakk om de med adhd. Min sønn har adhd. Han ble avvist i militæret,  men har absolutt ikke stønad fra nav. Han har tatt fagbrev og er i full jobb.

Anonymkode: c810b...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ble faktisk litt provosert av noe jeg leste på fb. Der sto det, ble du avvist i militæret pga at du fikk stønad fra nav? Det var snakk om de med adhd. Min sønn har adhd. Han ble avvist i militæret,  men har absolutt ikke stønad fra nav. Han har tatt fagbrev og er i full jobb.

Anonymkode: c810b...8c4

Det er flere diagnoser som gjør at en blir avvist i militæret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (24 minutter siden):

Det er flere diagnoser som gjør at en blir avvist i militæret 

Ja det er det sikkert, men her var det adhd, noe jeg syns er provoserende, for man blir ikke uføretrygdet med adhd. De klarer seg fint. Det gjør ihvertfall min sønn. 

Anonymkode: c810b...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja det er det sikkert, men her var det adhd, noe jeg syns er provoserende, for man blir ikke uføretrygdet med adhd. De klarer seg fint. Det gjør ihvertfall min sønn. 

Anonymkode: c810b...8c4

En blir vanligvis ikke ufør av diabetes heller og de blir (ble iallefall) avvist i militæret.  Tror det har med diagnosen å gjøre og selvfølgelig hvis en har blitt ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er de noen late slabbedasker?

Anonymkode: 8d409...cdc

Noen er sikkert det, det finnes late slabbedasker blant de som har jobb også. Flere av mine beste venner er uføre, nydelig mennesker som jeg er veldig glad i og vennskapet med dem gir meg veldig mye. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er de noen late slabbedasker?

Anonymkode: 8d409...cdc

som helt vanlige folk, har derimot aldri vært ute for mer "hets av uføre, utført av uføre" som her på dol.

Anonymkode: a996b...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er det sikkert, men her var det adhd, noe jeg syns er provoserende, for man blir ikke uføretrygdet med adhd. De klarer seg fint. Det gjør ihvertfall min sønn. 

Anonymkode: c810b...8c4

Ja, alle med adhd er jo lik din sønn. Du er klar over at adhd rammer ulikt eller? Noen kan for eksempel ikke ha nytte av medisiner i det HELE tatt.

Anonymkode: a996b...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, alle med adhd er jo lik din sønn. Du er klar over at adhd rammer ulikt eller? Noen kan for eksempel ikke ha nytte av medisiner i det HELE tatt.

Anonymkode: a996b...43f

Nei det visste jeg ikke. Leser bare om alle som syns at de får en helt annen verden med medisiner. Sønnen min går på medisiner, og det tar han på jobb også. Det er det tydeligvis ingen som sier noe på. Vi er veldig glade for at han har klart fagbrev og få seg jobb, det har vært mye uforstand ute å gått i årenes løp. Mange lærere som ikke har hatt stor tro på han. Endelig har det gått hans vei også. Jeg har hatt mange tanker om å starte en familie bedrift som han kunne være med i  for jeg visste ikke om han ville få seg jobb. Så jeg er veldig glad på hans vegne.

Anonymkode: c810b...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Noen er snyltere med vondt i vilja.

De fleste er ikke det, de er reelt arbeidsuføre.

Skulle bare ønske at de i den førstnevnte kategorien kunne blitt luket ut slik at man kunne betalt de sistnevnte en trygd man kunne leve av.

 

Da kommer spørsmålet, hva er det som definerer hvem som bare har vondt i vilja og hvem som er reelt syke og ikke istand til å arbeide? 

Anonymkode: 4d4d7...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da kommer spørsmålet, hva er det som definerer hvem som bare har vondt i vilja og hvem som er reelt syke og ikke istand til å arbeide? 

Anonymkode: 4d4d7...bee

Det tror jeg jammen noen før oss har grublet på også.

Nå synes jeg synd på de uføre. Nå er det slik at det skal være sånn passe uattraktivt å være trygdet, med den konsekvens at de uføre lever på fattigdomsgrensen. Hadde reglene kunnet blitt håndhevet bedre slik at kun de som reelt trengte det fikk trygd, kunne trygden vært høyere så folk hadde noe å leve av.

Men det er ekstremt vanskelig. Så lenge reglene åpner for subjektivt skjønn er det tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg jammen noen før oss har grublet på også.

Nå synes jeg synd på de uføre. Nå er det slik at det skal være sånn passe uattraktivt å være trygdet, med den konsekvens at de uføre lever på fattigdomsgrensen. Hadde reglene kunnet blitt håndhevet bedre slik at kun de som reelt trengte det fikk trygd, kunne trygden vært høyere så folk hadde noe å leve av.

Men det er ekstremt vanskelig. Så lenge reglene åpner for subjektivt skjønn er det tilnærmet umulig.

Du mener at det å leve med så lite penger som mange med stønad fra nav gjør i dag, skal motivere folk til å arbeide? Blir man mer motivert å av å ha dårlig råd? Av å gå på nav i evigheter, fordi ingen vil ansette deg?

Anonymkode: a996b...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener at det å leve med så lite penger som mange med stønad fra nav gjør i dag, skal motivere folk til å arbeide? Blir man mer motivert å av å ha dårlig råd? Av å gå på nav i evigheter, fordi ingen vil ansette deg?

Anonymkode: a996b...43f

Les svaret mitt en gang til.

Det var absolutt ikke det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble faktisk litt provosert av noe jeg leste på fb. Der sto det, ble du avvist i militæret pga at du fikk stønad fra nav? Det var snakk om de med adhd. Min sønn har adhd. Han ble avvist i militæret,  men har absolutt ikke stønad fra nav. Han har tatt fagbrev og er i full jobb.

Anonymkode: c810b...8c4

Organisering av og rekrutering til forsvaret er vesentlig endret de siste tiårene. Hovedmålet/behovet har vært å redusere kostnader der det er mulig, og å spisse og øke kompetansen der dette er nødvendig (bl.a som følge av teknologisk utvikling). Konsekvensen av dette er det ikke lenger praktiseres almen verneplikt, dvs alle kalles inn og gis en oppgave. Nå kaller man inn det antall det er behov for med tanke på oppgaver innen- og utenlands, og spesialiserer oppgavene i større grad en før. Når antallet rekrutter reduseres er det viktig å rekruttere personer med en sterk motivasjon, relevante kvalifikasjoner og sterk fysikk og psyke. Det er dessuten viktig at de som rekrutteres ikke har behov for særskilte tilpassinger eller medisiner, siden man ikke kan regne med stabil tilførsel på det man har et særskilt behov for i en krise eller konfliktsituasjon. Dermed blir man dimitert om man har fysiske skader eller sykdommer eller diagnoser som krever medisinering eller oppfølging. 

Dette kan sikkert oppleves diskriminerende, men jeg tenker at denne endringen har vært riktig. Jeg syns det er sammenlignbart med andre yrkesvalg som krever andre kvalifikasjoner enn karakterer på skolen. Jeg ønsker at en svaksynt skal kunne utdanne seg eller jobbe, men ikke som kjørelærer eller kirurg feks, og jeg ønsker også at en ikke-troende skal kunne jobbe med verdispørsmål, men ikke som prest. Videre ønsker jeg at en abortmotstander skal kunne arbeide med abortspørsmål, men ikke som lege. Jeg er sikker på at din sønn vil kunne gjøre en utmerket jobb der omgivelsene er slik at han kan være sikker på at han medisineres stabilt, hver dag. Forsvaret er - på generell basis - ikke et sånt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Mange av de som vil bli uføre, har diagnoser det er litt "delte meninger om". Som ME, Fibromyalgi og slike ting, som enkelte (feilaktig) ser på som "ta deg sammen diagnoser". Samtidig er det noen som faller utenfor fordi de falt ut av skole, og sikkert kunne gjort en god jobb om de "tok seg litt sammen". Det er blanda drops. Selv er jeg ufør grunnet schizofreni, det er en diagnose som koster staten uhorvelige summer, det er den dyreste sykdommen i Norge i tapt arbeidsinntekt, trygdeytelser og behandling. Det finnes de som mener jeg burde ta meg sammen også. Jeg har heldigvis evnen til å ignorere slike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (1 minutt siden):

Mange av de som vil bli uføre, har diagnoser det er litt "delte meninger om". Som ME, Fibromyalgi og slike ting, som enkelte (feilaktig) ser på som "ta deg sammen diagnoser". Samtidig er det noen som faller utenfor fordi de falt ut av skole, og sikkert kunne gjort en god jobb om de "tok seg litt sammen". Det er blanda drops. Selv er jeg ufør grunnet schizofreni, det er en diagnose som koster staten uhorvelige summer, det er den dyreste sykdommen i Norge i tapt arbeidsinntekt, trygdeytelser og behandling. Det finnes de som mener jeg burde ta meg sammen også. Jeg har heldigvis evnen til å ignorere slike folk.

Men du er vel ikke syk hel tiden? Man kan jobbe i de friske periodene. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du er vel ikke syk hel tiden? Man kan jobbe i de friske periodene. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Der kom det en som ikke har greie på schizofreni ja. Har du hørt om residual schizofreni? Prøv å google det før du sier noe stupid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (2 minutter siden):

Der kom det en som ikke har greie på schizofreni ja. Har du hørt om residual schizofreni? Prøv å google det før du sier noe stupid.

Det er nok du som må lese deg opp. Vet du ikke at det finnes schizofrene som er i jobb og har familie og venner?

Anonymkode: 8d409...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...