Gå til innhold

Du som er frisk, hvordan ser du på uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok du som må lese deg opp. Vet du ikke at det finnes schizofrene som er i jobb og har familie og venner?

Anonymkode: 8d409...cdc

Shizofreni er svært variabelt. Hun ene jeg kjenner med schizofreni er mer på institusjon enn hjemme. 

Anonymkode: 7293d...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok du som må lese deg opp. Vet du ikke at det finnes schizofrene som er i jobb og har familie og venner?

Anonymkode: 8d409...cdc

85% av schizofrene er uføre. Om noen har lett schizofreni så er det fint for dem. Du bare kverulerer og kommer med personlige angrep, gjemt bak din anonymitet. Stakkarslig mobbiing. Som sagt jeg lar meg ikke vippe av pinnen av sånne som deg. Jeg tror nok jeg etter over 20 år med lidelsen vet mer om den en deg.

Endret av worrisome_plenty .2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (1 minutt siden):

85% av schizofrene er uføre. Om noen har lett schizofreni så er det fint for dem. Du bare kverulerer og kommer med personlige angrep, gjemt bak din anonymitet. Stakkarslig mobbiing. Som sagt jeg lar meg ikke vippe av pinnen av sånne som deg. Jeg tror nok jeg etter over 20 år med lidelsen vet mer om den en deg.

Så 15% er i jobb. Så fint! Jeg kan ikke helt skjønne at jeg mobber deg ved å påpeke at ikke alle schizofrene er uføre. Det er jo fakta. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så 15% er i jobb. Så fint! Jeg kan ikke helt skjønne at jeg mobber deg ved å påpeke at ikke alle schizofrene er uføre. Det er jo fakta. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Hvilken diagnose har du?

Anonymkode: 52b9d...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så 15% er i jobb. Så fint! Jeg kan ikke helt skjønne at jeg mobber deg ved å påpeke at ikke alle schizofrene er uføre. Det er jo fakta. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Du trekker min vilje i tvil. Herved er du ignorert av meg i denne tråden. Livet er for kort for kverulanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men du er vel ikke syk hel tiden? Man kan jobbe i de friske periodene. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Nå er det ikke meg du siterer, men svarer allikevel.  Jeg er ikke syk hele tiden, men må leve "forebyggende" hvis ikke så blir jeg skikkelig syk. Må bla ha mye ro for å greie og holde meg såpass som jeg nå gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å ta seg sammen da?

Anonymkode: 52b9d...9b0

Rart at dere alle misforsto at jeg er ufør selv og lurte på hvordan friske ser på uføre. Jeg er ikke imot uføre. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rart at dere alle misforsto at jeg er ufør selv og lurte på hvordan friske ser på uføre. Jeg er ikke imot uføre. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Du var du som ikke forstod hvorfor ikke shizofrene ikke kunne jobbe i friske perioder. Hvorfor jobber ikke du i friske perioder? Shizofrene er tross alt langt mer alvorlig enn angst.

Anonymkode: 52b9d...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du var du som ikke forstod hvorfor ikke shizofrene ikke kunne jobbe i friske perioder. Hvorfor jobber ikke du i friske perioder? Shizofrene er tross alt langt mer alvorlig enn angst.

Anonymkode: 52b9d...9b0

Tydeligvis er det nok til å bli ufør av. Jeg jobbet lenge jeg, var bare sykemeldt når det var som verst. Ble ufør for to år siden fordi jeg ikke klarte mer. Hvordan kan jeg vite hvordan det står til med hver enkelt ufør her inne? Hvordan kunne jeg vite at ikke WP som dere tydeligvis kjenner godt ikke kunne jobbe i friske perioder slik jeg gjorde? Det var bare et spørsmål og så kaster dere dere over meg på den måten der. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis ikke vært her lenge nok til å kjenne hver enkelt. Ca 6 mnd. Og ikke frister det å bli her noe lenger nå. Er det noen som har mobbet i denne tråden så er det ihvertfall ikke meg! 

Anonymkode: 8d409...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (9 timer siden):

Noen er snyltere med vondt i vilja.

De fleste er ikke det, de er reelt arbeidsuføre.

Skulle bare ønske at de i den førstnevnte kategorien kunne blitt luket ut slik at man kunne betalt de sistnevnte en trygd man kunne leve av.

 

Syntes trygda er god jeg. Lever godt av den.

Anonymkode: 52b9d...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger virker det mer som kamuflert arbidsledighet enn sykdom. Det er vanskelig ellers å forklare hvordan det smitter i vennegjengen. Hvordan mange i lokalsamfunn blir uføre når bedriften går dukken. Hvordan nedbemanning gir flere uføre etc.

Jeg tror få jukser eller er spesielt late i utgangspunktet. Jeg tror de fleste heller ville jobbet, hvis man spør, men ikke til enhver pris? En 50 år gammel tidligere lærer i Norge flytter ikke 200 mil, bort fra alt de kjenner for å filetere fisk til lav lønn.

Problemet med å skrive dette er at mange tar det helt personlig. Sannsynligvis gjelder det ikke akkurat deg.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (37 minutter siden):

Noen ganger virker det mer som kamuflert arbeidsledighet enn sykdom. 

For mange av de som har mange år i arbeidslivet bak seg, er det nok slik. 

Det følgende er delvis en kopi av noe jeg skrev i en liknende tråd for ca. ti år siden:

En av grunnene til den høye uføreandelen er bosetningsmønsteret vårt, kombinert med all effektiviseringen og nedskjæringen i arbeidslivet.

Steinar Westin (søk selv og finn mer han har skrevet) har påpekt i årevis at arbeidslivsforskerne ser konsekvensen av all sparingen. Alle roper hurra når f.eks. posten har kuttet 6000 årsverk. Så går det en viss tid, mens 2500 av de som er rammet, går gjennom kverna - og så havner 2200 av dem på uføretrygd. Mange av dem er godt voksne. Her er en artikkel fra 2007:

https://arkiv.klassekampen.no/28678/article/item/null/hver-tredje-er-ufor

F.eks. Peder, som kjørte postbil fra han var 22 til 49 år, som bor i Lillevik, der det ikke er så mange jobber lenger etter at fabrikken ble nedlagt i 1973. Han fikk en annen jobb uten bæring og bilkjøring i Posten da han var 49, fordi ryggen hans ikke klarte biljobben lenger. Da han var 54, forsvant stillingen hans av effektiviseringshensyn. Han kan fortsette i Posten (eller Bring eller hva i huleste det heter i dag), men da må han over på bil igjen. Han forsøker i noen måneder, men det går ikke. 

Egentlig skal jo legen hans da forlange at Peder må flytte fra Lillevik til Oslo for å søke jobb der, selv om kona hans er lærer i Lillevik og de har absolutt hele livet sitt der. Evt. skal han gå arbeidsledig til han må over på sosialhjelp, slik at de må selge huset og alt annet av de eier. Men siden Peders fastlege er et menneske og de to har gått på skolen sammen, kan det jo tenkes at han forsøker en annen løsning, ikke sant?

Det finnes mange av Peders type, bare spør Westin og hans kolleger. Spør Anne som jobbet på sykehjemmet i Lillevik 35 år til hun ikke kunne løfte noe lenger, eller Ola som var vaktmester på skolen inntil noen fant ut at det var billigere å la den forfalle.

Denne tendensen har Westin (forsker og lege) og andre dokumentert i mange år - uten at politikerne tar noe særlig hensyn til det.

Vi har veldig høy yrkesaktivitet i utgangspunktet, men det er ikke mange jobber til folk som har en restarbeidsevne på en ikke-forutsigbar lav prosent. De færreste arbeidsgivere vil velge noen som er avhengig av å ha en god dag, for å orke å komme på jobb.

Mht. de aller yngste tror jeg ikke AAP-ordningen, som krever en diagnose, er noen fordel. I hvert fall ikke i byene, der disse ungdommene lett blir gående i årevis uten noen særlig oppfølging. I mindre miljøer der det finnes tiltak som treffer individene, kan det fungere. For andre (noen, ikke alle) kan det bli bare et stempel som ikke fører dem i noen god retning. 
https://akademikerne.no/2021/unge-pa-arbeidsavklaringspenger-risikerer-utenforskap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig ikke så mye over uføre og hvorfor de er det. Jeg går ihvertfall ikke rundt og tenker at de generelt sett er slabbedasker. 
 

Men samtidig har jeg vel ikke særlig mange uføre i min omgangskrets. Begge mine foreldre ble uføretrygdet for kortere perioder. Min far fordi han ikke «rakk» å dø i løpet av den perioden man kunne være sykemeldt, og min mor de siste par årene før alderspensjon. En svigerinne er uføretrygdet, men jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tenker verken det ene eller det andre om det. Det at hun mestrer å komme i familieselskap er ikke noen indikasjon på at hun også hadde mestret å være i full jobb. 
 

Og til det med militæret: Støtter @Kayiasin redegjørelse. Det er så få som går videre nå at terskelen settes lavt for å kjibbe ut noen. Min sønn f eks kom ikke videre fra sesjon 1 fordi han er helt alminnelig nærsynt. 😅 Altså ikke svaksynt - bare behov for briller/linser. Og det er hekt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 21.38):

Men du er vel ikke syk hel tiden? Man kan jobbe i de friske periodene. 

Anonymkode: 8d409...cdc

Da må man være selvstendig næringsdrivende,  hvis man skal jobbe i de friske periodene. Det er ikke mange jobber man kan komme å gå på som man selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2021 den 15.25):

Er de noen late slabbedasker?

Anonymkode: 8d409...cdc

Nei. Men jeg syns det er sterkt  betenkelig når noen er for syke til å forsørge seg selv med arbeidsinntekt men frisk nok til å være med på mye annet og attpåtil skryter av det på sosiale medier hver uke. Jeg synes  dem kunne brukt energien på å forsørge seg selv, men de som virkelig er for syke til å arbeide er jeg med å forsørger med glede og jeg ser ikke på dem som late men vært uheldige.

Anonymkode: be727...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...