Gå til innhold

Hva skjer? Mister snart fastlegen min


emilie321

Anbefalte innlegg

Har i flere år hatt en flott fastlege som virkelig har stilt opp. Også sykepleier og helsesekretæren som jobber på kontoret der, er flinke og hyggelige. Nå skal fastlegen min slutte som fastlege og han har ikke fått noen til å overta praksisen ennå.  Så hva gjør jeg hvis han ikke får noen til å overta? Hva skjer da? Blir jeg uten fastlege?  Eller har kommunen en backup plan på sånt?

Har sjekket andre leger som kan være aktuelle å gå til, men de har lange ventelister. Har bipolar og ptsd + flere fysiske utfordringer, så det beste for meg er å ha det stabilt og med god oppfølging.  Da fungerer jeg så mye bedre. Dette blir litt usikkert for meg og jeg merker at jeg reagerer litt på denne situasjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (30 minutter siden):

Jeg mener at kommunen prøver å finne ny fastlege til de som mister sin.

Takk for svar. 

Det var det jeg håpet på. Da blir jeg iallefall ikke uten fastlege. Og finner jeg meg ikke til rette der, så kan jeg jo sette meg på liste hos en annen.  Det er ennå litt tid igjen til han slutter, så det går an å håpe på en god løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhører fastlegen din et legesenter? Jeg måtte gi slipp på min gode og trofaste fastlege gjennom 20 år for to år siden, da hun skulle gå av med pensjon. Det ble da ansatt en ny fastlege som overtok hennes pasienter. Jeg var litt skeptisk til den nye "unge" legen (han er vel sånn 35-40 år tenker jeg 😄), men det går kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Tilhører fastlegen din et legesenter? Jeg måtte gi slipp på min gode og trofaste fastlege gjennom 20 år for to år siden, da hun skulle gå av med pensjon. Det ble da ansatt en ny fastlege som overtok hennes pasienter. Jeg var litt skeptisk til den nye "unge" legen (han er vel sånn 35-40 år tenker jeg 😄), men det går kjempefint!

Det er to leger på det kontoret og han andre har venteliste. Problemet er at ingen vil overta for han jeg har i dag. Og jeg liker så godt de andre som jobber der, at jeg har lite lyst til å begynne på et nytt sted i tillegg til å måtte bytte fastlege.  Får bare håpe at fastlegen får noen til å overta praksisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snilt av legen din å si i fra personlig! Jeg hadde samme fastlege i 14 år, og plutselig fikk jeg sms om melding på helsenorge og der stod det at jeg hadde fått ny fastlege. Han beholdt jeg ikke lenge, men byttet til en annen, som jeg aldri har møtt fordi hen har vært sykemeldt i 2 og ett halvt år, når har hen også sluttet. Så fikk jeg en ny en som jeg googlet og den hadde dårlige tilbakemeldinger på legelisten. Så da byttet jeg igjen.

Anonymkode: 3d08d...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det var snilt av legen din å si i fra personlig! Jeg hadde samme fastlege i 14 år, og plutselig fikk jeg sms om melding på helsenorge og der stod det at jeg hadde fått ny fastlege. Han beholdt jeg ikke lenge, men byttet til en annen, som jeg aldri har møtt fordi hen har vært sykemeldt i 2 og ett halvt år, når har hen også sluttet. Så fikk jeg en ny en som jeg googlet og den hadde dårlige tilbakemeldinger på legelisten. Så da byttet jeg igjen.

Anonymkode: 3d08d...1bf

Ja, det var snilt at han sa ifra. Hadde nok fått sjokk hvis han plutselig ikke var der. Har hatt et veldig bra samarbeid med denne legen og med faste månedlige timer. Har følt meg trygg og ivaretatt hos han. 

Angående tilbakemeldinger på legelisten. Min erfaring er at de ikke alltid stemmer slik jeg opplever det og hva enkelte andre synes er negativt, så synes jeg kanskje det samme er positivt.  Feks så vil en lege som er streng med b-preparater, oppleves forskjellig fra pasient til pasient. Min fastlege er streng med b-preparater og jeg vet at noen var misfornøyd med han pga det. Har dessuten lest på legelisten at personalet der jeg er har blitt oppfattet som kalde, uprofesjonelle og frekke. Dette er for meg litt rart, for jeg har opplevd de stikk motsatt. Og jeg har vært der mye.

Den legen jeg pr i dag har lyst til å bytte med, har over 60 på venteliste. Får jeg han, så blir jeg på samme sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Har dessuten lest på legelisten at personalet der jeg er har blitt oppfattet som kalde, uprofesjonelle og frekke. Dette er for meg litt rart, for jeg har opplevd de stikk motsatt. Og jeg har vært der mye.

Jo, men akkurat den oppfatningen avhenger en hel del av sin egen adferd. Jeg har en venninne som arbeidet en tid som helsesekretær og hun sa at det i blant kunne være en prøvelse å være profesjonell og imøtekommende med pasienter som mente de hadde krav på hele verden + litt til. Det var nokså utrolig hvordan enkelte mennesker tillater seg å oppføre seg. Men de fleste var heldigvis normalt høflige.

Det er for øvrig som i den virtuelle verden også det... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (8 timer siden):

Den legen jeg pr i dag har lyst til å bytte med, har over 60 på venteliste. Får jeg han, så blir jeg på samme sted. 

(Denne slettet jeg visst svaret på...)

Jeg tror jeg ville ha satt meg på venteliste hos ham. En venteliste kan gå raskt fremover og den kan gå saktere fremover. Da får du forhåpentligvis en du er fornøyd med den kommende tiden, og det høres det ut som at er viktig for deg. Da min samboer satte seg på venteliste, var det vel tilsvarende som du beskriver det er hos din fastlege nå, og han fikk tildelt fastlege etter 6 måneder. Selv stilte jeg meg på venteliste med 30 fremfor meg i kø og fikk tildelt ny 2 måneder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Jo, men akkurat den oppfatningen avhenger en hel del av sin egen adferd. Jeg har en venninne som arbeidet en tid som helsesekretær og hun sa at det i blant kunne være en prøvelse å være profesjonell og imøtekommende med pasienter som mente de hadde krav på hele verden + litt til. Det var nokså utrolig hvordan enkelte mennesker tillater seg å oppføre seg. Men de fleste var heldigvis normalt høflige.

Det er for øvrig som i den virtuelle verden også det... :) 

Dette er jeg helt enig i.   En kommer vanligvis langt med normal høflighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

(Denne slettet jeg visst svaret på...)

Jeg tror jeg ville ha satt meg på venteliste hos ham. En venteliste kan gå raskt fremover og den kan gå saktere fremover. Da får du forhåpentligvis en du er fornøyd med den kommende tiden, og det høres det ut som at er viktig for deg. Da min samboer satte seg på venteliste, var det vel tilsvarende som du beskriver det er hos din fastlege nå, og han fikk tildelt fastlege etter 6 måneder. Selv stilte jeg meg på venteliste med 30 fremfor meg i kø og fikk tildelt ny 2 måneder senere.

Ja, tror jeg bør sette meg på liste ganske snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Eva Sofie skrev (På 18.9.2021 den 13.28):

(Denne slettet jeg visst svaret på...)

Jeg tror jeg ville ha satt meg på venteliste hos ham. En venteliste kan gå raskt fremover og den kan gå saktere fremover. Da får du forhåpentligvis en du er fornøyd med den kommende tiden, og det høres det ut som at er viktig for deg. Da min samboer satte seg på venteliste, var det vel tilsvarende som du beskriver det er hos din fastlege nå, og han fikk tildelt fastlege etter 6 måneder. Selv stilte jeg meg på venteliste med 30 fremfor meg i kø og fikk tildelt ny 2 måneder senere.

Da har jeg fått greie på hva som skjer videre. Det har ennå ikke søkt noen på stillingen som fastlege, så da må kommunen leie inn en vikar til det kommer noen som kan overta fast. Det kan tydeligvis ta litt tid. Det jobber en annen lege der som jeg har hørt mye godt om, så jeg har satt meg på liste hos han. Står som nummer 56, så det kan ta litt tid. Liker så godt og er trygg på de andre som jobber der, så jeg vil gjerne fortsette på samme sted.  Det blir nok bra til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (6 timer siden):

Da har jeg fått greie på hva som skjer videre. Det har ennå ikke søkt noen på stillingen som fastlege, så da må kommunen leie inn en vikar til det kommer noen som kan overta fast. Det kan tydeligvis ta litt tid. Det jobber en annen lege der som jeg har hørt mye godt om, så jeg har satt meg på liste hos han. Står som nummer 56, så det kan ta litt tid. Liker så godt og er trygg på de andre som jobber der, så jeg vil gjerne fortsette på samme sted.  Det blir nok bra til slutt.

"...Takk for at du venter. Du beholder din plass i køen..." :)

Men du skal se at det plutselig går raskere enn det du på forhånd frykter. Du kan jo håpe det og du er jo generelt flink til å være positiv, har jeg et inntrykk av. Og om ting skulle bli for ille, kan det kanskje være en løsning at du kan ringe og få en akuttime på dagen til en av de andre legene på legekontoret? ... om det nå er slik at du midlertidig står uten fastlege.

Ønsker deg lykke til. Det er alltid spennende med ny fastlege - for det er en lege som kan bety så enormt mye for hverdagen til enkelte av oss som har mye med fastlegen å gjøre. Jeg tenker i blant at jeg bruker altfor mye av fastlegens tid, men da minner jeg meg på pkt. 3 av det som regnes som "7 teser til allmennmedisinen", som heter at "Gi mest til dem som har størst behov!" - og at det faktisk er fastlegen min som selv vurderer hvem han anser at trenger mer og har større behov enn andre. Jeg ser f.eks. at han tilstreber det han kan å fornye resepter på dagen (!) og svarer ellers raskt på alle mine henvendelser. Jeg vet hvor viktig det er om samarbeidet med din egen fastlege ikke fungerer godt - og vil tro det går begge veier. Legen er avhengig av riktig og god kommunikasjon tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

"...Takk for at du venter. Du beholder din plass i køen..." :)

Men du skal se at det plutselig går raskere enn det du på forhånd frykter. Du kan jo håpe det og du er jo generelt flink til å være positiv, har jeg et inntrykk av. Og om ting skulle bli for ille, kan det kanskje være en løsning at du kan ringe og få en akuttime på dagen til en av de andre legene på legekontoret? ... om det nå er slik at du midlertidig står uten fastlege.

Ønsker deg lykke til. Det er alltid spennende med ny fastlege - for det er en lege som kan bety så enormt mye for hverdagen til enkelte av oss som har mye med fastlegen å gjøre. Jeg tenker i blant at jeg bruker altfor mye av fastlegens tid, men da minner jeg meg på pkt. 3 av det som regnes som "7 teser til allmennmedisinen", som heter at "Gi mest til dem som har størst behov!" - og at det faktisk er fastlegen min som selv vurderer hvem han anser at trenger mer og har større behov enn andre. Jeg ser f.eks. at han tilstreber det han kan å fornye resepter på dagen (!) og svarer ellers raskt på alle mine henvendelser. Jeg vet hvor viktig det er om samarbeidet med din egen fastlege ikke fungerer godt - og vil tro det går begge veier. Legen er avhengig av riktig og god kommunikasjon tilbake.

Takk for hyggelig tilbakemelding 😊

Ja, det kan gå fortere enn jeg tror. Legen min snakket om at jeg kanskje kunne få time hos han jeg venter på, hvis jeg skulle trenge det.  Har jo hatt et veldig godt forhold til han jeg har. Håper jeg får et like godt forhold til han nye. Det var jo fastlegen som en gang ville at jeg skulle komme til en månedlig samtale. Føler det har hjulpet.  

De gangene jeg har trengt noe ekstra, så har jeg fått time på dagen.  Og resepter har han stort sett ordnet mens jeg har vært der.  Har følt meg både sett og trygg hos denne fastlegen.  Det har vært godt å ha han på laget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Står på venteliste hos ny fastlege, men skjønner at dette kan ta tid. Akkurat nå så er det ingen jeg kan bruke hvis jeg skulle bli dårligere, men må henvende meg til legevakta. Fastlegen min, som har sluttet, får vikar uti januar.  

Kjenner jeg sliter mer (desember er vanligvis en vanskelig tid for meg), men jeg må jo bare greie dette. Kan ikke bli dårligere nå, det kan jeg bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (37 minutter siden):

Står på venteliste hos ny fastlege, men skjønner at dette kan ta tid. Akkurat nå så er det ingen jeg kan bruke hvis jeg skulle bli dårligere, men må henvende meg til legevakta. Fastlegen min, som har sluttet, får vikar uti januar.  

Kjenner jeg sliter mer (desember er vanligvis en vanskelig tid for meg), men jeg må jo bare greie dette. Kan ikke bli dårligere nå, det kan jeg bare ikke. 

Kan du få samtale hos ambulant akutt ambulant team dersom du skulle ha behov? Kanskje bedre enn legevakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (48 minutter siden):

Kan du få samtale hos ambulant akutt ambulant team dersom du skulle ha behov? Kanskje bedre enn legevakten?

Det vet jeg ikke. Trodde det var fastlegen som søkte om dette, men legevakten bør vel kanskje kunne ta kontakt med de.  Har fått beskjed om at legevakten tar over fastlegens oppgaver denne tiden (iallefall akutte oppgaver) Har svært liten lyst til å ringe legevakten og jeg bør vel greie meg 3-4 uker til på egenhånd. Blir bare litt ekstra urolig av denne situasjonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (41 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Trodde det var fastlegen som søkte om dette, men legevakten bør vel kanskje kunne ta kontakt med de.  Har fått beskjed om at legevakten tar over fastlegens oppgaver denne tiden (iallefall akutte oppgaver) Har svært liten lyst til å ringe legevakten og jeg bør vel greie meg 3-4 uker til på egenhånd. Blir bare litt ekstra urolig av denne situasjonen 

Hos oss tar en kontakt selv med AAT så gjør de en egen vurdering om du trenger mer hjelp eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke. Trodde det var fastlegen som søkte om dette, men legevakten bør vel kanskje kunne ta kontakt med de.  Har fått beskjed om at legevakten tar over fastlegens oppgaver denne tiden (iallefall akutte oppgaver) Har svært liten lyst til å ringe legevakten og jeg bør vel greie meg 3-4 uker til på egenhånd. Blir bare litt ekstra urolig av denne situasjonen 

Vet ikke hvordan det der fungerer. Her har vi ikke AAT lenger, men tror jeg ble henvist dit i første omgang, og etter der kunne jeg ringe selv. Men legevakten kan i hvert fall også henvise dit. 

Skjønner du blir urolig av det. Bare det å vite at en har hjelpen i bakhånd skaper io trygghet. Men viktig at du ikke presser deg selv for langt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Hos oss tar en kontakt selv med AAT så gjør de en egen vurdering om du trenger mer hjelp eller ikke. 

Skal undersøke litt, men det er jo bare for noen uker da. Uti januar kommer det iallefall en vikar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...