Gå til innhold

Har du planer om å bruke mindre strøm når strømmen blir dyrere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er du frisk og i full jobb og har egen familie og har venner og et sosialt liv og hobbies så er du nok det. 

Anonymkode: 0ea94...970

Ja 😅

Anonymkode: 36241...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har led-pærer i alle lamper. Prøvde å sku av mest mulig av disse et par dager, og det gjorde ikke noe utslag på forbruket. Led-pærer tar nesten ikke strøm, så lyset skal få være på 🙂 Har satt ned varmen med 1-2 grader på varmepumpa, og fyrer litt med ved på kveldene. Varmekablene i en stor gang er ikke skrudd på, men har lagt teppe der vi tråkker mest. Etter hvert som det blir riktig kaldt, må nok disse varmekablene settes på, og det gjør det største utslaget på forbruket.

Ellers har jeg begynt å sette på oppvaskmaskinen seint på kvelden, og klesvaskemaskinen setter jeg med tidsutsettelse, sånn at vasken er klar for å henges opp ved 6-tida om morgenen. Strømprisen er lavere om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (41 minutter siden):

 

Ellers har jeg begynt å sette på oppvaskmaskinen seint på kvelden, og klesvaskemaskinen setter jeg med tidsutsettelse, sånn at vasken er klar for å henges opp ved 6-tida om morgenen. Strømprisen er lavere om natta.

Jeg gjør også det. Eller, min tidsutsettelse er til litt lengre enn 6-tida da 😴

Har du sjekket om det gir noe utslag? Jeg har ikke, jeg bare begynte med det (slurver litt med vaskemaskina da, der kan jeg forbedre meg om jeg vil) når prisene steg. Ikke egentlig sett på hvor mye det evnt utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (42 minutter siden):

Jeg gjør også det. Eller, min tidsutsettelse er til litt lengre enn 6-tida da 😴

Har du sjekket om det gir noe utslag? Jeg har ikke, jeg bare begynte med det (slurver litt med vaskemaskina da, der kan jeg forbedre meg om jeg vil) når prisene steg. Ikke egentlig sett på hvor mye det evnt utgjør.

Man skal ikke la vaskemaskinen gå på natta.

https://elsjekk-as.no/blogg/item/derfor-skal-du-ikke-la-vaskemaskinen-ga-pa-natta

Du tror kanskje du sparer noen kroner på å vaske klær eller la oppvaskmaskinen gå på natta? Sannheten er at det er minimalt med sparing, og en større fare for familien.

Anbefalingen er klar: Familiens sikkerhet er verdt et par ekstra hundrelapper i året. Bruk kun vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel mens du er våken og hjemme.

Anonymkode: 6f503...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt på strømprisene, ja. Det blir nok bare noen små justeringer. Det er ikke så mange grep man kan gjøre annet enn å senke temperaturen hjemme og på hytta/frostsikring.

Det blir mer høstvær og regn, så det kan nok løse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man skal ikke la vaskemaskinen gå på natta.

https://elsjekk-as.no/blogg/item/derfor-skal-du-ikke-la-vaskemaskinen-ga-pa-natta

Du tror kanskje du sparer noen kroner på å vaske klær eller la oppvaskmaskinen gå på natta? Sannheten er at det er minimalt med sparing, og en større fare for familien.

Anbefalingen er klar: Familiens sikkerhet er verdt et par ekstra hundrelapper i året. Bruk kun vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel mens du er våken og hjemme.

Anonymkode: 6f503...7f1

Jeg har utsatt start, så den går mens det er folk våkne her. Jeg som har nærmest forhold til maskina har ikke stått opp så tidlig 😄 men det er andre oppe. Eller er det at jeg setter på timer ikke bra? 

Jeg har ikke tenkt så mye over det, fordi vi er folk våkne til litt ulike tider i heimen. En på permanent hjemmekontor bl.a med en litt annerledes døgnrytme enn meg.

Oppvaskmaskinen kan jeg sette på rett før jeg legger meg, men det er folk våkne til etter den er ferdig.

Jeg burde kanskje skrevet noe om det, jeg tenkte bare ikke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (3 timer siden):

Ellers har jeg begynt å sette på oppvaskmaskinen seint på kvelden, og klesvaskemaskinen setter jeg med tidsutsettelse, sånn at vasken er klar for å henges opp ved 6-tida om morgenen. Strømprisen er lavere om natta.

Slike maskiner kjørt på nattestid eller når ingen er hjemme står for veldig mange husbranner... Ikke snakk om at jeg bruker slike med mindre vi er våkne og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 timer siden):

Slike maskiner kjørt på nattestid eller når ingen er hjemme står for veldig mange husbranner... Ikke snakk om at jeg bruker slike med mindre vi er våkne og hjemme.

Så vidt jeg kan se av det jeg skrev, har jeg ikke nevnt et ord om at jeg ikke var våken eller hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (6 timer siden):

Så vidt jeg kan se av det jeg skrev, har jeg ikke nevnt et ord om at jeg ikke var våken eller hjemme. 

Nei, du gjorde ikke det, men med de tidspunktene du nevnte så trodde jeg ikke du var våken, visste heller ikke at du ikke er alene i husstanden. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjemmekontor i dag. Strømmen er på nedadgående pris nå og noen timer fremover, så nå har jeg satt elbilen på lading, skrudd opp den eneste elektriske ovnen vi har, og har satt på en vaskemaskin 😄 Juhuuuuu! mangler bare å ta et varmt bad, men det kan jeg nesten ikke gjøre nå 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg har hjemmekontor i dag. Strømmen er på nedadgående pris nå og noen timer fremover, så nå har jeg satt elbilen på lading, skrudd opp den eneste elektriske ovnen vi har, og har satt på en vaskemaskin 😄 Juhuuuuu! mangler bare å ta et varmt bad, men det kan jeg nesten ikke gjøre nå 😄 

Har du regnet på hva du sparer på dette? Bare nysgjerrig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Har du regnet på hva du sparer på dette? Bare nysgjerrig :) 

Vi regnet her en dag på hvor mye vi sparte på å vente med å sette på vaskemaskinen til strømmen var noen tiører billigere per kilowatttime. Husker ikke helt hvor mye det var, men det utgjorde ikke så fryktelig mye. Men det vil jo trolig være litt mer på billaderen. Tror mannen kan de tallene i hodet, jeg orker ikke regne på det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

Vi regnet her en dag på hvor mye vi sparte på å vente med å sette på vaskemaskinen til strømmen var noen tiører billigere per kilowatttime. Husker ikke helt hvor mye det var, men det utgjorde ikke så fryktelig mye. Men det vil jo trolig være litt mer på billaderen. Tror mannen kan de tallene i hodet, jeg orker ikke regne på det akkurat nå.

El-bilen lader jeg faktisk kun om natten, garasjene er såpass langt fra huset at huset nok berger om det skulle gå galt. Men det er selvfølgelig lagt opp egen kurs og alt sånt (mannen er el-ing) så sjansen for at noe går galt er minimal. :) Lader fra 22:00-11:00 om nødvendig, men stort sett er den ferdig i 4-5-tiden om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...