Gå til innhold

Dagens unge er så «slitne»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på nøyaktig hva tråden handler om, men barn opp til 16 år har i alle fall mye mindre uorganisert fritid.

Skole og SFO er lenger enn en arbeidsdag. De har mer lekser i grunnskolen hva vi hadde. På kvelden er det fotball, korps, karate eller hva de driver med.

Det er vanskelig å være en annerledes forelder fordi alternativet til organiserte aktiviteter er å dette litt utenfor.

Jeg tror at hver generasjon de siste 150 årene er mer bortskjemt enn den forrige, rett og slett fordi verden går fremover. Alt blir bedre. Dermed senkes grensen for hva man reagerer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat
Grendel skrev (46 minutter siden):

Jeg er usikker på nøyaktig hva tråden handler om, men barn opp til 16 år har i alle fall mye mindre uorganisert fritid.

Skole og SFO er lenger enn en arbeidsdag. De har mer lekser i grunnskolen hva vi hadde. På kvelden er det fotball, korps, karate eller hva de driver med.

Det er vanskelig å være en annerledes forelder fordi alternativet til organiserte aktiviteter er å dette litt utenfor.

Jeg tror at hver generasjon de siste 150 årene er mer bortskjemt enn den forrige, rett og slett fordi verden går fremover. Alt blir bedre. Dermed senkes grensen for hva man reagerer på. 

Viser ikke dette i stor grad at barn og unges frihet har blitt mindre? At det stilles (implisitte) krav til hva de skal ville og gjøre? Og at de dermed ikke lærer seg å bli selvstendige fordi de er født inn i en kultur som ikke gir dem muligheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Viser ikke dette i stor grad at barn og unges frihet har blitt mindre? At det stilles (implisitte) krav til hva de skal ville og gjøre? Og at de dermed ikke lærer seg å bli selvstendige fordi de er født inn i en kultur som ikke gir dem muligheten? 

Jeg er litt redd for det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundre år siden var det kun et fåtall som ikke jobbet med ett eller annet fysisk, i alle fall store deler av dagen.

Vi er slitne på en annen måte i 2021. Vi har kunder som stiller krav, vi har interne utfordringer i arbeidet, vi skal forsvare vår virksomhet ovenfor andre avdelinger og konkurrenter, vi skal tenke strategisk i alt vi gjør, vi skal være konkurransedyktige, vi skal ivareta omdømme og kunderelasjoner, og samtidig har vi et privatliv vi skal ivareta og framstå ovenfor venner, familie, osv. Jeg tror ikke vi har kommet langt nok i evolusjonen enda at hjernene våre takler denne overgangen kombinert med til dels kroppslig forfall fordi vi jobber lite fysisk.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe unaturlig eller sykt ved å være sliten. Storparten av jordens befolkning er meget slitne - hver dag - og de har ingen forventninger om at det skal være annerledes. Hvis en ikke er sliten, har en stort sett ikke bidratt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (7 minutter siden):

Det er ikke noe unaturlig eller sykt ved å være sliten. Storparten av jordens befolkning er meget slitne - hver dag - og de har ingen forventninger om at det skal være annerledes. Hvis en ikke er sliten, har en stort sett ikke bidratt nok.

Hva med oss som blir slitne av lite? Gå på trening eller på besøk, da er jeg sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Hva med oss som blir slitne av lite? Gå på trening eller på besøk, da er jeg sliten. 

Jeg har vasket badet i dag. Når jeg helt utslitt. Mulig jeg bare er lat?

Anonymkode: 4bcb1...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vasket badet i dag. Når jeg helt utslitt. Mulig jeg bare er lat?

Anonymkode: 4bcb1...897

Ja det blir jeg og av å vaske badet, i går var jeg på trening og etter det vasket jeg noen vinduer og byttet gardiner. Ble så sliten, sikker lat jeg og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (29 minutter siden):

Det er ikke noe unaturlig eller sykt ved å være sliten. Storparten av jordens befolkning er meget slitne - hver dag - og de har ingen forventninger om at det skal være annerledes. Hvis en ikke er sliten, har en stort sett ikke bidratt nok.

Det er forskjell på fysisk slitenhet som følge av kroppslig arbeid og mental slitenhet som følge av psykdom.

Anonymkode: 323ac...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bekymret over at barn i mindre grad bruker fantasien og tankene på å drive frem en lek, som i dukkelek, med Playmo eller lego, leke rollespill osv. Nå er de mer mottakere og styrt av et visst sett med forhåndsbestemte handlinger satt i system og innenfor begrensninger med spill. Det er også vanskelig å finne dukker i lekebutikker i dag - barn leker annerledes. Og jeg er bekymret over at barn ikke på samme måte bruker fantasien og kreativiteten sin. Samme med lesing. Jeg mener å huske at fantasien og forestillingsevnen stimuleres svært mye mer ved å lese bøker enn å få alt servert ferdig i en film.

Det er mye fokus på trening for unge voksne for å være sunn og ha en riktig kropp, men ser man på fysisk aktivitet til barna, ser man at den synker drastisk jo høyere opp i klassetrinnene de kommer ut ungdomsskolen. Jeg håper at politikerne tar innover seg den nylig publiserte studien hvor de ser en tydelig sammenheng på inntak av flere frukt/grønnsaker i løpet av n dag for skoleelever og deres mentale helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på fysisk slitenhet som følge av kroppslig arbeid og mental slitenhet som følge av psykdom.

Anonymkode: 323ac...750

Jeg kan bli nokså sliten i hodet etter en dag med undervisning eller å ha sittet på møter fra tidlig om morgenen til sent på ettermiddagen og diskutert saker - men ikke like ofte fysisk sliten, ellers i kroppen. Så jo, man kan bli mentalt sliten av arbeid også, men det kommer an på arbeidets art og jeg vil tro at arbeidet som @kupton har praktisert, kan man bli sliten både fysisk og psykisk. Forskjellen er vel at når man er sliten etter en eller flere dags arbeid, er det en god slitenhet. Ved slitenhet som følge av psykisk sykdom, er den bare utmattende og slitsom. Det er min erfaring i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...