Gå til innhold

Gammeldags og moderne mat


Savannah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Savannah skrev (11 minutter siden):

Blir kjøttkaker og fårikål betraktet som gammeldags, og sushi og taco som moderne?

Ja, det vil jeg tro. Vi skal ha koteletter og kålrabistappe i dag, god, gammeldags mat. :) 

I Japan har de kanskje spist sushi i mange, mange år så der er det sikkert gammeldags - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Ja, det vil jeg tro. Vi skal ha koteletter og kålrabistappe i dag, god, gammeldags mat. :) 

I Japan har de kanskje spist sushi i mange, mange år så der er det sikkert gammeldags - eller?

Jeg har ikke vært i Japan og kjenner ikke til matkulturen der, men jeg vil tro at sushi ikke er noe nytt i hvert fall.   Jeg er heller ikke sikker på om sushi vi kjøper her i Norge er tilpasset vår smak og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Blir kjøttkaker og fårikål betraktet som gammeldags, og sushi og taco som moderne?

Ja det gjør de nok. Jeg er enslig i trettiårene, men er likevel gammeldags siden jeg lager fulle middager til meg selv av den gammeldagse sorten. Kan godt finne på å lage kjøttkaker med kålstuing, saus og poteter selv om det bare er meg. Andre enslige kjøper kanskje mest ferdigretter som Fjordland, men der er det også mange gammeldagse retter. Har feks ikke sett Fjordland med taco eller pizza eller sushi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt interessant å forstå hva det er som gjør mat fra forskjellige land mer populær enn andre land.  Norge er ikke et land som har markert seg internasjonalt.  Italienere bygget opp en stor restaurantbransje i New York f.eks. og derfra ble italiensk mat spredt ut om verden.

Kinesisk, indisk, japansk, meksikansk alt er dette blitt takeaway som er ikke så spennende lenger😊.  Jeg reiste rundt i Kina i to uker og herreminhatt så lei jeg var av kinesiske restauranter.  De var ganske så forskjellige fra de som er på våre trakter.

Kjøttkaker med brun saus, poteter, ertestuing og rørte tyttebær er skikkelig godt😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vært i Asia, så er det skuffene med mesteparten av den «utenlandske» maten man får i Norge. Jeg kaller det tullethai, tulleindisk, tullekinesisk. Men det er relativt nytt i Norge, så for oss er det ikke tradisjonskost som kjøttkaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager ikke husmannskost type kjøttkaker, poteter etc. spesielt ofte. Egentlig veldig lenge siden nå. Lager fiskeboller med potet og hvitsaus innimellom til ungene da, men. Når jeg lager noe med laks er det med wokede grønnsaker, litt ris og mange chutney for eksempel. Eller min sønns favoritt, pestokylling. Nå nettopp har jeg spist tika masala, men med grønnsaker i stedet for ris. Går ofte for hamburger minus pommes frites i helgene etc. 

Også lager jeg en sjelden gang tradisjonell mat, men det er bare ikke den type mat jeg liker best.  

Hjemmelaget pølsegrateng med kokt potet er noe av det beste jeg vet, men jeg lager det ikke så ofte for jeg forspiser meg hver gang. Men det er vel husmannskost? Eller kanskje ikke, siden det er makaroni i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Det hadde vært litt interessant å forstå hva det er som gjør mat fra forskjellige land mer populær enn andre land.  Norge er ikke et land som har markert seg internasjonalt.  Italienere bygget opp en stor restaurantbransje i New York f.eks. og derfra ble italiensk mat spredt ut om verden.

Kinesisk, indisk, japansk, meksikansk alt er dette blitt takeaway som er ikke så spennende lenger😊.  Jeg reiste rundt i Kina i to uker og herreminhatt så lei jeg var av kinesiske restauranter.  De var ganske så forskjellige fra de som er på våre trakter.

Kjøttkaker med brun saus, poteter, ertestuing og rørte tyttebær er skikkelig godt😏

Pga smak?

Anonymkode: 2d2e7...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pga smak?

Anonymkode: 2d2e7...708

Hva mener du nå?  Kjøttkakene eller kinesisk mat?  

Restauranter i KIna er meget forskjellige fra restauranter i Vesten.  Peking and var noe helt annet, måten det ble servert på og ja smaken.  Lokalene var stort sett sjabby og maten var langt fra å være lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (8 timer siden):

Blir kjøttkaker og fårikål betraktet som gammeldags, og sushi og taco som moderne?

Ja, jeg tenker også sånn. Taco er vel sånn middels moderne,  mens sushi er veldig moderne 😊

Vi har en blanding av gammeldags og moderne mat. Typisk gammeldags mat vi liker er:

*fiskegrateng 

*stekt fisk

*fiskekaker

*svinekoteletter/sommerkoteletter stekt i panne eller ovn

*betasuppe med røykt svineknoke

*komper/raspekaker

*fiskeboller i hvit saus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Norge er ikke ett "mat-land". Vi har en ganske kjedelig og dårlig mat-kultur. Mye fisk. Lite krydder osv. Flesk og duppe er den beste Norske retten i min bok. Ellers er vi vel ett pølse land også. Men jeg synes ikke vi har så mye gode pølser her heller. Det meste jeg liker er importerte matvaner som typisk har tomatsaus og ost. Det er ikke så veldig mange år siden nesten alle produsenter av feks kjøttdeig her i Norge, spedde ut med salt og vann for å øke profitten. Det blir ikke utsøkt mat av slik kjøttdeig. Kjøttdeigen ble grå, og mer kokt enn stekt. Reiste man over til Sverige fikk man kjøttdeig av bare kjøtt, til en rimeligere penge.

I Sverige for å ta ett eksempel, er det varm mat på skolen, og ikke så vanlig med traust og kjedelig mat-pakke slik vi er fostret opp med, men heller varm lunsj. Så til og med svenskene slår oss.

 

Endret av worrisome_plenty .2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (11 minutter siden):

Norge er ikke ett "mat-land". Vi har en ganske kjedelig og dårlig mat-kultur. Mye fisk. Lite krydder osv. Flesk og duppe er den beste Norske retten i min bok. Ellers er vi vel ett pølse land også. Men jeg synes ikke vi har så mye gode pølser her heller. Det meste jeg liker er importerte matvaner som typisk har tomatsaus og ost. Det er ikke så veldig mange år siden nesten alle produsenter av feks kjøttdeig her i Norge, spedde ut med salt og vann for å øke profitten. Det blir ikke utsøkt mat av slik kjøttdeig. Kjøttdeigen ble grå, og mer kokt enn stekt. Reiste man over til Sverige fikk man kjøttdeig av bare kjøtt, til en rimeligere penge.

I Sverige for å ta ett eksempel, er det varm mat på skolen, og ikke så vanlig med traust og kjedelig mat-pakke slik vi er fostret opp med, men heller varm lunsj. Så til og med svenskene slår oss.

 

Jeg har aldri smakt flesk og duppe, men vet at mange har den som favoritt.  Selv er jeg glad i mye norsk mat. Feks..

- kjøttkaker i brun saus og ertestuing     

- fiskekaker i brun saus og revne gulrøtter 

- fårikål

- ertesuppe (kokt på svineknoke) og pannekaker 

- laks bakt i ovn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
emilie321 skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri smakt flesk og duppe, men vet at mange har den som favoritt.  Selv er jeg glad i mye norsk mat. Feks..

- kjøttkaker i brun saus og ertestuing     

- fiskekaker i brun saus og revne gulrøtter 

- fårikål

- ertesuppe (kokt på svineknoke) og pannekaker 

- laks bakt i ovn

 

 

Jeg synes bare kjøttkaker er spiselig av det du nevnte der, men jeg har ikke utviklet ganen noe særlig etter 10 års alderen. Men sodd liker jeg. Ekte trønder sodd. Den du får i bøtte i frysedisken, ikke hermetikk varianten. Ellers er reinsdyrskav himla godt. Spesielt i fløtesaus. Oi, den hadde jeg glemt, fikk jeg lyst på nå.

Endret av worrisome_plenty .2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

worrisome_plenty .2 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes bare kjøttkaker er spiselig av det du nevnte der, men jeg har ikke utviklet ganen noe særlig etter 10 års alderen. Men sodd liker jeg. Ekte trønder sodd. Den du får i bøtte i frysedisken, ikke hermetikk varianten. Ellers er reinsdyrskav himla godt. Spesielt i fløtesaus. Oi, den hadde jeg glemt, fikk jeg lyst på nå.

Reinsdyrskav er jo kjempe godt. Selv pleide jeg å ha noen skiver brunost i sausen.  Og selvfølgelig med tyttebær til.  Har bare smakt sodd på boks og det var ikke spesielt godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Reinsdyrskav er jo kjempe godt. Selv pleide jeg å ha noen skiver brunost i sausen.  Og selvfølgelig med tyttebær til.  Har bare smakt sodd på boks og det var ikke spesielt godt. 

Den du får i bøtte eller den de lager i trøndelag er best. Inderøy sodd. Kan ikke sammenlignes med boksene. Veldig god kraft, og den eneste fåre-retten jeg liker egentlig. Den i bøtte er det bare å varme opp og koke poteter til. hele retten består bare av kjøttboller av får, fårekjøtt, gulrøtter og kraft, samt kokte poteter. Det er festmat i trøndelagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (10 timer siden):

Blir kjøttkaker og fårikål betraktet som gammeldags, og sushi og taco som moderne?

Jeg vil kalle kjøttkaker og fårikål norsk tradisjonsmat, mens jeg ville kalle taco og sushi internasjonal mat. Jeg ville kalt fermentert mat som feks kimchi moderne mat. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (17 timer siden):

Blir kjøttkaker og fårikål betraktet som gammeldags, og sushi og taco som moderne?

Jeg er enig med Kayia. Taco og sushi var moderne for over 20 år siden, ikke i 2021.

Anonymkode: 287a4...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (8 timer siden):

Jeg synes bare kjøttkaker er spiselig av det du nevnte der, men jeg har ikke utviklet ganen noe særlig etter 10 års alderen. Men sodd liker jeg. Ekte trønder sodd. Den du får i bøtte i frysedisken, ikke hermetikk varianten. Ellers er reinsdyrskav himla godt. Spesielt i fløtesaus. Oi, den hadde jeg glemt, fikk jeg lyst på nå.

Hermetikkvarianten har ingenting med sodd å gjøre. 😊 Det skal være gulrot til sodd også da, ikke bare poteter. Her jeg bor nå bruker de også en slags melboller i soddet, jeg synes de er grusomme, men svigerfamilien min elsker dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er enig med Kayia. Taco og sushi var moderne for over 20 år siden, ikke i 2021.

Anonymkode: 287a4...7be

Vil det si at taco og sushi er blitt gammeldags?  Er pizza gammeldags mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (13 minutter siden):

Vil det si at taco og sushi er blitt gammeldags?  Er pizza gammeldags mat?

Nei, jeg kaller ikke det gammeldags - heller helt vanlig, normal mat. Taco og pizza altså. Sushi er for oss ganske moderne. Dattera mi og jeg spiser det gjerne, men ikke de andre. Første gang jeg spiste sushi var vel for ca 12 år siden. Så gikk det mange år uten sushi, men de siste 5 årene har jeg spist det mange ganger i året (ikke månedlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...