Gå til innhold

Gammeldags og moderne mat


Savannah

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (6 timer siden):

Nei, jeg kaller ikke det gammeldags - heller helt vanlig, normal mat. Taco og pizza altså. Sushi er for oss ganske moderne. Dattera mi og jeg spiser det gjerne, men ikke de andre. Første gang jeg spiste sushi var vel for ca 12 år siden. Så gikk det mange år uten sushi, men de siste 5 årene har jeg spist det mange ganger i året (ikke månedlig).

Jeg er så gammel at jeg husker godt da jeg spiste pizza første gang😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (6 timer siden):

Vil det si at taco og sushi er blitt gammeldags?  Er pizza gammeldags mat?

Å snakke om «gammeldags» gir ingen mening, men både pizza, taco og sushi er tradisjonsmat i landene de kommer fra. Dette er ikke nye retter eller moderne, selv om de er nye for noen.

Om pizza: https://snl.no/pizza

Om taco: https://snl.no/taco

Om sushi: https://snl.no/sushi

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Jeg er så gammel at jeg husker godt da jeg spiste pizza første gang😄

Det husker jeg også! Vi var på besøk  hos noen i Trøndelag,  og fikk både pizza og nypete for første gang 😊 Tipper at dette var rundt 1978-79.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 minutter siden):

Å snakke om «gammeldags» gir ingen mening, men både pizza, taco og sushi er tradisjonsmat i landene de kommer fra. Dette er ikke nye retter eller moderne, selv om de er nye for noen. 

Gir det noen mening da å snakke om fårikål og kjøttkaker som gammeldags mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Gir det noen mening da å snakke om fårikål og kjøttkaker som gammeldags mat?

Nei, det riktige blir å snakke om det som norsk tradisjonsmat :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 minutter siden):

Nei, det riktige blir å snakke om det som norsk tradisjonsmat :) 

Er det gammeldags å servere lapskaus i dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (6 minutter siden):

Er det gammeldags å servere lapskaus i dåp?

Ikke gammeldags, det blir feil ord, men det er veldig uvanlig i min krets. Hvorfor lurer du? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (43 minutter siden):

Ikke gammeldags, det blir feil ord, men det er veldig uvanlig i min krets. Hvorfor lurer du? 

Hva er riktig ord da?  Trenger jeg å ha en grunn til å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Jeg er så gammel at jeg husker godt da jeg spiste pizza første gang😄

Og jeg husker da jeg spiste hamburger for første gang😄 Nå spiste jeg pizza før jeg ble introdusert for hamburger da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (42 minutter siden):

Hva er riktig ord da?  Trenger jeg å ha en grunn til å spørre?

Jeg lurte på om du tenkte å servere dette men var redd for at det var gammeldags.

Som sagt, for meg er det rart å servere hverdagsmat til fest, men ønsker du å gjøre dét så setter sikkert folk pris på en god, hjemmelaget lapskaus i dåp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (38 minutter siden):

Jeg lurte på om du tenkte å servere dette men var redd for at det var gammeldags.

Som sagt, for meg er det rart å servere hverdagsmat til fest, men ønsker du å gjøre dét så setter sikkert folk pris på en god, hjemmelaget lapskaus i dåp. 

Nei jeg er for gammel til å arrangere dåpsfester😀.  Jeg har vært i dåpsfester hvor det ble servert lapskaus.  Jeg syntes det var fint, men andre syntes ikke det.  Ingen bi😄g deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (46 minutter siden):

Og jeg husker da jeg spiste hamburger for første gang😄 Nå spiste jeg pizza før jeg ble introdusert for hamburger da

Jeg spiste hamburger lenge før jeg spiste pizza;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Er det gammeldags å servere lapskaus i dåp?

Lapskaus, eller tappert, er for meg hverdagsmat, gjerne noe man lager om man har rester eller har en del grønnsaker som begynner å bli halvslappe i kjøleskapet. Hadde stusset om jeg kom i dåp og fikk servert vanlig tappert ja. En skikkelig gryterett med salat og brød til er noe helt annet.

Her i Trøndelag er det ikke uvanlig å ha sodd i både dåp og konfirmasjon, for oss er det festmat, men jeg vet jo at flere her inne ser på det som en variant av kjøttsuppe (noe det ikke er!). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (21 minutter siden):

Her i Trøndelag er det ikke uvanlig å ha sodd i både dåp og konfirmasjon, for oss er det festmat, men jeg vet jo at flere her inne ser på det som en variant av kjøttsuppe (noe det ikke er!). :) 

Hvorfor er det ikke det?  Det minner veldig om kjøttsuppe for oss som ikke er trøndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det ikke det?  Det minner veldig om kjøttsuppe for oss som ikke er trøndere.

I en kjøttsuppe koker man alle ingrediensene sammen og man har gjerne løk og kålrot og andre grønnsaker i også. I sodd kokes kjøttboller og kjøtt i krafta mens poteter og gulrot kokes for seg og serveres for seg, det blandes altså ikke før det kommer på tallerkenen.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (22 minutter siden):

I en kjøttsuppe koker man alle ingrediensene sammen og man har gjerne løk og kålrot og andre grønnsaker i også. I sodd kokes kjøttboller og kjøtt i krafta mens poteter og gulrot kokes for seg og serveres for seg, det blandes altså ikke før det kommer på tallerkenen.  :) 

Det koker ikke engang, det bare trekker :)  Om soddet koker blir krafta grå, og det er fy fy 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (11 minutter siden):

Det koker ikke engang, det bare trekker :)  Om soddet koker blir krafta grå, og det er fy fy 😄

Det er sant, det skal ikke koke nei, bare kokes opp og så trekke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke forskjellen på å ha trøndersodd eller lapskaus i en dåpsfest.  Begge deler er greit for meg.  Vet ikke hva er vanlig i dåpsfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Lapskaus, eller tappert, er for meg hverdagsmat, gjerne noe man lager om man har rester eller har en del grønnsaker som begynner å bli halvslappe i kjøleskapet. Hadde stusset om jeg kom i dåp og fikk servert vanlig tappert ja. En skikkelig gryterett med salat og brød til er noe helt annet.

Her i Trøndelag er det ikke uvanlig å ha sodd i både dåp og konfirmasjon, for oss er det festmat, men jeg vet jo at flere her inne ser på det som en variant av kjøttsuppe (noe det ikke er!). :) 

Tappert??!! For et rart ord 😁😁😁 Aldri hørt før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (49 minutter siden):

I en kjøttsuppe koker man alle ingrediensene sammen og man har gjerne løk og kålrot og andre grønnsaker i også. I sodd kokes kjøttboller og kjøtt i krafta mens poteter og gulrot kokes for seg og serveres for seg, det blandes altså ikke før det kommer på tallerkenen.  :) 

Marginal forskjell for oss som ikke er trøndere 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...