Gå til innhold

Når folk blir drapsmenn bør de jo undersøke om de har fått nødvendig helsehjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som de kun er opptatt av hva politiet har gjort. Hva har politiet gjort med bekymringsmeldinger de har fått på gjerningsmenn. Det er jo ikke politiet som burde vært det viktige her, men hva helsevesenet har gjort (eller heller hva de IKKE har gjort). Han har åpenbart ikke fått nok hjelp, og dette var ikke politiets ansvar, men helsevesenet! 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsevesenet er mye blitt bundet på hender og føtter etter at myndighetene gjorde det vanskeligere å bruke tvang. Synes derfor ikke skylden kan legges på helsevesenet, men på myndighetene og Bent Høie. 

Anonymkode: f0233...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at både politi og helsevesen vil bli evaluert. Så får vi se om det har sviktet noen plass.

Samtidig tenker jeg at det kan gå galt nown ganger uten at noen nødvendigvis har sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende noe har sviktet et sted. - Men vi må også ta i betraktning hvilke ressurser og arbeidsvilkår både politi og helsevesen besitter og ikke minst at det er vanskelig å helgardere seg mot enkeltindivider. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1% av befolkningen har schizofreni. Det skjer med jevne mellom rom at noen med paranoid schizofreni (den vanligste formen for schizofreni) tar liv. Svaret er ikke å demonisere en hel gruppe, men å øke tvangsbruken mot de som oppfører seg på en farlig måte (de færreste). Vedkommende som begikk det grusomme i går i Kongsberg, hadde drapstruet sin far. En slik alvorlig hendelse burde føre til noe mer enn kun besøksforbud, og evt kort opphold på lukket avdeling for å slå fast det de allerede vet. En som har vist seg voldelig eller truende bør følges bedre opp. Dette har ingen stigmatiserende effekt på majoriteten av psykosepasienter som er fredelige og lider og lever i stillhet. Det som derimot stigmatiserer er alle disse drapssakene som kommer hvert år, der "gjerningsmannen har paranoid schizofreni), jeg tipper det er 2-4 ganger i året noe slikt skjer. 

Man må ta innover seg att den lille prosenten som er farlig, faktisk er farlige. Kanskje man kunne da halvert drapsraten. Noen av drapene skjer jo blant ukjente schizofrene, DVS schizofrene som ikke er kjent av psykiatrien, da de aldri har vært i kontakt med psykiatrien.

Dette ville være langt bedre enn å stigmatisere en hel gruppe. 

De gangene jeg har vært psyk, så har det også tatt veldig lang tid før psykiatrien ble koblet inn. De fleste gangene fordi jeg er alene, og ikke omgås folk når jeg har psykose. Kanskje psykiatrien burde ha velferdsjekker en eller to ganger i året for alle som er diagnostisert med psykoselidelser? Jeg vet ikke, bare en ide.

Anonymkode: e9a36...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1% av befolkningen har schizofreni. Det skjer med jevne mellom rom at noen med paranoid schizofreni (den vanligste formen for schizofreni) tar liv. Svaret er ikke å demonisere en hel gruppe, men å øke tvangsbruken mot de som oppfører seg på en farlig måte (de færreste). Vedkommende som begikk det grusomme i går i Kongsberg, hadde drapstruet sin far. En slik alvorlig hendelse burde føre til noe mer enn kun besøksforbud, og evt kort opphold på lukket avdeling for å slå fast det de allerede vet. En som har vist seg voldelig eller truende bør følges bedre opp. Dette har ingen stigmatiserende effekt på majoriteten av psykosepasienter som er fredelige og lider og lever i stillhet. Det som derimot stigmatiserer er alle disse drapssakene som kommer hvert år, der "gjerningsmannen har paranoid schizofreni), jeg tipper det er 2-4 ganger i året noe slikt skjer. 

Man må ta innover seg att den lille prosenten som er farlig, faktisk er farlige. Kanskje man kunne da halvert drapsraten. Noen av drapene skjer jo blant ukjente schizofrene, DVS schizofrene som ikke er kjent av psykiatrien, da de aldri har vært i kontakt med psykiatrien.

Dette ville være langt bedre enn å stigmatisere en hel gruppe. 

De gangene jeg har vært psyk, så har det også tatt veldig lang tid før psykiatrien ble koblet inn. De fleste gangene fordi jeg er alene, og ikke omgås folk når jeg har psykose. Kanskje psykiatrien burde ha velferdsjekker en eller to ganger i året for alle som er diagnostisert med psykoselidelser? Jeg vet ikke, bare en ide.

Anonymkode: e9a36...1e1

Du skriver som vanlig veldig godt om dette temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (16 minutter siden):

Du skriver som vanlig veldig godt om dette temaet. 

Var du sarkastisk nå eller hvordan vet du hvem AB er? 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var du sarkastisk nå eller hvordan vet du hvem AB er? 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Det er lett å kjenne igjen folk når man har vært her noen år. 🙂

Anonymkode: 6c626...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1% av befolkningen har schizofreni. Det skjer med jevne mellom rom at noen med paranoid schizofreni (den vanligste formen for schizofreni) tar liv. Svaret er ikke å demonisere en hel gruppe, men å øke tvangsbruken mot de som oppfører seg på en farlig måte (de færreste). Vedkommende som begikk det grusomme i går i Kongsberg, hadde drapstruet sin far. En slik alvorlig hendelse burde føre til noe mer enn kun besøksforbud, og evt kort opphold på lukket avdeling for å slå fast det de allerede vet. En som har vist seg voldelig eller truende bør følges bedre opp. Dette har ingen stigmatiserende effekt på majoriteten av psykosepasienter som er fredelige og lider og lever i stillhet. Det som derimot stigmatiserer er alle disse drapssakene som kommer hvert år, der "gjerningsmannen har paranoid schizofreni), jeg tipper det er 2-4 ganger i året noe slikt skjer. 

Man må ta innover seg att den lille prosenten som er farlig, faktisk er farlige. Kanskje man kunne da halvert drapsraten. Noen av drapene skjer jo blant ukjente schizofrene, DVS schizofrene som ikke er kjent av psykiatrien, da de aldri har vært i kontakt med psykiatrien.

Dette ville være langt bedre enn å stigmatisere en hel gruppe. 

De gangene jeg har vært psyk, så har det også tatt veldig lang tid før psykiatrien ble koblet inn. De fleste gangene fordi jeg er alene, og ikke omgås folk når jeg har psykose. Kanskje psykiatrien burde ha velferdsjekker en eller to ganger i året for alle som er diagnostisert med psykoselidelser? Jeg vet ikke, bare en ide.

Anonymkode: e9a36...1e1

Hva mener du med verdisjekker, hva går det ut på sånn konkret? 

Anonymkode: f0233...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med verdisjekker, hva går det ut på sånn konkret? 

Anonymkode: f0233...d31

Det sto velferdsjekker" - ikke verdisjekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Var du sarkastisk nå eller hvordan vet du hvem AB er? 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Jeg var så avgjort ikke sarkastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Det sto velferdsjekker" - ikke verdisjekker. 

Åja, så det nå. Jeg blingset på ordet! 😂

Anonymkode: f0233...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått ut fra flere studier, så er det når personer med psykiske lidelser som  ruser seg de kan bli farlige. De som ikke gjør det er ikke mer farlige enn andre. Så må en huske også på at 96 prosent av alle drap i Norge skjer av mennesker som IKKE er psykisk syk. Det er politikernes ansvar å få gjort noe med rusproblematikken! Nå må det bli slutt på denne myten som fremstiller psykisk syke som potensiell farlige mennesker. Slutt og si at drap skyldes psykisk sykdom!! Tenk på hva dette kan gjøre med en som har psykiske lidelser, de kan få  frykt for at de skal miste kontrollen og gjøre noe farlig, og de kan få mer angst for at andre skal tro de er farlige. Denne stigmatiseringen av psykisk syke som skjer nå kan også trolig gjøre at flere ikke tør å fortelle om sin sykdom. De pårørende til psykisk syke vil også trolig engste seg mer fremover.  Mange mener det sikkert bra, men må likevel tenke over hva de skriver i kommentarfelt og veie sine ord, være empatisk for de psykisk syke og deres pårørende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 20.03):

1% av befolkningen har schizofreni. Det skjer med jevne mellom rom at noen med paranoid schizofreni (den vanligste formen for schizofreni) tar liv. Svaret er ikke å demonisere en hel gruppe, men å øke tvangsbruken mot de som oppfører seg på en farlig måte (de færreste). Vedkommende som begikk det grusomme i går i Kongsberg, hadde drapstruet sin far. En slik alvorlig hendelse burde føre til noe mer enn kun besøksforbud, og evt kort opphold på lukket avdeling for å slå fast det de allerede vet. En som har vist seg voldelig eller truende bør følges bedre opp. Dette har ingen stigmatiserende effekt på majoriteten av psykosepasienter som er fredelige og lider og lever i stillhet. Det som derimot stigmatiserer er alle disse drapssakene som kommer hvert år, der "gjerningsmannen har paranoid schizofreni), jeg tipper det er 2-4 ganger i året noe slikt skjer. 

Man må ta innover seg att den lille prosenten som er farlig, faktisk er farlige. Kanskje man kunne da halvert drapsraten. Noen av drapene skjer jo blant ukjente schizofrene, DVS schizofrene som ikke er kjent av psykiatrien, da de aldri har vært i kontakt med psykiatrien.

Dette ville være langt bedre enn å stigmatisere en hel gruppe. 

De gangene jeg har vært psyk, så har det også tatt veldig lang tid før psykiatrien ble koblet inn. De fleste gangene fordi jeg er alene, og ikke omgås folk når jeg har psykose. Kanskje psykiatrien burde ha velferdsjekker en eller to ganger i året for alle som er diagnostisert med psykoselidelser? Jeg vet ikke, bare en ide.

Anonymkode: e9a36...1e1

Velferdssjekk? Hadde du likt at det møtte opp et par fremmede på døra di med krav om å få komme inn ,for å sjekke deg ut?

Det er ikke lov å diskriminere mennesker med nedsatt funksjonsevne,  så å sende ut folk for å sjekke ut mennesker med schizofreni på grunnlag av at de har diagnosen schizofreni, bryter mot menneskerettighetene. 

Anonymkode: 109ea...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Velferdssjekk? Hadde du likt at det møtte opp et par fremmede på døra di med krav om å få komme inn ,for å sjekke deg ut?

Det er ikke lov å diskriminere mennesker med nedsatt funksjonsevne,  så å sende ut folk for å sjekke ut mennesker med schizofreni på grunnlag av at de har diagnosen schizofreni, bryter mot menneskerettighetene. 

Anonymkode: 109ea...6c7

Ja, jeg hadde likt det. Det måtte selvsagt vært frivillig, eller en del av tvunget ettervern for de som har vist seg farlige.

For meg var det ett helvete å gå med ubehandlet psykose i år, det ødela mye av mitt liv. Men det er selvfølgelig noe som måtte være valgfritt for de som ikke har vist voldelige/truende tendenser. 

Problemet er vel manglende oppfølgning ikke for mye oppfølging. 

Nå har det blitt slik att enkelte ikke får den hjelpen de har behov for, selv om de er farlige. Og slett ikke hvis man er harmløs.

Anonymkode: e9a36...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg hadde likt det. Det måtte selvsagt vært frivillig, eller en del av tvunget ettervern for de som har vist seg farlige.

For meg var det ett helvete å gå med ubehandlet psykose i år, det ødela mye av mitt liv. Men det er selvfølgelig noe som måtte være valgfritt for de som ikke har vist voldelige/truende tendenser. 

Problemet er vel manglende oppfølgning ikke for mye oppfølging. 

Nå har det blitt slik att enkelte ikke får den hjelpen de har behov for, selv om de er farlige. Og slett ikke hvis man er harmløs.

Anonymkode: e9a36...1e1

Men uansett er dette urealistisk, det ville kreve mye ressurser. De årene jeg gikk ubehandlet var jævlige. I ettertid hadde jeg ønsket noen kontaktet noen på mine vegne. Men i og med jeg kan holde en samtale og ikke var klar over at jeg selv var syk, så vansmektet jeg. Det er heldigvis lenge siden nå.

Anonymkode: e9a36...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men uansett er dette urealistisk, det ville kreve mye ressurser. De årene jeg gikk ubehandlet var jævlige. I ettertid hadde jeg ønsket noen kontaktet noen på mine vegne. Men i og med jeg kan holde en samtale og ikke var klar over at jeg selv var syk, så vansmektet jeg. Det er heldigvis lenge siden nå.

Anonymkode: e9a36...1e1

Bre lurer men hvordan kan de årene ha vært jævlige om du ikke merket at du var syk? Er du ikke syk så har du det vel bra? 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bre lurer men hvordan kan de årene ha vært jævlige om du ikke merket at du var syk? Er du ikke syk så har du det vel bra? 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Les litt om psykose. Jeg gidder ikke forklare fundamentale ting. Det er vanlig å ikke vite at man er psykotisk når man har vrangforestillinger og hallusinasjoner. Vet du ikke en gang det, så får du lese før du spør meg noe mer.

Anonymkode: e9a36...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Les litt om psykose. Jeg gidder ikke forklare fundamentale ting. Det er vanlig å ikke vite at man er psykotisk når man har vrangforestillinger og hallusinasjoner. Vet du ikke en gang det, så får du lese før du spør meg noe mer.

Anonymkode: e9a36...1e1

Du høres veldig viktig ut. 

Anonymkode: f0233...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du høres veldig viktig ut. 

Anonymkode: f0233...d31

Ja, heldigvis er enkeltindivider viktige nok til at det er leit når år går tapt som følge av manglende behandling som kunne vært gitt om noen hadde varslet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...