Gå til innhold

Når folk blir drapsmenn bør de jo undersøke om de har fått nødvendig helsehjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å godta premisset om at denne handlingen, eller andre av gjerningsmannens voldshandlinger for den saks skyld, ene og alene skyldes sykdom/schizofreni. At han ikke ville ha vært voldelig mot sine omgivelser dersom han ikke led av schizofreni. 

Hvor ble det av betydningen av personlighet, verdier og moral? Har det virkelig ingenting å si når det kommer til tilbøyeligheten til å være grusom?

Som venn av en person med schizofreni blir jeg sint når grotesk vold alltid settes i direkte sammenheng med sykdommen, og aldri med at voldsutøveren faktisk kanskje var slem og ondskapsfull fra før av. 

Anonymkode: de17d...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å godta premisset om at denne handlingen, eller andre av gjerningsmannens voldshandlinger for den saks skyld, ene og alene skyldes sykdom/schizofreni. At han ikke ville ha vært voldelig mot sine omgivelser dersom han ikke led av schizofreni. 

Hvor ble det av betydningen av personlighet, verdier og moral? Har det virkelig ingenting å si når det kommer til tilbøyeligheten til å være grusom?

Som venn av en person med schizofreni blir jeg sint når grotesk vold alltid settes i direkte sammenheng med sykdommen, og aldri med at voldsutøveren faktisk kanskje var slem og ondskapsfull fra før av. 

Anonymkode: de17d...50c

Er såå enig med deg! Personligheten teller mer enn diagnosen. En diagnose gjør ingen til voldsmann, personligheten og tilbøyeligheten gjør. 

Anonymkode: f0233...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å godta premisset om at denne handlingen, eller andre av gjerningsmannens voldshandlinger for den saks skyld, ene og alene skyldes sykdom/schizofreni. At han ikke ville ha vært voldelig mot sine omgivelser dersom han ikke led av schizofreni. 

Hvor ble det av betydningen av personlighet, verdier og moral? Har det virkelig ingenting å si når det kommer til tilbøyeligheten til å være grusom?

Som venn av en person med schizofreni blir jeg sint når grotesk vold alltid settes i direkte sammenheng med sykdommen, og aldri med at voldsutøveren faktisk kanskje var slem og ondskapsfull fra før av. 

Anonymkode: de17d...50c

Delvis uenig. Selvsagt har personligheten litt å si også, men diagnoser finnes også i forskjellige alvorlighetsgrader. Den vennen din har kanskje en mild grad? Tipper det, vennen din har tydeligvis en venn, er kanskje i jobb? Har familie og barn? 

Det jeg skal frem til er at for noen blir symptomene så mange og alvorlige at de fører til isolasjon og enda verre stemmer og paranoia. Og attpåtil så er de så syke at de selv ikke skjønner at de er syke så de oppsøker ikke hjelp. 

Da kan det i noen tilfeller gå så langt som vold og drap. 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Delvis uenig. Selvsagt har personligheten litt å si også, men diagnoser finnes også i forskjellige alvorlighetsgrader. Den vennen din har kanskje en mild grad? Tipper det, vennen din har tydeligvis en venn, er kanskje i jobb? Har familie og barn? 

Det jeg skal frem til er at for noen blir symptomene så mange og alvorlige at de fører til isolasjon og enda verre stemmer og paranoia. Og attpåtil så er de så syke at de selv ikke skjønner at de er syke så de oppsøker ikke hjelp. 

Da kan det i noen tilfeller gå så langt som vold og drap. 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

Jo der sier du noe. Blir man syk nok og mister nok kontakt med virkeligheten kan man nok begå drap. Trekker forrige statement. 

Anonymkode: f0233...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

5 Delvis uenig. Selvsagt har personligheten litt å si også, men diagnoser finnes også i forskjellige alvorlighetsgrader. Den vennen din har kanskje en mild grad? Tipper det, vennen din har tydeligvis en venn, er kanskje i jobb? Har familie og barn? 

Det jeg skal frem til er at for noen blir symptomene så mange og alvorlige at de fører til isolasjon og enda verre stemmer og paranoia. Og attpåtil så er de så syke at de selv ikke skjønner at de er syke så de oppsøker ikke hjelp. 

Da kan det i noen tilfeller gå så langt som vold og drap. 

Anonymkode: 4a2f5...5ed

 Drap begås av de som har lav terskel til å begå vold. Blir en med lav terskel for det syk, er det selvfølgelig sånn at den personen kan begå drap av vrangforestillinger, men er han sykere enn en som isolerer seg 100% og er så redd at han ikke tør noe som helst? Eller hva med hun som sitter å sikler på ett sykehjem, på 20de året, mens hun vugger frem og tilbake og ler av stemmene sine? Logikken din svikter. Det er også forsket på dette. Og det er de som har lav terskel, og de som bruker rus som har størst fare for å begå drap.

Personlighet og rusbruk har større relevans enn alvorlighetsgraden til psykosen. Ta og google det.

Anonymkode: e9a36...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...