Gå til innhold

Har du mange potteplanter?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Etter at jeg flyttet sammen med mannen for drøyt to år siden har potteplanteinteressen gått i vært kan man si! Litt lettere når jeg bor på samme plass hele tiden og kan passe på plantene hver dag. :)

Har noen sorter jeg liker veldig godt og prøver å få tak i flere ulike av samme familie, det er pelargonium, epiphyllum (en hengekaktus) og sansevieria (en av dem er den mer kjente Svigermors (skarpe) tunge). Er sånn litt på utkikk etter flere Sansevieriaer jeg ikke har, det er ikke noe jeg stresser med, men om jeg kommer over noe så er det en viss fare for at det blir med hjem... :) 

Ellers har jeg en del andre også, tipper det er rundt 40 stk tilsammen kanskje. Hva med deg - har du potteplanter? Noen favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Etter at jeg flyttet sammen med mannen for drøyt to år siden har potteplanteinteressen gått i vært kan man si! Litt lettere når jeg bor på samme plass hele tiden og kan passe på plantene hver dag. :)

Har noen sorter jeg liker veldig godt og prøver å få tak i flere ulike av samme familie, det er pelargonium, epiphyllum (en hengekaktus) og sansevieria (en av dem er den mer kjente Svigermors (skarpe) tunge). Er sånn litt på utkikk etter flere Sansevieriaer jeg ikke har, det er ikke noe jeg stresser med, men om jeg kommer over noe så er det en viss fare for at det blir med hjem... :) 

Ellers har jeg en del andre også, tipper det er rundt 40 stk tilsammen kanskje. Hva med deg - har du potteplanter? Noen favoritter?

Grønne planter og orkideer er min favoritt. Har ikke så mange som deg da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Grønne planter og orkideer er min favoritt. Har ikke så mange som deg da :) 

Jeg har en orkide, den står i kun vann, ikke noe jord eller bark og ser ut til å trives godt med det. :) Satte den i vann i februar da den holdt på å ta kvelden, da kom den seg og den blomstret med hauger med rosa vakre blomster i et par med før den nå er avblomstret igjen. Det er så koselig med potteplanter! :) Jeg pusler med dem og prater litt med dem og koser meg. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg har en orkide, den står i kun vann, ikke noe jord eller bark og ser ut til å trives godt med det. :) Satte den i vann i februar da den holdt på å ta kvelden, da kom den seg og den blomstret med hauger med rosa vakre blomster i et par med før den nå er avblomstret igjen. Det er så koselig med potteplanter! :) Jeg pusler med dem og prater litt med dem og koser meg. :D 

Ja jeg leste om det tipset, å bare ha den i vann. Ja det er koselig å ha og kjekt når de varer en stund, har lest de liker musikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 potteplanter , men nå har jeg liten leilighet da. Akkurat nå så er favoritten Fredslilje, orkide og elefantfot. Har også en annen jeg synes er fin, men vet ikke helt hva den heter.  Synes det er hyggelig med planter, men har absolutt ikke grønne fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 30 stk på 45 kvadrat.. haha. I starten gikk det fint, men så fikk jeg utbrudd med trips og mistet sånn 10 av de. Mine favoritter er alocasia black velvet, syngonium varigata og sølvranken min :)❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (36 minutter siden):

Jeg har 6 potteplanter , men nå har jeg liten leilighet da. Akkurat nå så er favoritten Fredslilje, orkide og elefantfot. Har også en annen jeg synes er fin, men vet ikke helt hva den heter.  Synes det er hyggelig med planter, men har absolutt ikke grønne fingre.

Elefantfot er tøffe! Har ingen selv, men de er kjempekule! :D Er den vanskelig å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jannicke88 skrev (30 minutter siden):

Jeg har over 30 stk på 45 kvadrat.. haha. I starten gikk det fint, men så fikk jeg utbrudd med trips og mistet sånn 10 av de. Mine favoritter er alocasia black velvet, syngonium varigata og sølvranken min :)❤️

Uff - marerittet er å få trips eller noe annet ja. :( Har hærmygg, men etter å ha satt giftpinner i samtlige potter har det blitt færre synes jeg, men noen er det ennå. 

Alocasia og syngonium har så kule blader synes jeg - særlig syngonium! Har ingen av dem selv, men de er fine! Har en avlegger av sølvranke stående i vann og håper den setter røtter snart så jeg kan få den over i en potte med jord. En bitteliten pilea også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to potteplanter og de er begge kunstige. Får det ganske enkelt ikke til. Men jeg får til planter i balkongkassen. Nå er sesongen over for det, så i morgen skifter jeg de ut med lyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Elefantfot er tøffe! Har ingen selv, men de er kjempekule! :D Er den vanskelig å få til?

Nei, det synes jeg de ikke er, men de må ikke få for mye vann. Da råtner de fort. Jeg lar de bli tørre før jeg vanner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stk orkide som for første gang har synkronisert blomstringen. Da har de blomstret lengre. De sprang ut i juni og har nå begynt å miste blomstene. Aldri opplevd så langvarig blomstring på de før. Har hatt de i to og tre år. 

Pluss en slags palmeplante. Den druknet jeg så hovedstammen råtnet, eller den største da. Den stammen som var mindre klarte jeg å redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun 10 potteplanter, og av dem er det 4 som ble kjøpt inn i forbindelse med visning av forrige bolig i fjor. 😅 Kjøpte noen til, men de har tatt kvelden. Jeg synes jo det er fint, men er ikke så flink til å følge opp.
 

Favoritten min er en kjempestor sukkulent, som var en liten plante da jeg fikk den for over 20 år siden. Den har blitt pottet om et par ganger, og har også fått toppen kuttet et par ganger for ikke å stange i taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 timer siden):

Etter at jeg flyttet sammen med mannen for drøyt to år siden har potteplanteinteressen gått i vært kan man si! Litt lettere når jeg bor på samme plass hele tiden og kan passe på plantene hver dag. :)

Har noen sorter jeg liker veldig godt og prøver å få tak i flere ulike av samme familie, det er pelargonium, epiphyllum (en hengekaktus) og sansevieria (en av dem er den mer kjente Svigermors (skarpe) tunge). Er sånn litt på utkikk etter flere Sansevieriaer jeg ikke har, det er ikke noe jeg stresser med, men om jeg kommer over noe så er det en viss fare for at det blir med hjem... :) 

Ellers har jeg en del andre også, tipper det er rundt 40 stk tilsammen kanskje. Hva med deg - har du potteplanter? Noen favoritter?

ca 30. Er mest glad i helt grønne planter, men elsker også orkideer :) Synes det gir så nydelig og god stemning i leiligheten

Anonymkode: 2d933...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ca 30. Er mest glad i helt grønne planter, men elsker også orkideer :) Synes det gir så nydelig og god stemning i leiligheten

Anonymkode: 2d933...ebe

Liker også grønne planter, har en gullranke som jeg omsider har fått opp på veggen på stua og for ikke så lenge siden kjøpte jeg en monstera. Liker dem egentlig ikke, men har en krok i stua der jeg visste det ville bli fint med en så da ble den med hjem fra Coop en dag og jeg må innrømme at jeg liker den bare bedre og bedre. ;) Så lenge den ikke får slike lange, ekle luftrøtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så mange planter dere har. Jeg summerte her og kom til åtte, de fleste ganske store. Typisk får jeg «ryddet» i plantene hver sommer, når vi gjerne er borte minst et par uker. Setter dem gjerne ut på sommeren, men ved fin og tørr sommer (som jeg gjerne håper på) overlever ikke plantene vårt fravær, i hvertfall blir de ganske stusslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to grønne planter, usikker hva de heter men de tåler det meste. Alt av andre planter jeg har hatt har jeg dessverre ikke klart å holde i live 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niomi skrev (34 minutter siden):

Jeg har to grønne planter, usikker hva de heter men de tåler det meste. Alt av andre planter jeg har hatt har jeg dessverre ikke klart å holde i live 🙂

Jeg har overhode ikke grønne fingre, men etter at jeg begynte å vanne i blomsterpotta (lot blomstene stå å trekke i ca 30 min) og samtidig begynte å bruke litt lunket vann, så går det så mye bedre. Iallefall med de blomstene/plantene jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Jeg har overhode ikke grønne fingre, men etter at jeg begynte å vanne i blomsterpotta (lot blomstene stå å trekke i ca 30 min) og samtidig begynte å bruke litt lunket vann, så går det så mye bedre. Iallefall med de blomstene/plantene jeg har

Takk for tips, skal forsøke det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Voldsomt så mange planter dere har. Jeg summerte her og kom til åtte, de fleste ganske store. Typisk får jeg «ryddet» i plantene hver sommer, når vi gjerne er borte minst et par uker. Setter dem gjerne ut på sommeren, men ved fin og tørr sommer (som jeg gjerne håper på) overlever ikke plantene vårt fravær, i hvertfall blir de ganske stusslige.

Jeg hadde ikke mer enn 3-4 før jeg flyttet og ble boende på ett sted og nå har det tatt av litt. Synes det er så koselig med planter og veldig artig å følge med på at de vokser og kommer med avkom. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...