Gå til innhold

Har du mange potteplanter?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Gjest saudade-

Jeg har ingen planter, men har tenkt mange ganger på å kjøpe noen fordi det er så tomt her. Er litt redd for å få små lus og insekter rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

saudade- skrev (15 minutter siden):

Jeg har ingen planter, men har tenkt mange ganger på å kjøpe noen fordi det er så tomt her. Er litt redd for å få små lus og insekter rundt omkring.

Du kan jo kjøpe noen kunstige? Det finnes jo fine kunstige også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saudade-
Lillemus skrev (51 minutter siden):

Du kan jo kjøpe noen kunstige? Det finnes jo fine kunstige også. :)

Ja, har tenkt litt på det faktisk, så det kan jeg jo starte med, da blir det ikke så tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mange potteplanter for 20-30 år siden. Jeg elsket dem, og de trivdes godt, Men etter noen år fikk vi barn og jeg hadde vel andre ting å drive med enn å stelle planter, og de døde hen, en etter en. Har bare noen få nå, men de får omtrent ikke noe stell og ser stusslige ut. Jeg har planer om å skjerpe meg og gi dem litt kjærlighet og stell, for jeg synes det er veldig fint med grønne planter. Kunstige kommer ikke inn i mitt hus 😮 😄 

Den planten jeg er mest glad i, er en kaktus jeg hadde da jeg var liten, men som min far overtok da jeg flyttet hjemmefra i 1990. Den har vokset og trivdes hos ham, og for 3-4 år siden fikk jeg en avlegger av ham, og den trives hos meg 😄 Både min far, min mor og min svigermor er kjempeflinke med planter, og det bugner hjemme hos dem....

Men mannen fant ut her en dag at han hadde lyst på en stor grønn plante i stua 🙂 Så jeg er spent på hva han kommer hjem med en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (9 timer siden):

De dør i denne leiligheten.  Vet ikke om det ikke er nok lys eller om det er at det er balansert ventilasjon her.

Så kjedelig da! Kan nok være noe med ventilasjonen ja, en del planter kan jo trives uten veldig mye lys, men plantelys er jo en mulighet dersom du vil prøve igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg har ikke en eneste plante eller blomst. Jeg fikk en orkide før jul i fjor, den holdt en stund. Så hadde jeg en plante for ca 20 år siden som døde fordi jeg ikke vannet den. mvh Ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane

Jeg har en del grønne planter og noen orkideer. En av de grønne plantene begynte som en liten potteplante jeg hadde i vinduet. Nå er den ca halvannen meter høy og er pottet om flere ganger. Den står på gulvet i stua nå, og jeg er veldig stolt av den!  :)

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (14 minutter siden):

Jeg har en del grønne planter og noen orkideer. En av de grønne plantene begynte som en liten potteplante jeg hadde i vinduet. Nå er den ca halvannen meter høy og er pottet om flere ganger. Den står på gulvet i stua nå, og jeg er veldig stolt av den!  :)

Så gøy! Vet hva slags plante det er? Altså, hva den heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Lillemus skrev (21 minutter siden):

Så gøy! Vet hva slags plante det er? Altså, hva den heter?

Det er en Schefflera, men usikker på hvilken undertype :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (4 minutter siden):

Det er en Schefflera, men usikker på hvilken undertype :)

Paraplyplante - dekorative og fine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, flere enn jeg trodde når jeg begynte å telle, de står jo overalt når jeg ser meg om. Bare på soverom og på bad har jeg jo 12 når jeg teller stort og smått, og på stuene og kjøkken har jeg over 30 pluss urter på benk og i vindu. Med unntak av orkideer har jeg kun grønnplanter, liker heller å kjøpe avskårne og sette i vase når jeg skal ha blomster, og det er en luksus jeg unner meg nesten hele tiden.

Trenger et tips ad uteplanter - noen som har noe pent å anbefale som er grønt og fint i krukker på denne tiden? Har hvite og grønne lyng-varianter, og en sypress og noe annet vintergrønt i krukke. Noen som har tips til noe annet som tåler regn, vær og etterhvert kulde? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Jeg har ingen planter innendørs. Bare noen vintergrønne på terassen som ses fra stua.

Jeg har heller to vaser med blomster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen planter innendørs. Bare noen vintergrønne på terassen som ses fra stua.

Jeg har heller to vaser med blomster. 

Oi, det er uvanlig blant de jeg kjenner. Er noen av dere allergiske eller liker dere ikje planter rett og slett? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg hentet ned kaktusen min fra andre etasje, der den har stått et halvt år, fra vi ryddet stua og kjøkkenet da vi skulle pusse opp 😁 Nå har den fått vann og ny potte og skal få litt stell og kjærlighet 😊 Takk for spark i rompa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen planter innendørs. Bare noen vintergrønne på terassen som ses fra stua.

Jeg har heller to vaser med blomster. 

Ingen??? Jøss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 time siden):

Oi, det er uvanlig blant de jeg kjenner. Er noen av dere allergiske eller liker dere ikje planter rett og slett? 😊

Jo, men det passer ikke inn her hos oss. Stuen er liksom slik laget at det ikke er noe sted ville blitt pent med en plante. Ingen vinduskarmer og ingen annen naturlig sted å sette planter. Men den ene hele veggen som bare består av vinduer er vendt mot verandaen og der har jeg jo planter /trær i krukker ute på verandaen. Der går vinduene fra gulv til tak, så er jeg får jo på en måte plantene inn i stua likevel. Det føles i hvert fall slik. Spesielt om sommeren. Planter innendørs ville bare føltes som rot. 

Jeg er mest glad i avskårne blomster inne. Er glad i friske blomster på spisebordet pluss at jeg har en stor vase med blomster. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Jo, men det passer ikke inn her hos oss. Stuen er liksom slik laget at det ikke er noe sted ville blitt pent med en plante. Ingen vinduskarmer og ingen annen naturlig sted å sette planter. Men den ene hele veggen som bare består av vinduer er vendt mot verandaen og der har jeg jo planter /trær i krukker ute på verandaen. Der går vinduene fra gulv til tak, så er jeg får jo på en måte plantene inn i stua likevel. Det føles i hvert fall slik. Spesielt om sommeren. Planter innendørs ville bare føltes som rot. 

Jeg er mest glad i avskårne blomster inne. Er glad i friske blomster på spisebordet pluss at jeg har en stor vase med blomster. 

Kayia, Både samboeren og jeg har tidligere bodd i store hus på hver vår kant og hadde da selvfølgelig planter. Nå bor vi på 70 kvadrat og forsøker å ha det mest mulig luftig rundt oss. Derfor ingen planter og lite dilldall generelt. Jeg gjør et unntakt i jula og setter sammen noen julestjerner i en krukke som står på gulvet ved siden av peisen.

 Ellers minst mulig rot. Alt "rotet" jeg hadde før lot jeg ligge igjen hos x-en. Da jeg flyttet sammen med samboeren kvittet jeg meg med enda mer.  Det kan høres litt kaldt ut, men det er teppene og maleriene som skaper varme i rommene . Så har vi noen ytterst få  lysestaker og vaser fremme som vi har skaffet sammen. Vi har forsøkt å skape et interiør som vi kan leve med resten av livet. Ikke noe mer kast og bruk nå og samling av "ræl", som etterhvert havner og skuffer og skap. Mener ikke at planter er rot altså, men inne hos oss ville det ha blitt "forstyrrende". 

Det enste jeg savner her er alle bøkene mine, men det er ikke plass til dem heller 😞 De planlegger jeg å ha i vår fremtidige hytte 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...