Gå til innhold

Cushing/Addison?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Hvis hun har fått binyrebarken fjernet, så har hun Addisons nå (og ikke Cushing!) - det vil si hun trenger kunstig tilførsel av kortison (prednisolon er mye bedre enn cortone, fordi det har en lengre halveringstid.) og også aldosteron (for elektrolyttbalansen).

Prednisolon dosene må økes ved stress og feber, og jeg mener å huske de må økes dramatisk ved benbrudd.

Bemerk at når man tar prednisolon vil kortisol nivået man måler i blodet ved blodprøve være "feil". Den eneste sikre måten å sjekke dosering på er egentlig døgn-urin fordi ACTH varierer for hurtig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-175651
Del på andre sider

Gjest beritR

Hei,

Hvis hun har fått binyrebarken fjernet, så har hun Addisons nå (og ikke Cushing!) - det vil si hun trenger kunstig tilførsel av kortison (prednisolon er mye bedre enn cortone, fordi det har en lengre halveringstid.) og også aldosteron (for elektrolyttbalansen).

Prednisolon dosene må økes ved stress og feber, og jeg mener å huske de må økes dramatisk ved benbrudd.

Bemerk at når man tar prednisolon vil kortisol nivået man måler i blodet ved blodprøve være "feil". Den eneste sikre måten å sjekke dosering på er egentlig døgn-urin fordi ACTH varierer for hurtig.

Med vennlig hilsen

Takk for svar. Nå har jeg sett litt på medisinene, og jeg ser at det står på glassene hennes med cortison og florines at hun bruker det mot cushing. Men i felleskatalogen o.l står det at de medisinene er mot addison. Hva kan være grunnen til dette? Betyr dette at hun er feilmedisinert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-175707
Del på andre sider

Takk for svar. Nå har jeg sett litt på medisinene, og jeg ser at det står på glassene hennes med cortison og florines at hun bruker det mot cushing. Men i felleskatalogen o.l står det at de medisinene er mot addison. Hva kan være grunnen til dette? Betyr dette at hun er feilmedisinert?

Hei,

Trolig er det en glipp fra legen, fordi hun hadde det før...???

Hvis hun ikke har noen binyrebark, kan hun da ikke ha Cushing mer, med mindre jeg har misforstått noe fundamentalt, ettersom det er binyrebarken som overproduserte kortisol!

Nå når hun har fått fjernet binyrebarken, har hun jo egentlig Addisons, (fordi hun produserer åpenbart ingen kortisol og må derfor ta dette som tabletter (sammen med aldosteron (florinef)).

Hvis hun har perioder hvor hun ikke føler seg vel iløpet av dagen (og om morgenen før hun tar tabletter) så be legen om å skifte til prednisolon. Det er en stor forskjell i livskvalitet, og ingen bivirkninger. (Husk at vanlige bivirkninger for prednisolon / kortison ikke "gjelder" for folk med Addisons fordi de tar kun den dosen som kroppen likevel skulle produsert.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-175724
Del på andre sider

Gjest beritR

Hei,

Trolig er det en glipp fra legen, fordi hun hadde det før...???

Hvis hun ikke har noen binyrebark, kan hun da ikke ha Cushing mer, med mindre jeg har misforstått noe fundamentalt, ettersom det er binyrebarken som overproduserte kortisol!

Nå når hun har fått fjernet binyrebarken, har hun jo egentlig Addisons, (fordi hun produserer åpenbart ingen kortisol og må derfor ta dette som tabletter (sammen med aldosteron (florinef)).

Hvis hun har perioder hvor hun ikke føler seg vel iløpet av dagen (og om morgenen før hun tar tabletter) så be legen om å skifte til prednisolon. Det er en stor forskjell i livskvalitet, og ingen bivirkninger. (Husk at vanlige bivirkninger for prednisolon / kortison ikke "gjelder" for folk med Addisons fordi de tar kun den dosen som kroppen likevel skulle produsert.)

Med vennlig hilsen

Det høres ut som du kan masse om dette, har du sykdommen selv? Jeg lurte på om det er mulig og ta kontakt med deg via mail, og snakke litt mere om dette. Er det greit? Skriv gjerne inn e-mail adressen din, og vil du skrive til meg først kan du skrive til [email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-175942
Del på andre sider

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Binyrebarken danner viktige hormoner som bl.a. regulerer kroppens saltbalanse. Svikt i binyrebarkens funksjon fører til Addisons sykdom, fordi kroppen da mangler disse hormonene. Din mor fikk fjernet binyrene pga. Cushings sykdom, og etter et slikt inngrep må pasienten få tilført de manglende hormonene, derfor brukes kortisoltilskudd, eventuelt Florinef i tillegg. Din mor bruker disse hormonpreparatene for å unngå at det skal utvikles Addisons sykdom. Åraken til at hun også bruker tyroksin er nok at feilen primært satt i hypofysen, en kjertel på undersiden av storhjernen. Sykdommen førte til overaktivitet når det gjelder kortisol, og derfor Cushing, men svikt i tyroksinregulerende hormon, som også dannes i hypofysen. Dette er en komplisert sak!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-176060
Del på andre sider

Annonse

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Din mor er nok ikke feilmedisinert! Jeg tror legen har vært litt uheldig med den beskjeden han har gitt utenpå medisinglasset. Det var utvilsomt i beste mening, for årsaken til at din mor må bruke disse midlene var jo i utgangspunktet Cushings sykdom (dvs. behandlingen av Cushings sykdom). Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-176062
Del på andre sider

Det høres ut som du kan masse om dette, har du sykdommen selv? Jeg lurte på om det er mulig og ta kontakt med deg via mail, og snakke litt mere om dette. Er det greit? Skriv gjerne inn e-mail adressen din, og vil du skrive til meg først kan du skrive til [email protected]

Epost er sendt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46333-cushingaddison/#findComment-176063
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...