Gå til innhold

Vaksinerte kan smitte andre like mye som uvaksinerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visstnok. Så hvorfor denne hetsen mot uvaksinerte? Hvorfor feks gjøre et nummer ut av at enkelte helsepersonell ikke er vaksinerte og nekte dem jobb slik det gjøres noen steder? Hvorfor nektes uvaksinerte adgang til ulike ting og hva er greia med corona-pass, osv når vaksinerte utgjør en like stor risiko for de svakeste? Vaksine beskytter kun en selv mot alvorlig sykdom og død, ikke andre. Så, kan noen forklare? 

Anonymkode: 23193...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visstnok. Så hvorfor denne hetsen mot uvaksinerte? Hvorfor feks gjøre et nummer ut av at enkelte helsepersonell ikke er vaksinerte og nekte dem jobb slik det gjøres noen steder? Hvorfor nektes uvaksinerte adgang til ulike ting og hva er greia med corona-pass, osv når vaksinerte utgjør en like stor risiko for de svakeste? Vaksine beskytter kun en selv mot alvorlig sykdom og død, ikke andre. Så, kan noen forklare? 

Anonymkode: 23193...0a4

Man kan virkelig begynne å lure på hvilken agenda som ligger bak.

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan virkelig begynne å lure på hvilken agenda som ligger bak.

Anonymkode: d9fe4...851

Enig. Alt er bare helt merkelig. Jeg er sprek og skal ikke ta flere vaksiner, det er sikkert. 

Anonymkode: 23193...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler litt på om det kan stemme. Smitten sprer seg stort sett blant barn som er uvaksinert eller ha én dose. Få eldre blir smittet for tiden.

Alle disse barna blir et reservoar som gjør at vaksinerte blir smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man smitter ikke andre med noe man ikke har. Vaksine reduserer risikoen for å få viruset sterkt. 

Får man det likevel, skal smittevernreglene følges, selv om det er sannsynlig at man får en mild versjon. 

Så ja, vaksinerte kan smitte andre, men totalt sett vil spredningen via vaksinerte være milevis unna den tilsvarende blant uvaksinerte.  At de smitter "like mye", som det står i overskriften, er misvisende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det stemmer at vaksinerte med symptomatisk infeksjon kan smitte like mye som andre, men sjansen for at de har en infeksjon er i hvert fall 10 ganger mindre enn for uvaksinerte. Med andre ord vil et utested kunne slippe inn 100 vaksinerte og bare 10 uvaksinerte med samme risiko for at de var smitteførende. Og for Olga på 89 på pleiehjemmet vil risikoen hun utsettes for ved å bli behandla av 1 uvaksinert pleier være tilsvarende den hun utsettes for om 10 vaksinerte behandla henne.

Hensikten med vaksinepass er nok også å presse dere som ennå ikke er vaksinert til å ta vaksina ved å ta fra dere noen goder. Det mener jeg er riktig. Dere tvinges fortsatt ikke til å ta vaksinen, men livet deres blir litt mer ubeleilig. Det er som fortjent når dere ikke vil hjelpe til å slå ned viruset og velger å utsette andre for risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (19 minutter siden):

Man smitter ikke andre med noe man ikke har. Vaksine reduserer risikoen for å få viruset sterkt. 

Får man det likevel, skal smittevernreglene følges, selv om det er sannsynlig at man får en mild versjon. 

De som er innlagte nå og ligger på intensiven og på respirator er hovedsakelig eldre over 70 som har fått to vaksinedoser. Nær like høyt belegg som i april 2020. Hvordan forklarer du det?

Anonymkode: 23193...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Det er som fortjent når dere ikke vil hjelpe til å slå ned viruset og velger å utsette andre for risiko.

Nåja. Som jeg forsøker å si så utsetter vaksinerte også andre for risiko om de går med smitte. Husk at man kan ha null symptomer. Poenget er at vaksinen ikke beskytter andre enn en selv. 

Anonymkode: 23193...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nær like høyt belegg som i april 2020.

Det er omtrent halvparten.  Slike antall kan også ha med kapasitet å gjøre. Det blir høyere terskel for å få spesiell behandling når kapasiteten er sprengt. 

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Når en høy andel av befolkningen er vaksinert, er det også naturlig at en økende andel av de innlagte også er det.

https://sykepleien.no/2021/11/fhi-kortere-liggetid-pa-sykehus-fullvaksinerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som er innlagte nå og ligger på intensiven og på respirator er hovedsakelig eldre over 70 som har fått to vaksinedoser. Nær like høyt belegg som i april 2020. Hvordan forklarer du det?

Anonymkode: 23193...0a4

Det er skuffende at en såpass høy vaksinegrad ikke gir flokkimmunitet. Det var det vi ble forespeilet, og jeg tror man må innrømme at ingen eksperter klarer å forutsi sånne ting sikkert.

Forskjellen fra april 2020 er at samfunnet var totalt nedstengt den gangen. Nå er helt åpent. Det er riktig at  like mange over 70  er innlagt, men tidligere var praktisk talt ingen unge mennesker innlagt. Nå er det en ganske stor andel av innlagte unge uvaksinerte. Unge utgjør en mye større andel av de smittede enn før.

Det forteller meg at vaksine beskytter mot både smitte og alvorlig sykdom. Det viser også at det er vanskeligere å utrydde korona enn man trodde i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at over 70% er fullvaksinerte, så vil andelen smittede vaksinerte være høyere enn smittede uvaksinerte. De som legges inn er uvaksinerte og vaksinerte med underliggede sykdommer. Stort sett.

Nå åpnes det heldigvis for at kommunene kan kreve vaksinesertifikat. Det er på høy tid. Danmark, Tyskland, Israel og Italia har innført krav om vaksineserifikat, og i Danmark er det nå lange køer for å få vaksinert seg.

Vaksinemotstanderne spreller på kroken og kommer nå til å intensifisere motstanden, men det bør vi vaksinerte bare le av. Livene våre går videre, og de kan sitte hjemme.

Endret av nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (21 minutter siden):

Det forteller meg at vaksine beskytter mot både smitte og alvorlig sykdom. Det viser også at det er vanskeligere å utrydde korona enn man trodde i starten.

Covid-19 blir ikke utryddet. Den kommer tilbake på linje sesonginfluensa. Det må vi bare lære å leve med.

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (20 minutter siden):

Nå åpnes det heldigvis for at kommunene kan kreve vaksinesertifikat. Det er på høy tid.

Er ikke dette det (dere?) progressive kaller "systemic racism"/systemisk rasisme. For innvandrergrupper og sårbare minoriteter og muslimer er sterkt overrepresentert blant uvaksinerte, så dette vil disproporsjonalt ramme disse sårbare minoritetene mye mer enn andre grupper. Er du for systemisk rasisme? 

nick skrev (22 minutter siden):

Nå åpnes det heldigvis for at kommunene kan kreve vaksinesertifikat. Det er på høy tid. Danmark, Tyskland, Israel og Italia har innført krav om vaksineserifikat, og i Danmark er det nå lange køer for å få vaksinert seg.

Vaksinemotstanderne spreller på kroken og kommer nå til å intensifisere motstanden, men det bør vi vaksinerte bare le av. Livene våre går videre, og de kan sitte hjemme.

Ja når folk spreller etter at venstre(radikale?) innfører en poltistat ala ww2 era tyskland, og når folk stusser på å høre "ihre papieren, bitte" når de beveger seg i gatene, så kan vi LE av dem og si hahahha hold dere hjemme da !! Gir mening det...

Om ikke annet, selv om du eventuelt ser på disse uvaksinerte som undermennesker som er en pest for samfunnet, så bør du tenke over hva slags samfunn får du om vi går etter folkegrupper på den måten, hvem vil bli neste mål etter at vi har utryddet de uvaksinerte gjennom politistaten du ønsker, tror du virkelig ting stanser der, historiebøkene forteller andre fortellinger....

f29ffc35-3cd5-46b5-82ca-78164aaa5e3d.jpg

Anonymkode: 8470f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Mye av grunnen til at det er mange eldre på sykehus, er att de fikk vaksinen tidlig. Den mister effekt betraktelig etter ett halv år.

Så får man bare legge skylda der den hører hjemme, hos idioter som ferdes rundt i samfunnet når de er syke. Jeg kan ikke si hvor provosert jeg blir av folk som drar på jobb, eller ut blant folk når de har luftveisplager. J...la idioter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (13 minutter siden):

Mye av grunnen til at det er mange eldre på sykehus, er att de fikk vaksinen tidlig. Den mister effekt betraktelig etter ett halv år.

Så får man bare legge skylda der den hører hjemme, hos idioter som ferdes rundt i samfunnet når de er syke. Jeg kan ikke si hvor provosert jeg blir av folk som drar på jobb, eller ut blant folk når de har luftveisplager. J...la idioter.

 

Mange er asymptomatiske.

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange er asymptomatiske.

Anonymkode: d9fe4...851

Det er det nok, men de som har symptomer bør holde seg hjemme. Og de uvaksinerte setter andre i fare, helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (2 minutter siden):

Det er det nok, men de som har symptomer bør holde seg hjemme. Og de uvaksinerte setter andre i fare, helt unødvendig.

Nå er det sånn at vaksinerte også kan smitte andre. Nå må det blir slutt på dette hatet og diskrimering av de som ikke slavisk følger myndighetenes råd (som hele tiden endrer seg).

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det sånn at vaksinerte også kan smitte andre. Nå må det blir slutt på dette hatet og diskrimering av de som ikke slavisk følger myndighetenes råd (som hele tiden endrer seg).

Anonymkode: d9fe4...851

Les regnestykket til Laban over her i tråden. Skal de være uvaksinert så får du i hvert fall holde deg unna gamle folk. Og folk som feks organtransplantere som IKKE får effekt i det hele tatt av vaksinen, og dessuten kan dø av korona i 25% av tilfellene. Jeg vet ikke jeg om du klarer å se på en person att den har feks fått nye nyrer.

Endret av worrisome_plenty .2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (1 minutt siden):

Les regnestykket til Laban over her i tråden. Skal de være uvaksinert så får du i hvert fall holde deg unna gamle folk

 

jeg holder meg unna alle folk.

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...