Gå til innhold

Vaksinerte kan smitte andre like mye som uvaksinerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

worrisome_plenty .2 skrev (8 minutter siden):

Det er det nok, men de som har symptomer bør holde seg hjemme. Og de uvaksinerte setter andre i fare, helt unødvendig.

Poenget er vaksinerte er like smittsomme. Vaksinerte har tatt ned guarden og er derfor i teorien enda farligere enn uvaksinerte som følger smittevernregler. Vaksinerte får få eller ingen symptomer på smitte og går oftere i den tro at de er trygge. Uvaksinerte tar mer hensyn. 

Anonymkode: 23193...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Poenget er vaksinerte er like smittsomme. Vaksinerte har tatt ned guarden og er derfor i teorien enda farligere enn uvaksinerte som følger smittevernregler. Vaksinerte får få eller ingen symptomer på smitte og går oftere i den tro at de er trygge. Uvaksinerte tar mer hensyn. 

Anonymkode: 23193...0a4

Dette vet du jo ikke om andre enn deg selv. Og dessuten henviser jeg  nok en gang til regnestykket lengre bak i tråden.

Endret av worrisome_plenty .2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (6 minutter siden):

Dette vet du jo ikke om andre enn deg selv. Og dessuten henviser jeg  nok en gang til regnestykket lengre bak i tråden.

Du burde ikke uten videre la noen på dol definere hva som er riktig regnestykke. Fasiten har nok ingen, men det finnes litt info om dette på FHI og hos andre pålitelige kilder. 

Anonymkode: 23193...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fasiten har nok ingen, men det finnes litt info om dette på FHI og hos andre pålitelige kilder. 

Det var ikke jeg som satte opp regneeksemplet, men jeg la ut lenker til noe jeg regner som pålitelige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg lurer på hva som hadde skjedd om alle nektet å vaksinere seg jeg! Da hadde de ikke hatt denne makten til å holde nede samfunnet. Alle kan ikke bare sitte hjemme, det ville ikke blitt mat, ingen kos, ingen tradisjoner, ingen sosialisering, ingen utvikling. Vi ga dem makten ved å hoppe når de sa hopp. 
Jeg tok dosene fordi jeg vil leve i frihet uten mas om å teste meg og havne i karantene. 
Pandemier vil komme spesielt så lenge det er for mange av en art. Mange folk i dag eksisterer kun for morroskyld. De grunnleggende behovene er en selvfølge særlig her i vesten og det er nesten en menneskerett å bli rik influenser. 
Så at vi blir flere betyr også flere særbehov. Er redd vi som er friske må ofre hele livet fordi vi skal ta hensyn til de svakeste. 
Vi kan ikke stå stille for alltid fordi noen (oftest med underliggende sykdom eller eldre) dør av Covid. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaksinepass er ikke rasisme. Covid tar ikke hensyn til rase. Rase gir ingen rett til risikoadferd. Jeg gir jamt f i hvilken farge man har, uten vaksine så stiller man seg selv på utsiden av det solidariske samfunnet.

Dumheten blant vaksinemotstanderne kjenner tydeligvis ingen grenser. Sprell videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
nick skrev (19 timer siden):

Vaksinepass er ikke rasisme. Covid tar ikke hensyn til rase. Rase gir ingen rett til risikoadferd. Jeg gir jamt f i hvilken farge man har, uten vaksine så stiller man seg selv på utsiden av det solidariske samfunnet.

Dumheten blant vaksinemotstanderne kjenner tydeligvis ingen grenser. Sprell videre.

Men hvorfor skrives det at man kan ha Covid uten symptomer og at vaksinerte også blir smittet? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (4 timer siden):

Men hvorfor skrives det at man kan ha Covid uten symptomer og at vaksinerte også blir smittet? 

Det har hele tiden, også før vaksinen, vært kjent at ikke alle får noen nevneverdige symptomer. Det er bl.a. derfor det er så viktig at alle som har ørsmå symptomer på luftveisinfeksjon, tester seg og holder seg hjemme. 

Vaksinerte kan bli smittet, men det er langt flere uvaksinerte som blir smittet. De fleste vaksinerte blir ikke smittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (På 12.11.2021 den 17.40):

Vaksinepass er ikke rasisme.

Du får lese deg litt på det siste innen sosialvitenskap, også kalt critical race theory

90tallsbarn skrev (6 timer siden):

Men hvorfor skrives det at man kan ha Covid uten symptomer og at vaksinerte også blir smittet? 

Fordi det er fakta  :P 

Anonymkode: 8470f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyld på uvaksinerte (pleiere)

https://www.nrk.no/ytring/ikke-skyld-pa-uvaksinerte-pleiere-1.15727544

Det etterspørres hvilke tiltak som skal hjelpe oss å redusere smitten blir omplassering av uvaksinert helsepersonell nevnt som et tiltak av flere fremstående helsetopper.

Dette vil ha liten eller ingen effekt på smitten, og i liten grad redusere smitterisikoen innad i helsetjenesten. Vaksinene er dessverre mindre effektive for å forebygge smitte enn vi hadde håpet og trodd.

Vi vet at vaksinerte også blir smittet og smitter videre. En studie publisert i Lancet Infectious Diseases 28. oktober 2021 fant at én av fire vaksinerte ble smittet fordi de hadde et husstandsmedlem som var smittet. De vaksinerte smittet også videre i like stor grad som uvaksinerte. 

Ved Diakonhjemmet sykehus har det vært 34 smittede ansatte siden 1. august i år. 33 var fullvaksinerte, bare én var uvaksinert.

Siden de fleste smittede helsearbeiderne er vaksinerte, er et pålegg om å omplassere uvaksinerte helsearbeidere eller å antyde et yrkesforbud for disse både uheldig, uvitenskapelig og det stemmer ikke med de smitteveiene vi ser i praksis.

Den økende smitten og dagens smitterekord er ikke de uvaksinertes skyld alene. Det er den store gjenåpningsfesten og mangelen på basale, veldokumenterte og enkle smitteverntiltak som har en stor del av skylda.

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du får lese deg litt på det siste innen sosialvitenskap, også kalt critical race theory

Fordi det er fakta  :P 

Anonymkode: 8470f...c2d

Men hva er så farlig med å ha covid om det ikke gir symptomer? Har du tenkt over hvor mye vi kanskje har og som ikke gir symptomer? Dette her er oppskriften på å bli paranoid om vi skal tenke slik. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
laban skrev (2 timer siden):

Det har hele tiden, også før vaksinen, vært kjent at ikke alle får noen nevneverdige symptomer. Det er bl.a. derfor det er så viktig at alle som har ørsmå symptomer på luftveisinfeksjon, tester seg og holder seg hjemme. 

Vaksinerte kan bli smittet, men det er langt flere uvaksinerte som blir smittet. De fleste vaksinerte blir ikke smittet. 

Ok, men media fremstiller det som om vaksinene ikke har virket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 9.56):

Visstnok. Så hvorfor denne hetsen mot uvaksinerte? Hvorfor feks gjøre et nummer ut av at enkelte helsepersonell ikke er vaksinerte og nekte dem jobb slik det gjøres noen steder? Hvorfor nektes uvaksinerte adgang til ulike ting og hva er greia med corona-pass, osv når vaksinerte utgjør en like stor risiko for de svakeste? Vaksine beskytter kun en selv mot alvorlig sykdom og død, ikke andre. Så, kan noen forklare? 

Anonymkode: 23193...0a4

Fordi premisset ditt ikke stemmer. Slik det ser ut nå smitter de med to vaksiner i langt mindre grad enn de med en vaksine, selv om de med to også kan smitte andre. Derfor er håndhygiene og sprit fremdeles viktig. Men - de uten vaksiner er svært smittsomme, spesielt gjelder dette for de siste mutasjonene.

Og hvilke konsekvenser kan dette få? Vel - jeg  kan eksemplifisere ved å vise til min mor. Hun har for tiden hjemmehjelp pga en operasjon, og er ofte til kontroller i tillegg til hjemmebesøk. Dette betyr at det daglig kommer to ulike personer innom henne, i tillegg til at hun møter pleiere og leger på legekontor eller på sykehus. Selv er hun ellers v e l d i g forsiktig, og får til og med mat levert fra butikken på døren for å unngå smitte nå som hun er ekstra svak. Det sier seg selv at det blir mer utrygt at hun i hennes tilstand skal måtte - ufrivillig - ha nærkontakt med minst to uvaksinerte personer daglig (det er nesten aldri de samme som kommer). Hennes tilfelle og dilemma kan overføres til alle med behov for pleie. De har kontakten med helsevesenet fordi de er ekstra sårbare, og må da kunne stole på at alle mulige tiltak er gjennomført for å forhindre at de smittes av noe, og da spesielt covid som kan være dødelig nettopp for de som er svake.

Som jeg har sagt før - en ikketroende kan jobbe med omtrent hva som helst , men h*n blir ikke en troverdig og god prest. På samme måte kan en vaksinemotstander ha mange yrker, men h*n er ikke egnet til å håndtere ekstra sårbare, syke mennesker.  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent så er det kun en uvaksinert smittet helsearbeider som har gått på jobb og tatt livet av en eldre person. Når vi ser at uvaksinerte antivaxxere heller dør av covid enn å gå til legen, så er det klart at denne gruppen idioter innebærer en stor smitterisiko.

Fakta er at resten av oss dikterer reglene, så dere kan bare fortsette med å forsøke å vri dette på hodet. Vi vinner og dere taper, eventuelt dør. 

Og for all del, den gamle taktikken med «du må lese deg opp på» kan dere stappe et visst sted.

Endret av nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nick skrev (7 timer siden):

Lynsjestemning a gitt. Har ikke sett noen hengene i stolpene her i området. Ta deg et låvemøte, så får vi fred for sutringa.

Sympatisk fyr du.

Anonymkode: d9fe4...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sympatisk? Ikke så mye. Solidarisk? Himla mye mere enn anitvaxxere som ikke bryr seg om de tar livet av andre. Hvorfor skal jeg bry meg om egoister? Dere taper uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...