Gå til innhold

Mirtazapine(Remeron)


angstfull1985

Anbefalte innlegg

Har får eit par dagar siden økt frå 15 mg (gikk på det 2 uker) remeron til 30 mg. Var ganske trøtt og zombieaktig i oppstarten ved 15 mg, men var noe bedre siste dagane. No er eg trøtt og i zombietilstand igjen etter økning til 30 mg. Vanlig å få bivirkninger igjen ved økning? Kor lenge bør eg gå på remeron for å konkludere med at det hjelper? Har diagnosen GAD med panikkangst. Toppa seg for litt siden og fekk ei depressiv episode. Vart anbefalt remeron, istadenfor zoloft som eg gjekk på. Har minka på dosen av zoloft medan eg aukar på remeron. Kjenner no at eg blir fortere sint enn vanlig, om det er medisinen eller pga at eg er lei av å føle meg «bomull i hodet» veit eg ikkje, men kjenner hvertfall at eg blir veldig irritert av småting. Føler meg også i lite kontakt med meg sjølv, ein slags uvirkelighetsfølelse! Er ikkje like deprimert som eg var, men om det er fordi eg føler meg som ein zombie, er usikkert! Nokon som har hatt god effekt av remeron og vil fortelle sin historie med oppstarten?  Sliter også med å tenke, konsentrasjonen er på bærtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan forklare litt om Remeron og hva jeg tror du kan forvente framover.

- Trøttheten vil gå over i løpet av et par uker, det samme med zombietilstanden.

- Det er forventet at du blir lettere irritert og sint av Remeron. Dette er en medisin som virker på det noradrenerge system i hjernen, og gir mer energi (med tiden), og også mer sinne.

- Remeron er nok bedre som antidepressiv enn som anxiolytikum. Jeg er usikker på om du får veldig god effekt mot GAD og panikkangst av Remeron. Riktig medikamentell behandling av dette er SSRI som Zoloft, eventuelt med tillegg av en lav dose antipsykotikum for å roe tankene litt ned. Eventuelt kan enkelte betablokkere som propranolol hjelpe en del, særlig mot panikk.

- Remeron brukes i hovedsak ved depresjoner preget av passivitet, søvnmangel og dårlig apetitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har gått på zoloft i mange år, dessverre ikkje hatt den effekten den burde ha. (Går enda på 50 mg då eg har trappet ned frå 150 mg) Er ikkje so interessert i å gå på fleire typer medisiner då eg ikkje vanligvis er so dårlig som eg har vore no! (Fekk ein reaksjon etter coronasjukdom eg hadde i september) Har prøvd seroquel når det sto på som værst(før eg begynte på remeron), det var ikkje noko for meg. Dette med sinne vil ikkje gå over? Godt mulig at «lunta» mi er kortere fordi eg er sliten etter ei tøff tid! Remeron har hvertfall hjulpet meg hittil! Om det er placeboeffekt veit man aldri :) Tusen takk for godt utfyllende svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (38 minutter siden):

Takk for svar! Har gått på zoloft i mange år, dessverre ikkje hatt den effekten den burde ha. (Går enda på 50 mg då eg har trappet ned frå 150 mg) Er ikkje so interessert i å gå på fleire typer medisiner då eg ikkje vanligvis er so dårlig som eg har vore no! (Fekk ein reaksjon etter coronasjukdom eg hadde i september) Har prøvd seroquel når det sto på som værst(før eg begynte på remeron), det var ikkje noko for meg. Dette med sinne vil ikkje gå over? Godt mulig at «lunta» mi er kortere fordi eg er sliten etter ei tøff tid! Remeron har hvertfall hjulpet meg hittil! Om det er placeboeffekt veit man aldri :) Tusen takk for godt utfyllende svar 🙂

Jeg brukte Remeron sammen med Zoloft i 2012 og ble bedre, så er det jo vanskelig å vite hva som er hva og hva som hjalp. 

Hyggelig å se at du blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg brukte Remeron sammen med Zoloft i 2012 og ble bedre, så er det jo vanskelig å vite hva som er hva og hva som hjalp. 

Hyggelig å se at du blir bedre :)

Følte du det uvirkelig når du gikk på dei tablettene? Føle meg i lite kontakt med meg sjølv(vanskelig å forklare). Kan godt hende det er angsten som gjer det altso! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (23 minutter siden):

Følte du det uvirkelig når du gikk på dei tablettene? Føle meg i lite kontakt med meg sjølv(vanskelig å forklare). Kan godt hende det er angsten som gjer det altso! 🙂 

Nei det tror jeg ikke. Jeg sov bedre, ble litt mer irritabel, og fikk veldig god matlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (15 minutter siden):

Nei det tror jeg ikke. Jeg sov bedre, ble litt mer irritabel, og fikk veldig god matlyst. 

Ok! Gikk du lenge på remeron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (17 minutter siden):

Tja, et par år tror jeg. Så sluttet jeg fordi jeg ble overvektig.

Hvordan var det å slutte på dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvor lenge må eg være av remeron, for å få den like god til søvn, som den har vært for meg lenge? Har tatt den røflig 2-3 ganger i uka i 5-6 uker nå, og føler søvn effekten avtar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av nicket ditt du beskriver deg selv som angstfull. Det er også en av mine sideproblematikker. Jeg har derfor skydd medikamenter som trigger energi og dermed angst for min del. Når jeg har det dårlig er det siste jeg behøver boost i den delen av meg selv, behøver snarere noe som roer ned. Seroquel funker derfor hos meg, det gir jo søvn osv om det er en del av behovet. Jeg lurer derfor på om du vet hvorfor du har fått Remeron? 
 

Mye mulig jeg er helt på viddene, jeg forhåndsbeklager med det samme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugl-ut-av-buret skrev (1 time siden):

Ser av nicket ditt du beskriver deg selv som angstfull. Det er også en av mine sideproblematikker. Jeg har derfor skydd medikamenter som trigger energi og dermed angst for min del. Når jeg har det dårlig er det siste jeg behøver boost i den delen av meg selv, behøver snarere noe som roer ned. Seroquel funker derfor hos meg, det gir jo søvn osv om det er en del av behovet. Jeg lurer derfor på om du vet hvorfor du har fått Remeron? 
 

Mye mulig jeg er helt på viddene, jeg forhåndsbeklager med det samme! 

Du er ikke på viddene og det gjøres etter min mening mye rart hos norske fastleger.

Men Remeron er en medisin med mange ansikter avhengig av dose. 

I meget små doser (lavere enn de som skrives ut), er den et antihistamin/sovemedisin.

I lave doser kan Remeron ha en angstdempende effekt

Når dosen blir høyere, slår den noradrenerge effekten mer inn, stimulerende effekt som også kan gi mer angst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Du er ikke på viddene og det gjøres etter min mening mye rart hos norske fastleger.

Men Remeron er en medisin med mange ansikter avhengig av dose. 

I meget små doser (lavere enn de som skrives ut), er den et antihistamin/sovemedisin.

I lave doser kan Remeron ha en angstdempende effekt

Når dosen blir høyere, slår den noradrenerge effekten mer inn, stimulerende effekt som også kan gi mer angst.

 

Hvor lenge må eg ha pause for å få søvn virkningen tilbake igjen? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duken skrev (24 minutter siden):

Hvor lenge må eg ha pause for å få søvn virkningen tilbake igjen? ☺️

Ikke så lenge - 3 til 5 dager skal fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Du er ikke på viddene og det gjøres etter min mening mye rart hos norske fastleger.

Men Remeron er en medisin med mange ansikter avhengig av dose. 

I meget små doser (lavere enn de som skrives ut), er den et antihistamin/sovemedisin.

I lave doser kan Remeron ha en angstdempende effekt

Når dosen blir høyere, slår den noradrenerge effekten mer inn, stimulerende effekt som også kan gi mer angst.

 

Takk ISW 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fugl-ut-av-buret skrev (På 25.12.2021 den 10.45):

Ser av nicket ditt du beskriver deg selv som angstfull. Det er også en av mine sideproblematikker. Jeg har derfor skydd medikamenter som trigger energi og dermed angst for min del. Når jeg har det dårlig er det siste jeg behøver boost i den delen av meg selv, behøver snarere noe som roer ned. Seroquel funker derfor hos meg, det gir jo søvn osv om det er en del av behovet. Jeg lurer derfor på om du vet hvorfor du har fått Remeron? 
 

Mye mulig jeg er helt på viddene, jeg forhåndsbeklager med det samme! 

Alltid vore plaget med angst, fekk min første depresjon i høst. Fikk Remeron mot depresjon, men har nå maksa dosen på zoloft får å se om det fungerer! Tar lavaste dose remeron for å få sove i opptrapping av zoloft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (11 timer siden):

Alltid vore plaget med angst, fekk min første depresjon i høst. Fikk Remeron mot depresjon, men har nå maksa dosen på zoloft får å se om det fungerer! Tar lavaste dose remeron for å få sove i opptrapping av zoloft!

Fått målt serumet ditt på din dose på zoloft? Eg brukte 8-10 uker for å finne min stabile dose. Brukte også remeron ved justering på dose, grunnet mangel på søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985
Duken skrev (2 timer siden):

Fått målt serumet ditt på din dose på zoloft? Eg brukte 8-10 uker for å finne min stabile dose. Brukte også remeron ved justering på dose, grunnet mangel på søvn.

Har ikkje målt den nå, akkurat økt til maksdose. Husker du hva serumet ditt lå på? Var du plaget av angst og depresjon? Hva gikk over først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (4 timer siden):

Har ikkje målt den nå, akkurat økt til maksdose. Husker du hva serumet ditt lå på? Var du plaget av angst og depresjon? Hva gikk over først?

Det er inviduelt hva serumet ligger på, men med min behandlingadose, som eg også går på i dag ligger eg på 60 nmol. Ja var plaget med panikkangst og depresjon. Det første som forsvant var tankekjøret, så ble angsten mindre, den forsvant ikke helt men det forventet eg ikke heller. Men det ble akseptabelt. Går også til psykolog, som har hjelpt myyye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985
Duken skrev (1 time siden):

Det er inviduelt hva serumet ligger på, men med min behandlingadose, som eg også går på i dag ligger eg på 60 nmol. Ja var plaget med panikkangst og depresjon. Det første som forsvant var tankekjøret, så ble angsten mindre, den forsvant ikke helt men det forventet eg ikke heller. Men det ble akseptabelt. Går også til psykolog, som har hjelpt myyye.

Ok! Var det depresjonen som for sist? Kjenner litt økt angst og depresjon nå når jeg har økt til maksdose for 2 dager siden! Går også til psykolog ja, men lite behandling i julen dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...