Gå til innhold

Slutte på zyprexa- hjelp?


Sommerblomsten9

Anbefalte innlegg

Sommerblomsten9

Hei. Jeg har sluttet på zyprexa og har vært dårlig i 1 uke. Har ikke sovet, og for hver natt blir det mindre søvn. Jeg var til legen idag, og han brydde seg ikke i det hele tatt. Han sa det var helt greit å slutte på den og seroquel , jeg gikk på 5 mg zyprexa og sluttet tvert med det. Han ga meg remeron for søvn, vil det funke inatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerblomsten9
ISW skrev (1 minutt siden):

Hei.

Hva brukte du Zyprexa og Seroquel mot? Og hvorfor skal du slutte med de?

Jeg brukte begge for søvn, bare for det. Fordi jeg fikk bivirkninger av begge to, og følte meg dårlig å ikke som meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (1 minutt siden):

Jeg brukte begge for søvn, bare for det. Fordi jeg fikk bivirkninger av begge to, og følte meg dårlig å ikke som meg selv.

OK.

Kan være du sover like bra med Remeron - men når du slutter med antipsykotika kan hjernen bli litt overstimulert en stund. Da sover man dårligere. Dette er ikke farlig, og går over av seg selv etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (4 minutter siden):

OK.

Kan være du sover like bra med Remeron - men når du slutter med antipsykotika kan hjernen bli litt overstimulert en stund. Da sover man dårligere. Dette er ikke farlig, og går over av seg selv etter en stund.

Okei. Synes bare det er veldig dumt jeg fikk zyprexa for søvn, det synes jeg ikke legen har burde gitt meg når jeg ikke hadde hallusinasjoner eller var psykotisk. Føler dette har ødelagt livet mitt, fordi vet om mange som ikke har klart å slutte på zyprexa pga for store bivirkninger. Føler meg dømt til å gå på Zyprexa hele tiden, fordi det er så mange symptomer ved å slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (5 minutter siden):

OK.

Kan være du sover like bra med Remeron - men når du slutter med antipsykotika kan hjernen bli litt overstimulert en stund. Da sover man dårligere. Dette er ikke farlig, og går over av seg selv etter en stund.

Tenker å prøve med remeron inatt. Har bare sovet 2-3 timer hver natt nå å føler det blir verre. Redd for at jeg må ta zyprexa inatt og vil ikke ta en sånn medisin.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9 skrev (Akkurat nå):

Okei. Synes bare det er veldig dumt jeg fikk zyprexa for søvn, det synes jeg ikke legen har burde gitt meg når jeg ikke hadde hallusinasjoner eller var psykotisk. Føler dette har ødelagt livet mitt, fordi vet om mange som ikke har klart å slutte på zyprexa pga for store bivirkninger. Føler meg dømt til å gå på Zyprexa hele tiden, fordi det er så mange symptomer ved å slutte. 

Ja, enig med deg i at Zyprexa bare for søvn er litt overkill, hvis det gir mening.

Du er ikke ødelagt og livet ditt er ikke ødelagt. Men antipsykotika virker (blant annet) ved å blokkere stimulerende signalstoffer i hjernen (adrenalinlignende stoffer). Når dette skjer, tilpasser hjernen seg ved at den blir mer sensitiv for disse stoffene. Når du slutter med medisinen, og hjernen er sensitiv, får du større effekt (energi og våkenhet) av disse stoffene. Hjernen bruker et par uker på å normalisere seg. I mellomtiden får du Remeron, som også har en brukbar søvneffekt (gjennom andre mekanismer).

Dette kommer til å gå over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (2 minutter siden):

Ja, enig med deg i at Zyprexa bare for søvn er litt overkill, hvis det gir mening.

Du er ikke ødelagt og livet ditt er ikke ødelagt. Men antipsykotika virker (blant annet) ved å blokkere stimulerende signalstoffer i hjernen (adrenalinlignende stoffer). Når dette skjer, tilpasser hjernen seg ved at den blir mer sensitiv for disse stoffene. Når du slutter med medisinen, og hjernen er sensitiv, får du større effekt (energi og våkenhet) av disse stoffene. Hjernen bruker et par uker på å normalisere seg. I mellomtiden får du Remeron, som også har en brukbar søvneffekt (gjennom andre mekanismer).

Dette kommer til å gå over :)

Tusen takk for svar. Håper jeg klarer meg uten å ta zyprexa eller seroquel de videre dagene. Får prøve med remeron litt framover å se om jeg sover av det 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar. Håper jeg klarer meg uten å ta zyprexa eller seroquel de videre dagene. Får prøve med remeron litt framover å se om jeg sover av det 😊 

Ja, bruk Remeron som anvist av legen din. Dette kommer til å gå helt fint.

Og ikke stress med å sove. Du sovner når du sovner, og det du merker er kun en vanlig "biokjemisk" reaksjon. Du er ikke skadet på noen måte :)

Du kan gjerne legge disse trådene på psykiatriforumet - da får du flere svar :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (10 minutter siden):

Ja, bruk Remeron som anvist av legen din. Dette kommer til å gå helt fint.

Og ikke stress med å sove. Du sovner når du sovner, og det du merker er kun en vanlig "biokjemisk" reaksjon. Du er ikke skadet på noen måte :)

Du kan gjerne legge disse trådene på psykiatriforumet - da får du flere svar :)

Hvordan legger jeg denne tråden på psykatri forumet? Kan jeg lage en ny tråd og slette denne? Eller ? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (Akkurat nå):

Hvordan legger jeg denne tråden på psykatri forumet? Kan jeg lage en ny tråd og slette denne? Eller ? 😊

Jeg har bedt Admin gjøre det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9
Marye skrev (1 minutt siden):

Ja det går helt fint så lenge jeg har andre medisiner 

Hvilke medisiner da? Jeg har seroquel å remeron. Men seroquel har så mange bivirkninger å jeg liker ikke den så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (6 minutter siden):

Hvilke medisiner da? Jeg har seroquel å remeron. Men seroquel har så mange bivirkninger å jeg liker ikke den så godt.

Cisordnol og leponex  og lamictal nå

men litium da jeg sluttet med zyprexa 

ble ganske dårlig første gangene jeg prøvde slutte, men da fikk jeg ikke alternative medisiner

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Cisordinol og leponex er uansett ikke sovemedisiner.

Anonymkode: c36f0...3b4

Ikke Zyprexa eller Seroquel heller.

Anonymkode: 727b1...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke Zyprexa eller Seroquel heller.

Anonymkode: 727b1...3ef

Nei, men i motsetning til cisordinol og spesielt leponex (bare psykiatere kan foreskrive Leponex), så ville vel ingen allmenlege ved sine fulle fem skrivet ut de for søvn. Egentlig ikke zyprexa heller. Seroquel foreskrives oftere for søvn enn det indikasjonen sier. Det er faktisk flere resepter på seroquel i lav dose (søvn) enn i høy dose (som brukes mot schizofreni og mani). Dette får mange leger til å reagere, for det er ikke det den er tenkt som, og har for mye bivirkninger for å brukes for søvn.

Anonymkode: c36f0...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men i motsetning til cisordinol og spesielt leponex (bare psykiatere kan foreskrive Leponex), så ville vel ingen allmenlege ved sine fulle fem skrivet ut de for søvn. Egentlig ikke zyprexa heller. Seroquel foreskrives oftere for søvn enn det indikasjonen sier. Det er faktisk flere resepter på seroquel i lav dose (søvn) enn i høy dose (som brukes mot schizofreni og mani). Dette får mange leger til å reagere, for det er ikke det den er tenkt som, og har for mye bivirkninger for å brukes for søvn.

Anonymkode: c36f0...3b4

Hva er høy dose Seroquel? 

Anonymkode: 727b1...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...