Gå til innhold

Noen som har opplevd en ovenpå og ned holdning fra ansatte i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Everybody
Skrevet

Det er rart hvordan noen ansatte blir bossy og snakker ned til pasientene mens andre blir veldig snille og empatiske.

Stanford prison experiment kan forklare noe av dette. Helt vanlige studenter ble satt til å være enten vakter eller fanger. Noen vakter begynte å ydmyke fangene, snakke ned til dem, gi unødvendige straffer. Mens andre vakter gjorde ikke dette og oppførte seg respektfult.

Dette sier mye om personlighet og individet bak rollen, også på psykehus.

Videoannonse
Annonse
Everybody
Skrevet

Jeg husker en dame fra institusjonen jeg var på for lenge siden, hun var veldig bossy mot pasientene, snakket til oss som barn og var kommanderende. Mens med de andre ansatte var hun helt annerledes. Lærer de ikke om dette under utdanningen? Det er meningen at slike ujevnheter ikke skal oppstå på en institusjon.

Skrevet

Ja følte bare det var noe galt med meg og ble ikke forstått i det hele tatt 

Anonymkode: 42885...f79

Skrevet

Når jeg leser denne tråden kom jeg på å tenke på en overlege jeg møtte på for mange, mange år siden. Han begynte å jobbe på den avdelingen jeg lå lenge på. Han var så ovenfra og ned som det kunne gå an og ikke bare mot pasientene, men også mot personalet. Det var helt tydelig at han rangerte personalet etter hvilken utdanning de hadde. Det var så tydelig at det bare ble vittig. 

Skrevet

Har man PF diagnose blir personale og behandler generelt mer og mer ovenfra-og-ned når man ikke "skjerper" seg til time slik de forventer.

Anonymkode: 2f752...640

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har man PF diagnose blir personale og behandler generelt mer og mer ovenfra-og-ned når man ikke "skjerper" seg til time slik de forventer.

Er det en spesiell pf-diagnose du tenker på da?

Anonymkode: b10f4...0b4

Skrevet
15 hours ago, Everybody said:

Det er rart hvordan noen ansatte blir bossy og snakker ned til pasientene mens andre blir veldig snille og empatiske.

Stanford prison experiment kan forklare noe av dette. Helt vanlige studenter ble satt til å være enten vakter eller fanger. Noen vakter begynte å ydmyke fangene, snakke ned til dem, gi unødvendige straffer. Mens andre vakter gjorde ikke dette og oppførte seg respektfult.

Dette sier mye om personlighet og individet bak rollen, også på psykehus.

Stanford prison-eksperimentet var forresten bare juks, fake som fyy

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Stanford prison-eksperimentet var forresten bare juks, fake som fyy

Hvor har du hørt det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det en spesiell pf-diagnose du tenker på da?

Ka du trur?

Anonymkode: 0426f...03a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ka du trur?

Anonymkode: 0426f...03a

Jepp, borderline?

Skrevet
Everybody skrev (21 timer siden):

Hvor har du hørt det?

Eksperimentet har i ettertid blitt diskreditert av flere grunner. Zimbardo blandet roller, og overholdt ikke forskningsetiske standarder. Dessuten er det en metodisk svakhet at det bare var studenter som deltok i eksperimentet. Da en polsk kunstner gjenskapte eksperimentet i 2006, brukte han et mer representativt utvalg av befolkningen. Det endte helt annerledes.

Skrevet

Det er helt vilt hvor mange saker det er på nettet som handler om ansatte som utøver maktmisbruk ovenfor pasienter eller beboere på ulike institusjoner av ulik art både i Norge og utlandet.

Skrevet

Fra et evolusjonært perspektiv kan det handle om noen ganske grunnleggende mekanismer i menneskelig atferd.

Mennesker er en art som historisk har levd i hierarkier. I små grupper gjennom evolusjonen hadde noen mer makt og status enn andre. Hjernen vår er derfor ganske sensitiv for signaler om dominans og underordning. Når noen får en rolle med autoritet over andre, for eksempel ansatte overfor pasienter kan det trigge disse gamle mekanismene. Hos noen kan det føre til en trang til å markere dominans, selv når det egentlig ikke er nødvendig.

En annen faktor er at mennesker ofte behandler personer forskjellig avhengig av statusen deres i gruppen. Når noen blir definert som “pasienter”, “fanger” eller en annen underordnet kategori, kan det gjøre det lettere for enkelte å distansere seg følelsesmessig. Da kan empatien bli svakere enn når man møter folk som likestilte individer.

Det finnes også forskning som tyder på at makt kan påvirke hvordan folk tenker. Når mennesker føler at de har kontroll over andre og ikke møter motstand eller konsekvenser, kan terskelen for å bruke makt bli lavere. Noen begynner da å teste hvor langt de kan gå.

Samtidig er det viktig å si at dette ikke gjelder alle. Mange ansatte klarer fint å ha makt uten å misbruke den. Forskjellen handler ofte om personlighet, empati, profesjonell kultur og hvor tydelige grensene er i miljøet de jobber i.

Skrevet
On 3/8/2026 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Jepp, borderline?

Dere med borderline bare klager og klager og klager over hvor dårlig dere liksom blir møtt. Tror dere ikke at vi med andre diagnoser også blir møtt dårlig? Jo for det gjør vi. Det er ikke kun dere som blir behandlet jævlig. Dere får i det minste årevis med poliklinisk behandling og innleggelser for hver minste lille krise. Det gjør ikke vi med noen andre diagnoser. Vær glad for det da. At de ser håp i dere. Ikke se det negative i alt. 

Anonymkode: a7eb5...9d2

Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Dere med borderline bare klager og klager og klager over hvor dårlig dere liksom blir møtt. Tror dere ikke at vi med andre diagnoser også blir møtt dårlig? Jo for det gjør vi. Det er ikke kun dere som blir behandlet jævlig. Dere får i det minste årevis med poliklinisk behandling og innleggelser for hver minste lille krise. Det gjør ikke vi med noen andre diagnoser. Vær glad for det da. At de ser håp i dere. Ikke se det negative i alt. 

Slapp av.

Anonymkode: bb84d...ce8

Krisebærblomsten
Skrevet (endret)

Angst hjelp på DPS ikke lett og få du blir behandlet svært dårlig snakker for ei venninne som var på sengepost. Nå er hun frisk og i jobb. 

Endret av Krisebærblomsten
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde borderline før og ble for det meste møtt bra. Har opplevd noen som har behandlet meg dårlig, men for det meste blitt behandlet bra. Nå har jeg bare shizoaffektiv lidelse og ruslidelse og blir behandlet annerledes, men fortsatt bra. 

Men jeg har aldri vært ufin og utagerende mot helsepersonell. Tror det har mye å si. 

Skrevet

Jeg syns det har blitt mye bedre de senere årene. Tidligere ble en sett på og behandlet nesten som et barn. Jeg har tatt imot mange nedsettende og stygge bemerkninger. Det var mange fordommer blant de ansatte
Med større åpenhet og kunnskap om psykiske lidelser, er de fleste innenfor helsevesenet mer opplyst i dag.
Selvfølgelig er det noen innimellom som ikke passer i yrket og burde finne noe annet å gjøre. 
Men det som er trist er at jeg er veldig merket av alle disse tidligere kommentarene, at jeg sitter mer eller mindre og venter på at nå kommer det noe. Selv om jeg i de senere årene stort sett alltid har blitt møtt med forståelse og respekt.

Anonymkode: e5595...a78

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at jeg har det ja. 

Anonymkode: 27ca2...911

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil si at jeg har det ja. 

Anonymkode: 27ca2...911

Vil du si noen eksempler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...