Gå til innhold

Redd jeg dør før julaften- klarer ikke mer


Sommerblomsten9

Anbefalte innlegg

Sommerblomsten9

Hei. Jeg er livredd :( har prøvd å kjempe i flere måneder, men klarer ikke mer. Har store søvnproblemer , og jeg får ikke sove uansett hva jeg gjør. Kan gå 1 uke uten noe søvn nesten, før det klikker helt for meg. Jeg har kanskje 8-10 oppvåkninger i løpet av natta, dette sliter meg veldig ut. Jeg er redd jeg ikke klarer å holde ut fram til jul med så lite søvn. Jeg prøver å ta seroquel, som ikke hjelper i det hele tatt. Blir nesten bare verre av den. Skal til psykiater snart, er det noen medisiner jeg kan foreslå som kan funke? Er desperat etter en god natt søvn 😭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommerblomsten9 skrev (Akkurat nå):

Hei. Jeg er livredd :( har prøvd å kjempe i flere måneder, men klarer ikke mer. Har store søvnproblemer , og jeg får ikke sove uansett hva jeg gjør. Kan gå 1 uke uten noe søvn nesten, før det klikker helt for meg. Jeg har kanskje 8-10 oppvåkninger i løpet av natta, dette sliter meg veldig ut. Jeg er redd jeg ikke klarer å holde ut fram til jul med så lite søvn. Jeg prøver å ta seroquel, som ikke hjelper i det hele tatt. Blir nesten bare verre av den. Skal til psykiater snart, er det noen medisiner jeg kan foreslå som kan funke? Er desperat etter en god natt søvn 😭 

Har du ikke fått vanlig sovemedisin?

Anonymkode: 194f5...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du ikke fått vanlig sovemedisin?

Anonymkode: 194f5...ec8

Har fått imovane og stilnoct i starten, men de er avhengighetsskapende så fikk de ikke mer. Har også prøvd remeron, atarax og zyprexa, og melatonin uten effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9

Jeg blir irritert for alt, jeg griner hver dag fordi jeg er så trøtt og sliten, jeg klarer ikke på trening pga dette, jeg blir rett å slett veldig deprimert pga søvnvanskene. det har gått så langt at jeg tror jeg dør før jeg rekker å feire jul😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt.

Det er veldig tungt å ikke sove. Men dette er som tidligere nevnt en forventet effekt av å slutte med Zyprexa. Jeg ville ikke sett noe galt med å bruke en vanlig sovemedisin en periode før dette gir seg. Det kommer til å gi seg og til jul vil du sove godt igjen.

Prøv så godt du kan å ikke stresse sånn med søvnen. Du blir ikke gal av søvnmangel, og til slutt kommer du til å sove. Det er bare hjernen din som trenger å omstille seg.

Men jeg synes du skal ringe fastlegen din i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (23 minutter siden):

Skjønner deg veldig godt.

Det er veldig tungt å ikke sove. Men dette er som tidligere nevnt en forventet effekt av å slutte med Zyprexa. Jeg ville ikke sett noe galt med å bruke en vanlig sovemedisin en periode før dette gir seg. Det kommer til å gi seg og til jul vil du sove godt igjen.

Prøv så godt du kan å ikke stresse sånn med søvnen. Du blir ikke gal av søvnmangel, og til slutt kommer du til å sove. Det er bare hjernen din som trenger å omstille seg.

Men jeg synes du skal ringe fastlegen din i morgen.

Takk for svar. Hvilken sovemedisin da? Imovane? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerblomsten9 skrev (38 minutter siden):

Takk for svar. Hvilken sovemedisin da? Imovane? 

Ja Imovane, eventuelt et benzopreparat (Sobril, Vival, etc) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (17 minutter siden):

Ja Imovane, eventuelt et benzopreparat (Sobril, Vival, etc) 

Vil helst ikke gå på noe benzo. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9

Redd dette ender dårlig, at dette ender i psykose. Og det står at det både kan ta 3-4 uker før man sover etter man har slutta på zyprexa og seroquel, hvordan skal jeg da kunne feire jul? 💔 jeg er redd jeg blir innlagt pga søvnmangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (3 minutter siden):

Redd dette ender dårlig, at dette ender i psykose. Og det står at det både kan ta 3-4 uker før man sover etter man har slutta på zyprexa og seroquel, hvordan skal jeg da kunne feire jul? 💔 jeg er redd jeg blir innlagt pga søvnmangel. 

Jeg tviler sterkt på at du blir psykotisk. Men skjønner at du er redd og fortvilet. Jeg synes som sagt du bør snakke med fastlegen i morgen om å f.eks bruke Imovane en periode fram til dette gir seg. Det er riktig bruk av en slik medisin og du blir ikke avhengig av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler sterkt på at du blir psykotisk. Men skjønner at du er redd og fortvilet. Jeg synes som sagt du bør snakke med fastlegen i morgen om å f.eks bruke Imovane en periode fram til dette gir seg. Det er riktig bruk av en slik medisin og du blir ikke avhengig av det. 

Okei skjønner, men den har ikke funket noe bra før, og så har den slutta å funke. Men jeg kan prøve å spørre, det er bare det at den mister effekten etterhvert. Jeg bare gråter nå og klarer ikke slutte å gråte fordi jeg er så trøtt og sliten :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (10 minutter siden):

Okei skjønner, men den har ikke funket noe bra før, og så har den slutta å funke. Men jeg kan prøve å spørre, det er bare det at den mister effekten etterhvert. Jeg bare gråter nå og klarer ikke slutte å gråte fordi jeg er så trøtt og sliten :( 

Du skal ikke bruke den så lenge at den mister effekten. Skjønner at du er veldig sliten nå men dette kommer til å gå bra. Det jeg synes er litt betenkelig er at legen din bare avsluttet disse medisinene brått uten å informere deg om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
ISW skrev (3 minutter siden):

Du skal ikke bruke den så lenge at den mister effekten. Skjønner at du er veldig sliten nå men dette kommer til å gå bra. Det jeg synes er litt betenkelig er at legen din bare avsluttet disse medisinene brått uten å informere deg om dette. 

Takk for svar. Kan høre om det imorgen. Han sa jeg kunne slutte brått med zyprexa 5 mg og også seroquel. Men er imovane sterkt nok til å sove på? Ettersom jeg har sluttet med zyprexa og seroquel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sove tar jeg alimemazin og truxal. Må ha begge nytter ikke bare med en. I tillegg får jeg Imovane når ting er ekstra gale. 

Jeg hadde ikke vært redd for å ta Imovane en periode. Jeg hadde ingen problemer med å slutte med dem da jeg hadde gått på den lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
Marye skrev (7 minutter siden):

Apodorm er eneste som virker på meg

zyprexa og seroquel har jeg og andre brukt på dagtid så det er ikke sovemedisin 

Får man apodorm fra legen? Og har det noen bivirkninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (3 timer siden):

Redd dette ender dårlig, at dette ender i psykose. Og det står at det både kan ta 3-4 uker før man sover etter man har slutta på zyprexa og seroquel, hvordan skal jeg da kunne feire jul? 💔 jeg er redd jeg blir innlagt pga søvnmangel. 

Har du hatt psykose tidligere siden dette bekymrer deg? Og har du en fast behandler i psykiatrien eller har du kun kontakt med fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9
frosken skrev (21 minutter siden):

Har du hatt psykose tidligere siden dette bekymrer deg? Og har du en fast behandler i psykiatrien eller har du kun kontakt med fastlegen?

Nei har ikke hatt det før men er livredd for det fordi jeg går lengre å lengre uten søvn :( har ingen fast behandler. Går bare på STEPPS. Har litt kontakt med fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerblomsten9 skrev (20 minutter siden):

Nei har ikke hatt det før men er livredd for det fordi jeg går lengre å lengre uten søvn :( har ingen fast behandler. Går bare på STEPPS. Har litt kontakt med fastlege.

Har du ikke en individualkontakt i STEPPS?  

Det er noe med intensiteten i reaksjonene dine på dette med søvnvanskene og legens manglende initiativ ved forrige samtale, som gjør meg tenksom.  Hvis du har jevnlige gruppemøter i STEPPS, så kan du kanskje ta opp temaet der. Det er nærliggende å tenke at hovedproblemet ikke er den manglende søvnen, men at du ikke klarer å roe deg selv ned i forhold til dette med søvn - og kanskje kjennes livet ditt totalt sett ganske vanskelig ut nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...