Gå til innhold

Kompleks PTSD


Fru2020

Anbefalte innlegg

Psykiateren min og jeg snakket om dette idag og hun sa at jeg faller inn under den gruppen (selv om det ikke er en diagnose enda)

Hva er egentlig kompleks PTSD og hva er det som skiller det fra vanlig PTSD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kompleks ptsd er symptomer som følge av langvarige relasjonstraumer, mens ptsd er symptomer som følge av engangstraumer (evt flere) der man feks har vært i livsfare. 

K-ptsd ligner borderline i symptomer,men det er forskjell på dem som jeg ikke greier å forklare. 

Korriger meg om jeg er på bærtur i november. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (3 timer siden):

Kompleks ptsd er symptomer som følge av langvarige relasjonstraumer, mens ptsd er symptomer som følge av engangstraumer (evt flere) der man feks har vært i livsfare. 

K-ptsd ligner borderline i symptomer,men det er forskjell på dem som jeg ikke greier å forklare. 

Korriger meg om jeg er på bærtur i november. 

Kanskje jeg kunne fått vekk pf diagnosen min.... Det hadde jeg likt.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

K ptsd får man av langvarige alvorlige barndomstraumer. 

Anonymkode: 09e60...d91

Jeg har ikke barndomstraumer men psykiateren sier det er kptsd likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (59 minutter siden):

Kanskje jeg kunne fått vekk pf diagnosen min.... Det hadde jeg likt.

Jeg har ikke barndomstraumer men psykiateren sier det er kptsd likevel.

Ja alle med borderline er så opptatt av å heller få statusdiagnosen ptsd. 

Anonymkode: 09e60...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja alle med borderline er så opptatt av å heller få statusdiagnosen ptsd. 

Anonymkode: 09e60...d91

Det er vel ikke status å ha PTSD? Poenget er vel at diagnosen skal være riktig, ikke om den er status å ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke status å ha PTSD? Poenget er vel at diagnosen skal være riktig, ikke om den er status å ha? 

PTSD har høyere status enn diagnosen borderline, så jeg skjønner godt at folk heller vil ha PTSD-diagnosen. Ikke noe galt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (3 minutter siden):

PTSD har høyere status enn diagnosen borderline, så jeg skjønner godt at folk heller vil ha PTSD-diagnosen. Ikke noe galt i det. 

Hvem er det som bestemmer disse statusene? Er det et slags hierarki? Hvordan er panikkangst på dette hierarkiet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som bestemmer disse statusene? Er det et slags hierarki? Hvordan er panikkangst på dette hierarkiet? 

Hvis du er mann med panikkangst har du ganske bra status. 

Typisk diagnose for overarbeida menn i 40-50 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (2 minutter siden):

Hvis du er mann med panikkangst har du ganske bra status. 

Typisk diagnose for overarbeida menn i 40-50 årene.

Haha, ja kan stemme det. Er ikke helt 40 år enda da men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som bestemmer disse statusene? Er det et slags hierarki? Hvordan er panikkangst på dette hierarkiet? 

Det foreligger en del forskning på fenomenet "sykdomsprestisje". Begrepet ble tatt i bruk av sosiologen Dag Album.  Det har vist seg at det foreligger ganske stabile oppfatninger hos helsepersonell (og visse andre grupper) om hvilke sykdommer som har høy og lav prestisje. 

Jeg er usikker på om jeg har sett noe publisert på psykiatriske sykdommers prestisje, men jeg har sett en undersøkelse som er gjennomført. Det var klare mønstre som viste at enkelte sykdommer - både hos psykologer og psykiatere - ble ansett som "finere" enn andre. Hos psykiaterne var bipolar lidelse på topp, mens rusutløst psykose var helt på bunn. Husker ikke nøyaktig hvor panikkangst lå i hierarkiet, men mener det var høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (Akkurat nå):

Det foreligger en del forskning på fenomenet "sykdomsprestisje". Begrepet ble tatt i bruk av sosiologen Dag Album.  Det har vist seg at det foreligger ganske stabile oppfatninger hos helsepersonell (og visse andre grupper) om hvilke sykdommer som har høy og lav prestisje. 

Jeg er usikker på om jeg har sett noe publisert på psykiatriske sykdommers prestisje, men jeg har sett en undersøkelse som er gjennomført. Det var klare mønstre som viste at enkelte sykdommer - både hos psykologer og psykiatere - ble ansett som "finere" enn andre. Hos psykiaterne var bipolar lidelse på topp, mens rusutløst psykose var helt på bunn. Husker ikke nøyaktig hvor panikkangst lå i hierarkiet, men mener det var høyt. 

Aha. Man lærer noe nytt hver dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (20 minutter siden):

Det foreligger en del forskning på fenomenet "sykdomsprestisje". Begrepet ble tatt i bruk av sosiologen Dag Album.  Det har vist seg at det foreligger ganske stabile oppfatninger hos helsepersonell (og visse andre grupper) om hvilke sykdommer som har høy og lav prestisje. 

Jeg er usikker på om jeg har sett noe publisert på psykiatriske sykdommers prestisje, men jeg har sett en undersøkelse som er gjennomført. Det var klare mønstre som viste at enkelte sykdommer - både hos psykologer og psykiatere - ble ansett som "finere" enn andre. Hos psykiaterne var bipolar lidelse på topp, mens rusutløst psykose var helt på bunn. Husker ikke nøyaktig hvor panikkangst lå i hierarkiet, men mener det var høyt. 

I tillegg er det jo mye negativ stigmatisering rettet mot enkelte diagnoser. Mange ser ned på personer med blant annet borderline, og slike holdninger møter man i møte med psykiatrien også. Jeg har møtt noen av de, men tror jeg har vært veldig heldig i forhold til mange andre med hvem jeg har møtt i psykiatrien da. 

Men hvis man bryr seg mye om hva andre mener om en selv, så er det å ha borderline en kjip merkelapp å ha. Også har det jo tatt årevis å bli sett på at det er mye ved meg som ikke handler om symptomene på PF. Selv om jeg jo åpenbart har borderline da. 

Det er nok derfor mange synes det er en veldig kjip merkelapp. Å merke det skiftet, fra da man kom inn i psykiatrien og til diagnosen ble satt. Hvordan man plutselig blir behandlet på en helt annen måte. 

Så er det jo fortsatt mye diskusjon rundt hvordan behandle slike som meg. Det skjønte jeg da jeg ble bedt inn i et forskningsprosjekt vedrørende det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

I tillegg er det jo mye negativ stigmatisering rettet mot enkelte diagnoser. Mange ser ned på personer med blant annet borderline, og slike holdninger møter man i møte med psykiatrien også. Jeg har møtt noen av de, men tror jeg har vært veldig heldig i forhold til mange andre med hvem jeg har møtt i psykiatrien da. 

Men hvis man bryr seg mye om hva andre mener om en selv, så er det å ha borderline en kjip merkelapp å ha. Også har det jo tatt årevis å bli sett på at det er mye ved meg som ikke handler om symptomene på PF. Selv om jeg jo åpenbart har borderline da. 

Det er nok derfor mange synes det er en veldig kjip merkelapp. Å merke det skiftet, fra da man kom inn i psykiatrien og til diagnosen ble satt. Hvordan man plutselig blir behandlet på en helt annen måte. 

Fryktelig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (3 minutter siden):

Fryktelig trist.

Ja det kan du si. 

Det er jo det det handler om, og ikke at det er "kulere" å ha en annen diagnose. Slik noen beskylder folk med borderline for. Å føle at man er mindre verdt som menneske pga en diagnose er veldig vondt.

Pluss at det florerer jo av meninger om folk med borderline. Og de er ofte svært negative og uten forståelse for at vi er ulike vi også. Det er 250 ulike kombinasjoner av symptomer på borderline. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (12 minutter siden):

Ja det kan du si. 

Det er jo det det handler om, og ikke at det er "kulere" å ha en annen diagnose. Slik noen beskylder folk med borderline for. Å føle at man er mindre verdt som menneske pga en diagnose er veldig vondt.

Pluss at det florerer jo av meninger om folk med borderline. Og de er ofte svært negative og uten forståelse for at vi er ulike vi også. Det er 250 ulike kombinasjoner av symptomer på borderline. 

Jeg vet.. og det er fryktellg trist ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (2 minutter siden):

Jeg vet.. og det er fryktellg trist ☹️

Jeg er heldigvis velsignet med en behandler som ikke ser meg som et mindreverdig menneske av den grunn, og som virkelig vil hjelpe meg, og ser den utviklingen jeg har hatt. Også er jeg i et behandlingsforløp hvor de for øvrig har vurdert at jeg ikke har borderline, men det er jeg og behandler uenig i. Jeg har borderline, men er bare akkurat innenfor å oppfylle kriterier for det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

I tillegg er det jo mye negativ stigmatisering rettet mot enkelte diagnoser. Mange ser ned på personer med blant annet borderline, og slike holdninger møter man i møte med psykiatrien også. Jeg har møtt noen av de, men tror jeg har vært veldig heldig i forhold til mange andre med hvem jeg har møtt i psykiatrien da. 

Men hvis man bryr seg mye om hva andre mener om en selv, så er det å ha borderline en kjip merkelapp å ha. Også har det jo tatt årevis å bli sett på at det er mye ved meg som ikke handler om symptomene på PF. Selv om jeg jo åpenbart har borderline da. 

Det er nok derfor mange synes det er en veldig kjip merkelapp. Å merke det skiftet, fra da man kom inn i psykiatrien og til diagnosen ble satt. Hvordan man plutselig blir behandlet på en helt annen måte. 

Så er det jo fortsatt mye diskusjon rundt hvordan behandle slike som meg. Det skjønte jeg da jeg ble bedt inn i et forskningsprosjekt vedrørende det. 

Hva konkret er det de har sagt eller gjort som er så negativt retta mot borderline? 

Anonymkode: 09e60...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva konkret er det de har sagt eller gjort som er så negativt retta mot borderline? 

Anonymkode: 09e60...d91

Det er generelt en holdning om at en gjør ting for oppmerksomhet og at en bare bør ta seg sammen. I ett journalnotat lyste det ut av henne at hun så ned på meg. Det var ikke bare min oppfatning da jeg på den tiden var på institusjon og en ansatt var med meg til psykiatrien, til ambulant akutteam. Jeg husker ikke konkrete ord, men måten hun ordla seg på viste at hun mente jeg løy, til tross for at det var tydelige ting som jeg og min behandler hadde snakket om og diagnoser som faktisk var satt. 

Men jeg har som sagt vært heldig. Mye av det jeg vet er ting jeg har lest på nett, skrevet av helsepersonell. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...