Gå til innhold

Hva regnes som en alvorlig sinnslidelse? Kupton eller andre?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva defineres som alvorlig sinnslidelse? Jeg har BP2 på papiret og har en, kanskje idiotisk men likevel, frykt for innleggelse. Jeg er imidlertid velfungerende og har til nå evnet å regulere sykdomsepisoder med behandling hos psykiater og senere å bare ordne meg med medisinene jeg har for hånd og behersker etter nok år og kjennskap til lidelsen og meg selv. Om ulykken skulle være ute og jeg likevel skulle toge inn i en sykdomsfase, lik eller verre enn det kunne fortone seg før diagnose og hjelp ble iverksatt, vil min BP2-lidelse kvalifisere for tvangsbehandling med årsaksforklaring i «alvorlig sinnslidelse»?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er psykoselidelser og  alvorligste tilfellene av anoreksi . Mener å huske at noen tilfeller av personlighetsforstyrrelser også kan komme under, men husker ikke akkurat hva som gjelder her.

Det er psykose og manglende samtykkekompetanse pluss fare kriteriet som gjelder for tvangsbehandling. 

Du kan lese mer om det i psykiskhelsevernlov kapittel 3. 

Anonymkode: 0066d...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er psykoselidelser og  alvorligste tilfellene av anoreksi . Mener å huske at noen tilfeller av personlighetsforstyrrelser også kan komme under, men husker ikke akkurat hva som gjelder her.

Det er psykose og manglende samtykkekompetanse pluss fare kriteriet som gjelder for tvangsbehandling. 

Du kan lese mer om det i psykiskhelsevernlov kapittel 3. 

Anonymkode: 0066d...df7

Har aldri tenkt på PF som alvorlig sinnslidelse. Noen av de ulike PF klassifiseres som alvorlig PF, men det er vel ikke det samme som alvorlig sinnslidelse? 

Men at å ha enkelte typer PF fører til alvorlige problemer og risiko for liv og helse er jo udiskutabelt.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk. Har bært innlagt i 8 mnd som ung voksen og vært klamt engstelig for gjentagelse. Det holdt. Det var før medisiner og kunnskap osv, så risikoen er jo forsvinnende liten nå som det har funket fint utenfor institusjon i aldri den tid. Kjenner for mange som jobber på de ulike DPS-ene her og, en del i forbindelse med jobb, så der skal jeg iallfall ikke. Har vært iallfall grensepsykotisk men da i umedisinert tilstand. 
 

Takk for opplysning, synes begrepet har vært diffust tross googling. Ble påminnet problemstillingen ved å lese bakover i trådene her inne 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Har aldri tenkt på PF som alvorlig sinnslidelse. Noen av de ulike PF klassifiseres som alvorlig PF, men det er vel ikke det samme som alvorlig sinnslidelse? 

Men at å ha enkelte typer PF fører til alvorlige problemer og risiko for liv og helse er jo udiskutabelt.

Det var vis jeg husker riktig, der som PF var av en sånn alvorlighetsgrad at det kunne sidestilles med en psykose, mener jeg å huske men ikke legg for mye vekt på dette. Det er ikke i psykiskhelsevernlove ,jeg leste dette ,men i domsavgjørelse på Lovdata.

Anonymkode: 0066d...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det var vis jeg husker riktig, der som PF var av en sånn alvorlighetsgrad at det kunne sidestilles med en psykose, mener jeg å huske men ikke legg for mye vekt på dette. Det er ikke i psykiskhelsevernlove ,jeg leste dette ,men i domsavgjørelse på Lovdata.

Anonymkode: 0066d...df7

Ja okei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var vis jeg husker riktig, der som PF var av en sånn alvorlighetsgrad at det kunne sidestilles med en psykose, mener jeg å huske men ikke legg for mye vekt på dette. Det er ikke i psykiskhelsevernlove ,jeg leste dette ,men i domsavgjørelse på Lovdata.

Anonymkode: 0066d...df7

Min emosjonelt ustabile personlighetsforstyrrelse ble karakterisert som alvorlig sinnslidelse og gjorde at jeg var tvangsinnlagt i lang lang tid. Så det stemmer det du sier. 

Anonymkode: f4b54...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min emosjonelt ustabile personlighetsforstyrrelse ble karakterisert som alvorlig sinnslidelse og gjorde at jeg var tvangsinnlagt i lang lang tid. Så det stemmer det du sier. 

Anonymkode: f4b54...2ce

Er det ikke sånn at alle med eupf klager over at de aldri får hjelp da? Og at de aldri får bli innlagt? 

Anonymkode: 3eccd...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det ikke sånn at alle med eupf klager over at de aldri får hjelp da? Og at de aldri får bli innlagt? 

Anonymkode: 3eccd...cd4

Hva er det for slags voldsom stigmatisering? 

Personer med EUPF er ulike personer de også som alle andre. Meg selv inkludert. Og jeg får selv innleggelser. Har en avtale i psykiatrien om lav terskel for innleggelse. Har andre diagnoser i tillegg, men jeg tenker de ser på totalt symptomtrykk mtp alle mine diagnoser og ingen av dem isolert sett.

Det er 250 ulike kombinasjoner av symptomer å ha ved denne diagnosen. Altså vil du vite ganske lite om hver enkelt med den diagnosen. Bortsett fra at den har diagnosen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Hva er det for slags voldsom stigmatisering? 

Personer med EUPF er ulike personer de også som alle andre. Meg selv inkludert. Og jeg får selv innleggelser. Har en avtale i psykiatrien om lav terskel for innleggelse. Har andre diagnoser i tillegg, men jeg tenker de ser på totalt symptomtrykk mtp alle mine diagnoser og ingen av dem isolert sett.

Det er 250 ulike kombinasjoner av symptomer å ha ved denne diagnosen. Altså vil du vite ganske lite om hver enkelt med den diagnosen. Bortsett fra at den har diagnosen. 

Jeg hørte en gang at på gruppenivå er EUPF den lidelsen som legger mest beslag på de allerede knappe ressursene i psykisk helsevern. Og det er trist. Syns det er en uting at de skal oppta døgnplasser når det finnes pasienter med alvorlige sinnslidelser som ikke får nok oppmerksomhet eller hjelp fra psykiatrien. Men siden EUPF pasientene så ofte havner i selvmordskriser så er det de som får innleggelser fordi legen ikke tør annet. Hvem lege vil vel ha på sin kappe at en pasient som har utvist truende adferd tar livet sitt hvis ikke hen får innleggelse?  Har man helt gått bort i fra tanken om at innleggelser ikke hjelper denne gruppen noe særlig, og at den beste hjelpen skjer poliklinisk?

Anonymkode: 080b9...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det ikke sånn at alle med eupf klager over at de aldri får hjelp da? Og at de aldri får bli innlagt? 

Anonymkode: 3eccd...cd4

Det er vel en påstand som er like sann som at alle nordmenn elsker å gå på ski… 

 

Anonymkode: f4b54...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel en påstand som er like sann som at alle nordmenn elsker å gå på ski… 

 

Anonymkode: f4b54...2ce

Her inne på forumet klager nesten alle med eupf at helsevesenet er slemme mot dem og de ikke får noe hjelp. Men sannheten er en helt annen, de er de som oftest får brukerstyrte innleggelser og langvarig terapi. 

Anonymkode: 3eccd...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hørte en gang at på gruppenivå er EUPF den lidelsen som legger mest beslag på de allerede knappe ressursene i psykisk helsevern. Og det er trist. Syns det er en uting at de skal oppta døgnplasser når det finnes pasienter med alvorlige sinnslidelser som ikke får nok oppmerksomhet eller hjelp fra psykiatrien. Men siden EUPF pasientene så ofte havner i selvmordskriser så er det de som får innleggelser fordi legen ikke tør annet. Hvem lege vil vel ha på sin kappe at en pasient som har utvist truende adferd tar livet sitt hvis ikke hen får innleggelse?  Har man helt gått bort i fra tanken om at innleggelser ikke hjelper denne gruppen noe særlig, og at den beste hjelpen skjer poliklinisk?

Anonymkode: 080b9...c03

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er en pasientgruppe som har høyt lidelsestrykk og 10% dør faktisk i selvmord. 

Hvorvidt en med EUPF kun skal behandles poliklinisk eller om personen trenger hjelp i form av innleggelse er individuelt. Retningslinjer er nettopp det. Retningslinjer. Noen tjener på en annen type behandling enn typisk retningslinje. 

EUPF er en alvorlig diagnose i mange tilfeller og når noen legges inn så er det fordi de trenger det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"BPD er ofte preget av flere selvmordsforsøk med "lav" alvorlighetsgrad i forhold til dødelighet. De kan utløses av tilsynelatende små hendelser."

Anonymkode: 3eccd...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

"BPD er ofte preget av flere selvmordsforsøk med "lav" alvorlighetsgrad i forhold til dødelighet. De kan utløses av tilsynelatende små hendelser."

Anonymkode: 3eccd...cd4

Det betyr ikke at det ikke er de som har alvorlige forsøk og at det ender fatalt. Ei heller at det for alle er små hendelser som utløser det. Det sitatet der, hvor enn det er fra, beskriver ikke meg. Faktisk tåler jeg ganske mye, men har vært utsatt for alvorlige ting og sliter med tunge depresjoner periodevis. Derfor får jeg den type oppfølging som jeg får. Og den har vært livreddende. Hvis jeg ikke hadde hatt en såpass sterk kropp så hadde jeg vært død nå, nettopp pga alvorlige forsøk.

Men tror kanskje du bare er ute etter å sverte en gruppe personer som faktisk ikke kan noe for å ha fått en så vond diagnose å leve med. Det er empatiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Det betyr ikke at det ikke er de som har alvorlige forsøk og at det ender fatalt. Ei heller at det for alle er små hendelser som utløser det. Det sitatet der, hvor enn det er fra, beskriver ikke meg. Faktisk tåler jeg ganske mye, men har vært utsatt for alvorlige ting og sliter med tunge depresjoner periodevis. Derfor får jeg den type oppfølging som jeg får. Og den har vært livreddende. Hvis jeg ikke hadde hatt en såpass sterk kropp så hadde jeg vært død nå, nettopp pga alvorlige forsøk.

Men tror kanskje du bare er ute etter å sverte en gruppe personer som faktisk ikke kan noe for å ha fått en så vond diagnose å leve med. Det er empatiløst.

Men bare et spørsmål jeg lenge har lurt på. Du har manier og lengre depresjoner. Dere er sikre på at det ikke er bipolar lidelse du har?

Synes liksom symptomene dine passer bedre på det.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 minutter siden):

Men bare et spørsmål jeg lenge har lurt på. Du har manier og lengre depresjoner. Dere er sikre på at det ikke er bipolar lidelse du har?

Synes liksom symptomene dine passer bedre på det.

Du har fulgt dårlig med ass.... Hun har jo bipolar har hun sagt ofte og flere ganger.

Anonymkode: 080b9...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har fulgt dårlig med ass.... Hun har jo bipolar har hun sagt ofte og flere ganger.

Anonymkode: 080b9...c03

Spurte jeg deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det lille jeg har vært her og lest bakover i trådene, vil jeg tippe at Glitter kvalifiserer til å ha både BP2 og EUPF, en ikke så uvanlig kombo har jeg skjønt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Men bare et spørsmål jeg lenge har lurt på. Du har manier og lengre depresjoner. Dere er sikre på at det ikke er bipolar lidelse du har?

Synes liksom symptomene dine passer bedre på det.

Jo jeg har vel begge delene. Men har bare "så vidt" borderline. BET-seksjonen mener jeg ikke har det, mens behandler her mener jeg er akkurat innenfor. Det er ikke utredet akkurat hvilken bipolar jeg har ennå da. Det skulle gjøres neste gang jeg er innlagt sa hun. Men det har tatt ganske lang tid før de i psykiatrien har sett meg som mer enn borderline..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...