Gå til innhold

Apedop?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Hva legger en egentlig i begrepet apedop? 

Har gjort at Truxal som jeg går på er et av medikamentene som har det som kallenavn.

Det er vel de som går på stoff som kaller det for det? Da jeg fikk ap som ung og var i rusmiljøet sa de der at jeg ikke måtte ta det apedopet. Benzo var mer populært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Det er vel de som går på stoff som kaller det for det? Da jeg fikk ap som ung og var i rusmiljøet sa de der at jeg ikke måtte ta det apedopet. Benzo var mer populært. 

Jeg hørte det fra en lege på DPS som sa at de kalte det det bak ryggen på pasientene.

Men hva ligger egentlig i begrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Jeg hørte det fra en lege på DPS som sa at de kalte det det bak ryggen på pasientene.

Men hva ligger egentlig i begrepet?

Jeg fikk inntrykk av at det ikke var noen god medisin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt det selv, men tenkt det handler om at man blir sløvet ned av det. 

Mange i rusmiljøet bruker AP for å lande etter en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (19 minutter siden):

Aldri skjønt det selv, men tenkt det handler om at man blir sløvet ned av det. 

Mange i rusmiljøet bruker AP for å lande etter en tur. 

Det er det jeg ikke helt forstår. Aper er vel ikke sløve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (18 minutter siden):

Det er det jeg ikke helt forstår. Aper er vel ikke sløve?

Nei jeg har aldri skjønt det der. Men at man blir helt ape på en måte. Helt fjern. Uten at aper er det heller da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det ble kalt moskvadop også, grått og trist. Det som ligger i det begrepet er at det er upopulære og lite rusgivende medisiner. Man kjenner seg ikke ruset. Dessuten var det vanlig att de som var svært psykotiske og utagerende ble satt på digre doser. Derav navnet ape-dop. Da jeg var innlagt var den en som gikk på 800mg nozinan.  Det kan ikke ha vært særlig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apedop der narkomanes betegnelse på AP. Det gir ikke den rusen, gleden og de behagelige følelser de er ute etter. AP er ikke et rusmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
kupton skrev (7 minutter siden):

Apedop der narkomanes betegnelse på AP. Det gir ikke den rusen, gleden og de behagelige følelser de er ute etter. AP er ikke et rusmiddel.

Personlig kaller jeg ikke 2gen AP for apedop. Det gjelder høydosenevroleptikaene fra 50 tallet og utover som nozinan, largactil og den slags. Forferdelig å gå på. Uvelhet på flaske. Har du som psykiater prøvd å tatt en høydosenevroleptika i ganske stor dose? Det er svært ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke begrepets opprinnelse i detalj, men jeg ser på apedop som sederende antipsykotika og særlig første generasjon, Nozinan spesielt men også Truxal. 

Medisinene gir søvnighet, men ikke den behagelige effekten som f.eks benzo gir. Derav dop for aper, siden det ikke gir dopeffekt, bare søvnighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
ISW skrev (49 minutter siden):

Jeg kjenner ikke begrepets opprinnelse i detalj, men jeg ser på apedop som sederende antipsykotika og særlig første generasjon, Nozinan spesielt men også Truxal. 

Medisinene gir søvnighet, men ikke den behagelige effekten som f.eks benzo gir. Derav dop for aper, siden det ikke gir dopeffekt, bare søvnighet. 

De gir ikke bare søvnighet. Den gir blodtrykksfall, restless leggs, generell uvelhet og man blir veldig fjern. Når man er tilvent de så forsvinner noe av dette. Men før var taksten å få det når man ble tvangsinnlagt, og det var gjerne en stor dose. De gjorde sikkert dette i beste mening, men det var som å være fyllesyk og full av angst. Vandrende hvileløst frem og tilbake på avdelingene.

Heldigvis fikk vi annen generasjons AP. Jeg skjønner godt att de autoseponerte de som gikk på 1ste generasjons nevroleptika, det gjorde jeg og. Maken til tortur. Melleril var ett hederlig unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en lege på hjerteavdelingen på Ullevål som kalte nozinan for apedop.  Det kan godt hende at begrepet oppsto først i rusmiljøet, men jeg har hatt følelsen av at leger bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (4 timer siden):

Jeg husker en lege på hjerteavdelingen på Ullevål som kalte nozinan for apedop.  Det kan godt hende at begrepet oppsto først i rusmiljøet, men jeg har hatt følelsen av at leger bruker det.

Sjokkerende at leger bruker slike kallenavn, flere som forteller, mister troen på deler av legestanden.

Endret av technician
Endring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

technician skrev (5 minutter siden):

Sjokkerende at leger bruker slike kallenavn, flere som forteller, mister troen på deler av legestanden.

Hvorfor er det sjokkerende?  Det han mente var at det ikke var vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (54 minutter siden):

Hvorfor er det sjokkerende?  Det han mente var at det ikke var vanedannende.

Det er vel ganske klart at hvis en lege kaller noe apedop, så ser han på de som bruker det som "aper". Du har vanskelig med å skjønne ting har jeg lagt merke til. Tviler på at du hadde likt å få "apedop". Men du ser vel ikke lengre enn din egen nese.

Anonymkode: b78c6...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ganske klart at hvis en lege kaller noe apedop, så ser han på de som bruker det som "aper". Du har vanskelig med å skjønne ting har jeg lagt merke til. Tviler på at du hadde likt å få "apedop". Men du ser vel ikke lengre enn din egen nese.

Anonymkode: b78c6...9e2

Jeg fortalte han at jeg hadde kuttet ut alt av vanedannende sovemedisiner og beroligende, og at jeg hadde fått mye bedre liv.  Jeg fortalte han også at jeg brukte nozinan enkelte ganger, og så sa jeg til han "men det er vel ikke farlig?".  Nei da sa han , det er det som vi kaller apedop og er helt harmløst.  Jeg smilte bare og tok det ikke til meg på noen måter.  Jeg har ikke noe imot aper og vet ikke hvorfor du snakker til meg på denne måten.  Kan du forklare det?  Helst utenfor nesa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 timer siden):

Jeg fortalte han at jeg hadde kuttet ut alt av vanedannende sovemedisiner og beroligende, og at jeg hadde fått mye bedre liv.  Jeg fortalte han også at jeg brukte nozinan enkelte ganger, og så sa jeg til han "men det er vel ikke farlig?".  Nei da sa han , det er det som vi kaller apedop og er helt harmløst.  Jeg smilte bare og tok det ikke til meg på noen måter.  Jeg har ikke noe imot aper og vet ikke hvorfor du snakker til meg på denne måten.  Kan du forklare det?  Helst utenfor nesa di.

Så du mener du snakker finere til folk enn det jeg gjør? Den kjøper jeg ikke, etter å ha lest dine svar i en rekke tråder. Apedop er ett negativt utrykk, IOM at det er først og fremst psykose-pasienter som får slikt. Det er ett nedsettende ord om den gruppen. At du synes det er grei ordbruk rimer vel med resten av din persona her på DOL.

Anonymkode: b78c6...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er vel ganske klart at hvis en lege kaller noe apedop, så ser han på de som bruker det som "aper". Du har vanskelig med å skjønne ting har jeg lagt merke til. Tviler på at du hadde likt å få "apedop". Men du ser vel ikke lengre enn din egen nese.

Anonymkode: b78c6...9e2

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du mener du snakker finere til folk enn det jeg gjør? Den kjøper jeg ikke, etter å ha lest dine svar i en rekke tråder. Apedop er ett negativt utrykk, IOM at det er først og fremst psykose-pasienter som får slikt. Det er ett nedsettende ord om den gruppen. At du synes det er grei ordbruk rimer vel med resten av din persona her på DOL.

Anonymkode: b78c6...9e2

 

Hva i alle dager er det med deg? Ikke greit å snakke slik til andre mener nå jeg. 

 

Jeg går på Truxal selv, og bryr meg helt ærlig ikke om at det kalles for apedop. Jeg tenker det er noe type at det startet med at noen sa at de ble så sløvet ned at de følte seg som ei ape. Og den kan jeg forstå mtp hvordan det er å gå på høye doser. Jeg synes det er litt rart om fagfolk kaller det for apedop da, men ikke noe jeg vil føle meg fornærmet ovenfor. Jeg følte meg helt fjern da jeg gikk på høy dose Quetiapine og (ikke så høy) dose Truxal. Men å kalle det apedop kan jeg ikke se at er å snakke nedsettende om en gruppe pasienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

 

 

Hva i alle dager er det med deg? Ikke greit å snakke slik til andre mener nå jeg. 

 

Jeg går på Truxal selv, og bryr meg helt ærlig ikke om at det kalles for apedop. Jeg tenker det er noe type at det startet med at noen sa at de ble så sløvet ned at de følte seg som ei ape. Og den kan jeg forstå mtp hvordan det er å gå på høye doser. Jeg synes det er litt rart om fagfolk kaller det for apedop da, men ikke noe jeg vil føle meg fornærmet ovenfor. Jeg følte meg helt fjern da jeg gikk på høy dose Quetiapine og (ikke så høy) dose Truxal. Men å kalle det apedop kan jeg ikke se at er å snakke nedsettende om en gruppe pasienter?

Helt enig.

Gikk selv en periode på 600 mg nozinan i døgnet og det var på røykerommet jeg først fikk høre ordet apedop. Når pasientene selv betegner det som apedop så er det ikke så rart om enkelte leger tar etter. Synes det har helt med i hvilken setting og i hvilken tone ting blir sagt. Når en ikke føler det nedsettende, så er det mest sannsynlig ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...