Gå til innhold

Apedop?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Nå har jeg forsket litt mer på begrepet.

Når rusmisbrukere ble innlagt, etter lengre perioder med rus, så ble de ofte medisinert med antipsykotika for å roe seg ned. Dette opplevdes på mange måter dobbelt negativt, både fravær av rusmiddel (som gir mer dopamin i hjernen) og bruk av AP, som blokkerer dopamin. Men trøtt og sløv ble man. Derav dop, men veldig veldig dårlig dop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (1 time siden):

Nå har jeg forsket litt mer på begrepet.

Når rusmisbrukere ble innlagt, etter lengre perioder med rus, så ble de ofte medisinert med antipsykotika for å roe seg ned. Dette opplevdes på mange måter dobbelt negativt, både fravær av rusmiddel (som gir mer dopamin i hjernen) og bruk av AP, som blokkerer dopamin. Men trøtt og sløv ble man. Derav dop, men veldig veldig dårlig dop. 

Det forklarer dop-delen av ordet. Men hvor kommer apen inn i bildet. En ape er vel ikke sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Det forklarer dop-delen av ordet. Men hvor kommer apen inn i bildet. En ape er vel ikke sløv.

Bare en vill tanke; Aper er liksom-mennesker eller nær-mennesker. Likedan med det dopet. Apedop er nær-dop og ikke ordentlig dop

 

 

lol

Anonymkode: c8807...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bare en vill tanke; Aper er liksom-mennesker eller nær-mennesker. Likedan med det dopet. Apedop er nær-dop og ikke ordentlig dop

 

 

lol

Anonymkode: c8807...26e

Ja, det kan passe. Eller at man blir slike liksom- mennesker av å ta medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme kan vi si "æ e helt ape". Da mener vi at vi er skikkelig sliten. Så jeg har tenkt at det handler om at man føler seg helt sløv jeg. 

Altså ikke i rusmiljøet jeg i utgangspunktet har det uttrykket fra.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...