Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg datt av hesten og hodet ble sleng bak rett i bakken ved fallet. Sammekveld fikk jeg smerter i høyre siden av nekken, disse strålte ut i hodet og arm helt ut i fingrene. Legen ga meg smertestillende og sa jeg måtte være i vanlig bevegelse. To dager senere fikk jeg plutselig forferdelige smerter på samme steder og panodil hjalp ikke lenger. Da sa en annen lege at det var whiplash. Jeg fikk paralgin forte og betennelseshemmende. Jeg har hørt mange skrekkhistorier om senskader av whiplash. Hva kan jeg gjøre nå for å begrense skaden så mye som mulig? Jeg sitter her med en ispose på nakken. Kan kiropraktor eller akupunktur hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46416-nakkesleng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liza i London

Vær forsiktig med begge deler!

Som en "førstehjelp" kan du benytte der av aromaterapi og/ eller lymfedrenasje...men si fra at de ikke skal røre nakken. dette fordi det ved slike skader frigjøres en hel mass "avfallstoffer" som lett hoper seg opp i kroppen.

jeg har etterhvert forstått at kjennskap til behandling av nakkesleng er tildels svært dårlig i Norge.

men heldigvis - de aller fleste - over 90% av de som får en nakkesleng - kommer seg uten varig men.

Varer plagene dine mer enn noen uker, så bør du vurdere videre behandling.

Forsøk om du kan finne frem til en dyktig osteopat - erfaringsmessig er det den behandling som hjelper best.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46416-nakkesleng/#findComment-176064
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære mamma mia,

Ordet whiplash betyr egentlig piskesnert og beskriver bevegelsen som nakken blir utsatt for når man sitter i bil og blir påkjørt bakfra. Begrepet er litt av en "sekkebetegnelse" og omfatter mange typer skader av nakken. I noen tilfeller finner man ikke noen påvisbar skade, men pasientene har likevel ulike former for plager. Det er alltid viktig å få nakken grundig undersøkt av lege, eventuelt med røntgenbilde. Deretter vil mange bli bra av seg selv ved konservativ behandling, dvs ro og smertestillende i 1-2 uker. Hvis plagene vedvarer finnes det ingen konsensus om hva som er den beste behandlingen og pasienter prøver ofte ulike behandlingsformer, også alternative.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46416-nakkesleng/#findComment-176651
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...