Gå til innhold

Schizoaffektiv eller bipolar?

Anbefalte innlegg

Jeg er diagnostisert med bipolar lidelse type 2. I tillegg til dette sliter jeg med stemmehøring av negativ art. Ikke kun i depresjonene mine, men omtrent konstant. I gode perioder og i hypomani påvirker ikke stemmene meg like mye, men de er fortsatt tilstedet. Nå lurer behandleren min om det kan være snakk om schizoaffektiv lidelse i stedet, og det bekymrer meg.. Jeg har lest litt om det, men i følge det jeg leser skal psykosesymptomene kun være tilstedet under stemningsepisodene, altså enten depresjon eller mani. Jeg har ikke kun stemmer under depresjon og jeg har aldri hatt mani. Det kan ikke være schizoaffektiv lidelse da vel? Vet noen hva det kan være? 

Anonymkode: 32a0c...f6a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464198-schizoaffektiv-eller-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er diagnostisert med bipolar lidelse type 2. I tillegg til dette sliter jeg med stemmehøring av negativ art. Ikke kun i depresjonene mine, men omtrent konstant. I gode perioder og i hypomani påvirker ikke stemmene meg like mye, men de er fortsatt tilstedet. Nå lurer behandleren min om det kan være snakk om schizoaffektiv lidelse i stedet, og det bekymrer meg.. Jeg har lest litt om det, men i følge det jeg leser skal psykosesymptomene kun være tilstedet under stemningsepisodene, altså enten depresjon eller mani. Jeg har ikke kun stemmer under depresjon og jeg har aldri hatt mani. Det kan ikke være schizoaffektiv lidelse da vel? Vet noen hva det kan være? 

Mulig jeg har misforstått noe, men trodde Schizoaffektiv lidelse krevde psykosesymtomer også utenom bipolare episoder? Hvis ikke er det vel bipolar med psykosesymtomer/psykose?

https://psykose-bipolar.no/artikkel/bdjwws7j28asiqsgiy8c0 

Her står det at psykosesymtomer må være samtidig forekommende med bipolare episoder. 

I den amerikanske diagnosemanunalen DSM-5 står det at man i tillegg må ha minst to uker med psykosesymtomer uten stemningslidelse. Om det er noe som norsk helsevesen også styrer etter, vet jeg ikke. 

Schizoaffektive psykoser (F25)

Schizoaffektiv psykose er kjennetegnet ved de samme symptomene som ved schizofreni, men i tillegg har du en stemningslidelse, det vil si en mani eller depresjon, eller begge deler.

Diagnosen skal bare stilles hvis du har tegn på stemningslidelse og psykotiske symptomer på samme tid, eller eventuelt med få dagers mellomrom. Hvis det er to helt atskilte episoder, kalles det ikke schizoaffektiv psykose. Da må man vurdere andre diagnoser.

I forhold til den amerikanske diagnosemanualen DSM-5, vil man i tillegg kreve at det er minst to uker med psykotiske symptomer uten stemningslidelse.

Liviane skrev (10 minutter siden):

https://psykose-bipolar.no/artikkel/bdjwws7j28asiqsgiy8c0 

Her står det at psykosesymtomer må være samtidig forekommende med bipolare episoder. 

I den amerikanske diagnosemanunalen DSM-5 står det at man i tillegg må ha minst to uker med psykosesymtomer uten stemningslidelse. Om det er noe som norsk helsevesen også styrer etter, vet jeg ikke. 

Schizoaffektive psykoser (F25)

Schizoaffektiv psykose er kjennetegnet ved de samme symptomene som ved schizofreni, men i tillegg har du en stemningslidelse, det vil si en mani eller depresjon, eller begge deler.

Diagnosen skal bare stilles hvis du har tegn på stemningslidelse og psykotiske symptomer på samme tid, eller eventuelt med få dagers mellomrom. Hvis det er to helt atskilte episoder, kalles det ikke schizoaffektiv psykose. Da må man vurdere andre diagnoser.

I forhold til den amerikanske diagnosemanualen DSM-5, vil man i tillegg kreve at det er minst to uker med psykotiske symptomer uten stemningslidelse.

Ja, det var det jeg leste. Tolket det som om at man ved schizoaffektiv lidelse har psykotiske symptomer under depresjon eller mani. Jeg har jo ikke psykose engang, men et symptom (hallusinasjon) og disse er omtrent konstante, selv utenfor depresjon og hypomani. Skjønner ikke hvorfor behandleren min da skal begynne å vurdere den diagnosen, eller en annen diagnose for den slags skyld. Jeg føler jeg har grei sykdomsinnsikt og det er bipolar lidelse type 2 jeg kjenner meg best igjen i med mine depresjoner og hypomanier. Jeg lurer på om stemmene kanskje ikke er en del av sykdomsbildet mitt engang - det finnes jo mennesker som hører stemmer uten at det foreligger en diagnose..? ts

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...