Gå til innhold

Politiets og kriminalomsorgens syn på psykisk syke?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Har flere ganger bitt meg merke i at på nattpatruljen så snakker de av politiet negativt om at de må kjøre psykisk syke mennesker på legevakten osv. At det er irriterende, men "vi prøver jo å være hyggelige". En annen gang så jeg en patrulje gjøre velferdsjekk på en leilighet som beboddes av en ung kvinne. Ingen i familien hadde fått kontakt med henne på mange uker. De fikk ikke noe respons og måtte få utleier til å låse opp. Der inne som vi ikke fikk se lå en kvinne på madrass og hadde isolert seg i ukesvis. Når politiet kommer ut så sier den ene politimannen "sånne har jeg ingen sympati med", akkurat som dette var noe kvinnen ønsket. Hadde jeg ligget på en madrass i ukesvis uten å stelle meg eller noe, så hadde det vært for at jeg var syk.

I dag var det en reportasje på dagsrevyen, fra Bretvedt fengsel, og der fikk vi høre att psykisk syke innsatte var "det menneskelige avfallet samfunnet ikke ville ta i".

Man kan jo begynne å lure. Er de psykisk syke så til de grader uglesett av folk som må ha med de å gjøre? Hva slags holdninger er det egentlig i maktapparatet? Når man da også vet att politiet har myndighet til å kreve tvangsinnleggelse, hvorfor gjorde de ikke det angående henne som hadde ligget på en madrass i ukesvis uten å ha kontakt med noen? Er dette representativt så får man håpe dette snart tas tak i.

Endret av worrisome_plenty .2

Fortsetter under...

worrisome_plenty .2 skrev (4 minutter siden):

Har flere ganger bitt meg merke i at på nattpatruljen så snakker de av politiet negativt om at de må kjøre psykisk syke mennesker på legevakten osv. At det er irriterende, men "vi prøver jo å være hyggelige". En annen gang så jeg en patrulje gjøre velferdsjekk på en leilighet som beboddes av en ung kvinne. Ingen i familien hadde fått kontakt med henne på mange uker. De fikk ikke noe respons og måtte få utleier til å låse opp. Der inne som vi ikke fikk se lå en kvinne på madrass og hadde isolert seg i ukesvis. Når politiet kommer ut så sier den ene politimannen "sånne har jeg ingen sympati med", akkurat som dette var noe kvinnen ønsket. Hadde jeg ligget på en madrass i ukesvis uten å stelle meg eller noe, så hadde det vært for at jeg var syk.

I dag var det en reportasje fra Bretvedt fengsel, og der fikk vi høre att psykisk syke innsatte var "det menneskelige avfallet samfunnet ikke ville ta i".

Man kan jo begynne å lure. Er de psykisk syke så til de grader uglesett av folk som må ha med de å gjøre? Hva slags holdninger er det egentlig i maktapparatet? Når man da også vet att politiet har myndighet til å kreve tvangsinnleggelse, hvorfor gjorde de ikke det angående henne som hadde ligget på en madrass i ukesvis uten å ha kontakt med noen? Er dette representativt så får man håpe dette snart tas tak i.

Hårreisende og rystende. Noen i Politiet har nok dessverre sånne holdninger til psykisk syke. En jeg var innlagt med en gang ble anmeldt av dem for politivold. Grunnen var at han gjorde sterk fysisk motstand da han i psykose løp fra politiet. De hadde fått i oppdrag å hente han til tvangsinnleggelse. Han var veldig paranoid og redd for russerne. Han trodde politiet skulle tvangssende han til straffearbeid i Sibir.  Det oppstod håndgemeng og pasienten fikk lagt inn et par spark mot en av politibetjentene. De fikk overmannet han og levert han inn på psyk. Kort tid etterpå mottok han brev om at han var anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann. Det gjorde inntrykk på meg. 

Anonymkode: bc5a2...2f8

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hårreisende og rystende. Noen i Politiet har nok dessverre sånne holdninger til psykisk syke. En jeg var innlagt med en gang ble anmeldt av dem for politivold. Grunnen var at han gjorde sterk fysisk motstand da han i psykose løp fra politiet. De hadde fått i oppdrag å hente han til tvangsinnleggelse. Han var veldig paranoid og redd for russerne. Han trodde politiet skulle tvangssende han til straffearbeid i Sibir.  Det oppstod håndgemeng og pasienten fikk lagt inn et par spark mot en av politibetjentene. De fikk overmannet han og levert han inn på psyk. Kort tid etterpå mottok han brev om at han var anmeldt for vold mot offentlig tjenestemann. Det gjorde inntrykk på meg. 

Anonymkode: bc5a2...2f8

Ja, dette er samme folka som knapt gidder å stoppe barneranere osv. Evnt kjører de hjem til mor og far. Det ville jeg funnet irriterende var jeg politi.

Fordi det bare er de som utagerer som får hjelp. Isolerer man seg og er stille og rolig person som IKKE gjør my eut av seg blir man bare liggende der å råtne uten at psykiatrien tar tak. 

Anonymkode: 0cae6...461

Har for det meste opplevd å bli møtt med respekt av politiet. Når situasjonen har roet seg så har vi snakket sammen, og de sier de ønsker å hjelpe meg. Med to unntak i 2017.

Kontakt med kriminalomsorgen har også vært grei. De har tatt mye hensyn og tilrettelagt rundt min psykiske helse. 

Endret av Glitter
Worriesome Plenty 2

Poenget mitt er jo at hadde de sagt det om en hvilken som helst annen gruppe så hadde det blitt ramaskrik. Politiet som klager over att de må gjøre en jobb annet enn å bortvise kriminelle liksom. "vi liker ikke sånne oppdrag, men vi prøver jo å være hyggelige". Kanskje man da har feil yrke? Skremmende at folk med makt kan si slikt.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 7.38):

Fordi det bare er de som utagerer som får hjelp. Isolerer man seg og er stille og rolig person som IKKE gjør my eut av seg blir man bare liggende der å råtne uten at psykiatrien tar tak. 

Det er helt sant. Klarer man heller ikke å snakke for seg får man heller ikke hjelp.

Anonymkode: 1ac67...4cb

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 7.38):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt sant. Klarer man heller ikke å snakke for seg får man heller ikke hjelp.

Anonymkode: 1ac67...4cb

Leit om dere har fått de erfaringene, men som regel får man hjelp om man høflig og rolig ber om det.

Men klarer man ikke å si noe om problemene sine overhodet, hvordan kan noen da vite om dem og om en trenger hjelp? Da kan forsåvidt ingen lastes for å gi mangelfull (eller manglende) hjelp, etter hva jeg kan skjønne. Ingen er tankelesere.

Men noen ganger er det jo åpenbart at noen er syke uten at ord blir brukt. Adferd og ytre, synlige ting kan si noe om hjelpebehov. Men den enkeltes frihet til å leve livet sitt slik en selv vil står høyt i kurs, og tvangsbruk ble vanskeligere etter lovendringen i 2017. Så hva gjør man da om onkel Torstein lever som en sugg i hjemmet sitt som er overfylt med søppel og skrot? Hva gjør man om naboen plutselig maler igjen vinduene sine med sort maling og slutter å gå ut, eller om bestemor bestemmer seg for å slutte med å ta til seg næring? Man kan som venn, nabo og familie varsle fastlegen og/eller kommuneoverlegen, men jeg har hørt om flere lignende saker hvor den det meldes bekymring for anses som samtykkekompetent og således ikke kan hjelpes hvis han/hun selv ikke vil ha hjelp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...