Gå til innhold

Er dere åpne om deres diagnose slik at arbeidsgiver mm vet?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke det. Jeg har en bipolar lidelse og vurdert det til å ikke være riktig å være så åpen at «alle» vet. Mine nære venner, partner og familie vet nødvendigvis om det, da det jo har vært synlig tidligere, særlig før jeg fikk god medikamentell behandling. Jeg har barn på 14 og 11 år og de vet ikke om min diagnose. Vi snakker imidlertid åpent om at det finnes «tankesykdommer», jeg har sagt at jeg har vært deprimert og sykemeldt osv. Jeg kan holde kortene såpass «tett» fordi jeg har en god fungering i hverdagen og ikke hatt behov for sykemelding de siste 8 årene. 

Skulle gjerne vært helt åpen, men tør ikke med mindre jeg «må». Det er stigma, fordommer, arbeidsgivers blikk på meg etter en slik kjennskap jeg vil unngå. Jobber med ungdom og ser lite lystent på hva ryktebørsen hadde satt i gang hos dem om det var allmennkunnskap. Trist at det er sånn. Har en del bipolaritet i familien og ingen har vært så åpne at andre enn de nærmeste vet. 

Anonymkode: eb6e2...692

Fortsetter under...

Eller. Sykemeldinger, korte, har det vært, men jeg har kamuflert det som noe annet. Syke barn en uke, en operasjon som gikk helt fint somatisk men som jeg «lata» som at behøvde to ukers rekonvalesens fordi jeg var sørpe suicidal og deppa osv. Og mye AP og sovemedisiner i perioder fordi jeg tyner meg for å unngå fravær fra jobb.  

Så teit at det er sånn. Blir trist av å lese eget innlegg 😆 Diabetes, hjertelidelse, krystallsyke, ME. Alt er helt greit å si høyt. Selv endetarmsoperasjon pga hemorider er kanskje lettere å stå frem med foran kollegiet enn 3 ukers fravær pga hypomani som må roes eller å fortelle at man igjen lå i stua eller på en institusjon  og vegeterte i fire mnd pga bipolar depresjon. 

Ts

Anonymkode: eb6e2...692

Ser ingen grunn til at "alle" skal vite noe om ens egen eller andres helsetilstand. Det er ganske så privat. Like unødvendig som det er å informere alle om at en har irritabel tykktarm, hemoroider, eller tilbakevendende urinveisinfeksjon, er det å fortelle alle at en har bipolar lidelse, eller annen psykisk lidelse. Arbeidsgiver kan til nød få vite om ens helseplager som forklaring på fravær og sykemeldinger (men det er ingen opplysningsplikt), men ser ikke så mange grunner til å fortelle kollegaer, venner og hele "tjukka slekta" om det. Synes ikke det er noe trist ved det i det hele tatt.  Men det er nå meg da. Jeg har null behov for å være åpen til folk flest om egen helse. Skjønner likevel at en kan føle på et forklaringsbehov ovenfor andre hvis en i perioder er ute av drift. Men ingen har noe med det, og jeg tror det holder lenge å si at man er "syk". 

UtakknemligDiva

Jeg har vurdert å være mer åpen, så folk kan forstå hvorfor jeg kanskje kan virke mindre interessert i perioder og forstår hvorfor jeg noen ganger ikke svarer det som forventes eller hvorfor jeg bare ser dumt på dem når de kommer med en spøk jeg ikke vet hva jeg skal svare. Men har foreløpig bare valgt å la folk leve uviten og spiller med så mye jeg kan, kanskje har de ikke merket noe. 

Da jeg jobbet visste ingen om det. Forteller det ikke til folk. Da sier jeg heller en annen diagnose enn paranoid schizofreni. Blir ikke akkurat høyt ansett  med en sånn diagnose.

Anonymkode: 2a920...cd5

Annonse

Jeg har ingen diagnose nå, og det er ikke viktig her heller, men på grunn av ting som skjedde nå i høst/vinter, valgte jeg å fortelle sjefen ganske detaljert om hva jeg sto i om dagen. Fordi jeg syntes det var greit at hun visste, og for at det skulle bli enklere for meg å klare å gå på jobb mens dette pågikk. Det har fungert veldig fint for meg å gjøre det på den måten. 

Anonymkode: 5431b...4b3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...