Gå til innhold

Kan ribba få for mye salt?

Anbefalte innlegg

Skal steke 5 kg ribbe i morgen og har saltet og pepret. Det står 3 ts salt i en oppskrift jeg følger, men det var ikke nok til å dekke hele. Tok derfor på mer, sikkert to tre ss sammenlagt. Har sikkert mer pepper enn det som stod også. Vil ribbesvoren bli gvinsalt og smake dritt fordi jeg tok for mye salt på? 

Ps, det er første gang jeg skal steke ribbe. 

Anonymkode: 4dd09...2d2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464353-kan-ribba-f%C3%A5-for-mye-salt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal steke 5 kg ribbe i morgen og har saltet og pepret. Det står 3 ts salt i en oppskrift jeg følger, men det var ikke nok til å dekke hele. Tok derfor på mer, sikkert to tre ss sammenlagt. Har sikkert mer pepper enn det som stod også. Vil ribbesvoren bli gvinsalt og smake dritt fordi jeg tok for mye salt på? 

Selvfølgelig kan ribba blir for salt.

Anonymkode: 66b4c...9be

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det går sikkert fint, ribba tåler en del salt. 

Det skal mye til for at den blir for salt. Det er ikke så mye som trekker inni kjøttet. Mesteparten renner bort.

Jeg brukte 5 teskjeer salt i dag. Det ser ut som kokker på nettet (Hellstrøm f.ek) bruker mer.

Lite hjertesukk; Hvorfor er ikke mengden salt alltid oppgitt i oppskrifter? En foreslått mengde i det minste. Hvis det er én ting man kan bomme på så er det mengde salt i en gryte eller suppe.

For lite, og den blir smakløs. For mye og den er uspiselig. Det spiller mindre rolle om man tar for mye timian eller .gulrot

Grendel skrev (53 minutter siden):

Det skal mye til for at den blir for salt. Det er ikke så mye som trekker inni kjøttet. Mesteparten renner bort.

Jeg brukte 5 teskjeer salt i dag. Det ser ut som kokker på nettet (Hellstrøm f.ek) bruker mer.

Lite hjertesukk; Hvorfor er ikke mengden salt alltid oppgitt i oppskrifter? En foreslått mengde i det minste. Hvis det er én ting man kan bomme på så er det mengde salt i en gryte eller suppe.

For lite, og den blir smakløs. For mye og den er uspiselig. Det spiller mindre rolle om man tar for mye timian eller .gulrot

Salt smaker man jo til, min søster synes alt er for salt og jeg kan samtidig ikke kjenne saltsmak i det hele tatt.

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Salt smaker man jo til, min søster synes alt er for salt og jeg kan samtidig ikke kjenne saltsmak i det hele tatt.

Jeg tror ikke alle er like flinke til, eller nøye på å smake til. Det blir mye slump. 

Jeg tror verden ville vært en litt bedre plass hvis det sto hvor mye salt man trenger, så kunne feinscmeckerne brukt litt mer eller mindre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...