Gå til innhold

"The worst part of having a mental illness is people expect you to behave as if you don't."

Anbefalte innlegg

Er ikke dette sitatet utrolig korrekt? Det er utrolig hvor lite sympati man får fra enkelte mennesker når man har en hjernesykdom ingen kan se. Folk mener man skal oppføre seg helt normalt og fungere så normalt som mulig når det nesten er umulig.

Fortsetter under...

Everybody skrev (2 minutter siden):

Er ikke dette sitatet utrolig korrekt? Det er utrolig hvor lite sympati man får fra enkelte mennesker når man har en hjernesykdom ingen kan se. Folk mener man skal oppføre seg helt normalt og fungere så normalt som mulig når det nesten er umulig.

Så har du de som virkelig ønsker å bli behandlet som "alle andre" som ikke ønsker spesialbehandling fordi de er syke, dem er det mange av. Det er ikke så lett for andre å bli klok på dem som er syke, derfor er det nok lurt å spørre den konkrete personen direkte. Fremfor å anta at alle vil ha det på en bestemt måte :)

Anonymkode: da264...da8

Everybody skrev (3 minutter siden):

Nå finnes det jo forskjeller på psykiske lidelser. Ved mange av dem går det an å oppføre seg "upåfallende" om en er med folk, rett og slett ved at man "tar seg sammen". 

Hvis jeg er deprimert sitter jeg f.eks ikke å surmuler, setter opp et lidende ansiktsuttrykk eller klager over hvor ille jeg har det. Nei, jeg tar meg sammen og oppfører meg, og er blid og omgjengelig når jeg er med andre, i alle fall i den grad det lar seg gjøre. (Skjønner at det er forskjeller i grad på depresjoner, så vet at dette ikke er lett hvis man er alvorlig deprimert). Jeg sliter med periodevis sosialangst, og det er verre å skjule. Det er ikke lett å skjule at en er nervøs siden det ligger tykt utenpå. 

Tror forøvrig som ab  ...da8 over her at de fleste ønsker å bli oppfattet som normale og friske som alle andre. Tror det hører med til sjeldenhetene at noen ønsker å bli sett på som syke og svakelige og som noen som trenger spesialbehandling. 

Anonymkode: 37421...e4e

Ja, det kan jo være forventninger om at man skal ha et funksjonsnivå som en frisk person, og det er det ikke alle som klarer. 

Eller som feks min søster som blir irritert på meg når jeg blir så utmattet at jeg ikke greier å skjule hvordan jeg har det. I form av at jeg ikke klarer å gjøre så mye mer enn å sitte og være i lamme. Klarer ikke å være meg selv. Da er det fryktelig tungt å føle på hennes irritasjon. For så lenge jeg greier det så forsøker jeg å skjule hvordan  ting er. Så når jeg ikke greier det så er jeg dårlig. 

Det legger jo litt sten til byrden. Man forsøker så klart å ta seg sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...