Gå til innhold

Tannlegen har fylt tannen min med amalagam

Anbefalte innlegg

Jeg går til offentlig tannhelsetjeneste. Jeg var og fylte igjen et hull nært rota mellom to jeksler. Så oppdager jeg at fyllingen er sølvfarget og ikke hvit. Det ser skjemmende ut, og ikke minst er det jo for lenge siden forbudt å fylle med amalgam! Kan dette være noe annet enn amalgam? Jeg skal ringe og få meg en time snarest mulig, men nå er det jo midt i jula😔hva gjør jeg?

Anonymkode: 54d75...cc0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal ringe og få meg en time snarest mulig, men nå er det jo midt i jula😔hva gjør jeg?

Du ringer og stiller disse spørsmålene til tannlegen når det åpner igjen. I mellomtiden roer du deg bare ned.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går til offentlig tannhelsetjeneste. Jeg var og fylte igjen et hull nært rota mellom to jeksler. Så oppdager jeg at fyllingen er sølvfarget og ikke hvit. Det ser skjemmende ut, og ikke minst er det jo for lenge siden forbudt å fylle med amalgam! Kan dette være noe annet enn amalgam? Jeg skal ringe og få meg en time snarest mulig, men nå er det jo midt i jula😔hva gjør jeg?

Du tar ingen skade av å ha denne fyllingen noen uker, folk har hatt amalgam i årevis uten problemer, det er først når det tas ut og kvikksølvet kan frigjøres at det kan bli farlig. For de fleste, noen reagerer på fyllingene også, det skal være sagt.

Det er veldig rart hvis en tannlege bruker amalgam 13 år etter at det ble forbudt i Norge.

Er du sikker på at du ser riktig?

- Kan det være en skyggevirkning?

- Kan det være wn gammel fylling?

- Kan det være noe annet du har satt fast mellom tennene?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan dette være noe annet enn amalgam?😔hva gjør jeg?

Grendel skrev (1 time siden):

- Kan det være en skyggevirkning?

- Kan det være wn gammel fylling?

- Kan det være noe annet du har satt fast mellom tennene?

Adder ett punkt til Grendals liste:

- Kan det være såkalt glassionomer?

Dette brukes gjerne nede ved tannhalsen der det ikke er så synlig, og fargen er gråere en plastfylling.

Du kan uansett utelukke at du har fått amalgam som er forbudt i dag. Ingen tannlege risikerer lisensen sin ved å grave dypt i skuffen og finne fram noe gammelt amalgam de setter i en pasients tenner 😊

Fortsatt god jul🎄

Endret av Kayia
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Roer ned og nyter jula, så ringer du i mellomdagene. 

Anonymkode: eaae0...b4c

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...