Gå til innhold

Når ringer 113 ved selvmordsfare?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd flere ganger selvmordsforsøk.  Altid jeg kommer til spørsmål: Når er det på tiden å ringe 113 ved selvmordstanker?  Hvordan kan jeg vet at det er stor selvmordsfare? Problemet er, at før selvmordsforsøk:

- jeg har ikke tanker at noen kan hjelpe meg,

- hvis jeg har lyst til å dø, ikke tenker til å få hjelp, ikke ønsker hjelpen.

- jeg har bare selvmordstanker - tanker hvordan skal jeg gjøre suksessfulle  selvmord.

Hvordan kan andre/legen forstå meg, at jeg vil dø og ikke får oppmerksomhet? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464406-n%C3%A5r-ringer-113-ved-selvmordsfare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du tenker jo at de kan hjelpe deg for ellers hadde du jo ikke ringt. Hva er vitsen med å ringe 113 eller legevakt om du ikke vil ha hjelp? 

Anonymkode: a5bd4...b76

Så folk forstår, at noen ta livet sitt pga. vil dø, er ikke en skyld familien eller venner, osv. Jeg vil påvise at folk kan respektere vilje til andre å dø. Jeg ofte får spørsmål av legen: Hvorfor har jeg ikke ringt 113 eller legevakt? Når skal respektere folk at å ta livet sitt er et behov likens med behov å spise? Det er tragisk og trist å ta livet sitt i nåtiden. Jeg vil vise at selvmorder tenker i tiden å ta livet sitt, han/hun er ikke tenkelig om andre. Derfor mye folk gjør suksessfull selvmord i nåtiden fordi de får ikke hjelp av legevakten ellers noen. De ikke kommer på det at noe sånt skjer.

Jupiter13 skrev (5 timer siden):

Jeg har prøvd flere ganger selvmordsforsøk.  Altid jeg kommer til spørsmål: Når er det på tiden å ringe 113 ved selvmordstanker?  Hvordan kan jeg vet at det er stor selvmordsfare? Problemet er, at før selvmordsforsøk:

- jeg har ikke tanker at noen kan hjelpe meg,

- hvis jeg har lyst til å dø, ikke tenker til å få hjelp, ikke ønsker hjelpen.

- jeg har bare selvmordstanker - tanker hvordan skal jeg gjøre suksessfulle  selvmord.

Hvordan kan andre/legen forstå meg, at jeg vil dø og ikke får oppmerksomhet? 

Det høres ut som om du kan ha nytte av - sammen med helsepersonell - å utarbeide en mestrings-/kriseplan som du kan følge når du får det slik du beskriver. I en slik plan bør dere beskrive hva dere vet om hvilke symptomer du får i forkant av at du handler selvdestruktivt, og en konkret liste over hvilke tiltak du skal gjennomføre når du får det slik. På denne planen skal det også stå hvem du skal kontakte, - evt. når du skal kontakte legevakt og når det er relevant å ringe 113. 

Annonse

kupton skrev (6 minutter siden):

I hovedsak tenker jeg at det er "overkill" å ringe 113 i slike tilfeller. Det riktige vil neste alltid være å oppsøke legevakt på kveldstid og fastlege på dagtid på hverdager.

Ok kupton. Takk for svar. Men i virkeligheten, hvis jeg ringer til legevakten eller til fastlegen ingen tar telefon. Så jeg gir opp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...