Gå til innhold

Når ssri ikke funker skal man prøve f. Eks lamictal (bipolar medisiner da)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er utfordringen din da? Om du ikke har bipolar lidelse er det trolig ikke nevroleptika som redder deg. Om du derimot likevel kan plasseres i det bipolare landskapet og har tilbakevendende depresjoner av den grunn, kan Lamictal være et godt alternativ.

Anonymkode: 779f0...823

Man blir ikke glad av SSRI. Man blir glad av Wellbutrin hvis man mangler gledesfølelse.

Jeg blir så oppgitt over mange fastleger som bare skriver ut medisiner ukritisk uten å se hvilke symptomer som er til stede. 

ISW skrev (2 timer siden):

Man blir ikke glad av SSRI. Man blir glad av Wellbutrin hvis man mangler gledesfølelse.

Jeg blir så oppgitt over mange fastleger som bare skriver ut medisiner ukritisk uten å se hvilke symptomer som er til stede. 

Har du erfaring med wellbutrin? 

Anonymkode: 92bba...66a

Annonse

Fru2020 skrev (22 minutter siden):

Jeg går på Lamictal uten å ha bipolar. Jeg har blant annet tilbakevendende depresjon. 

Hjelper den bedre enn ssri? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du erfaring med wellbutrin? 

Ikke personlig. Men jeg vet at Wellbutrin brukes ved depresjoner der man mangler noe (glede, våkenhet, energi, lyst, motivasjon, osv)

SSRI skal brukes ved depresjoner der man har noe unormalt (angst, tristhet, søvnløshet, osv). 

Hvis man bruker feil medisin risikerer man faktisk å bli verre. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelper den bedre enn ssri? 

Det er jeg usikker på. Akkurat nå går jeg på begge deler. Jeg fikk Lamictal fordi ssri ikke fungerte.

kupton skrev (4 timer siden):

Hvis en sikkert ikke har bipolar lidelse, er Lamictal IKKE andrevalg dersom SSRI ikke virker. Andrevalg er enten en annen type AD i monoterapi, eller en kombinasjon av to AD.

HVORFOR IKKE LAMICTAL? ER LAMICTAL FARLIG? 

Lamictal er absolutt ikke farlig. Offisielle behandlingsanbefalinger bygger på vitenskapelige undersøkelser der en ser på både effekt og bivirkninger. Det som har det beste forholdet mellom effekt og bivirkninger blir førstevalg. På samme grunnlag finner en andrevalg, tredjevalg osv.

Annonse

Ville nok heller forsøkt et annet antidepressiv. Ville ellers forsøkt litium, før Lamictal da det er et grunnstoff og således finnes i naturen "fra før".

Har du forresten noe å være glad over da? Tenker meg at det er litt vanskelig å bli glad om en ikke har noe å glede seg over og er det noe en egentlig vil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...