Gå til innhold

Hva med en koronaavgift for uvaksinerte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Antar at en avgift på 5000 kr i måneden vil få fart på vaksineringen.

https://www.dn.no/innlegg/korona/vaksine/vaksinepass/innlegg-hva-med-en-koronaavgift-for-uvaksinerte/2-1-1134128

Når ett år med frivillighet og oppfordringer ikke har nådd frem, kan vi vurdere om uvaksinerte, på linje med de som nyter sigaretter og alkohol, bør få en del av regningen.

Én mulig tilnærming kunne være at uvaksinerte i sum må betale avgifter som dekket merkostnaden de påfører helsevesenet i form av uforholdsmessig opptak av intensivplasser.

En annen tilnærming kunne være å sette avgiftene til det nivået som er nødvendig for å motivere hvert fall halvparten av de uvaksinerte til å ta vaksinen.

Anonymkode: 9a863...09f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464501-hva-med-en-koronaavgift-for-uvaksinerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ganske lei av alt dette covid gnålet.

Om de virkelig vil så får de fjerne covid behandling fra behandling staten dekker så får covid pasienter en regning i posten i etterkant for behandlingen ala USA. Så kan en kjøpe covid-helse-forsikring privat om en vil og forsikringsselskapet gir f.eks 80%rabatt  eller noe på covid forsikring om du er vaksinert siden det er mer lønnsomt for dem å forsikre folk med lavere risiko for covid.

Det er greit nok det, gjør det og så slutter vi med alt dette tullet og nedstigninger og alt mulig rart, vi har hatt nedstengning lenge nok nå på tide å leve livet :) 

Om alt skal være rettferdig så ender du med Amerikanske tilstander, så vet ikke om det virkelig er verdt det, men opp til dere.

Anonymkode: 7ded0...0be

AnonymBruker

Nei, ikke noen avgift for de som ikke tar vaksine. Jeg synes de får velge selv, så lenge de holder seg unna gamle skrøpelige og folk med stor risk for alvorlig sykdom som organtransplanterte o.l.

Dette vil jo bare gi de vann på mølla. Noen av disse konspirasjonshodene går faktisk allerede rundt å sammenligner seg med jøder under ww2. Atter andre tror vaksinen er chippet, og att vaksinepass er dyrets merke. Det er ikke friskt.

Selv om risken er liten, så er det også en noen som får alvorlig sykdom etter vaksine, som narkolepsi etter svineinfluensavaksinen og blodpropp med astra zeneca vaksinen. Selv om dødeligheten er langt verre for de som ikke tar vaksinen enn de som får bivirkninger.

Men jeg synes ikke noe særlig om at de går rundt og misinformerer og prøver å verve folk til å bli som de selv.

Anonymkode: c59bc...970

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selv om risken er liten, så er det også en noen som får alvorlig sykdom etter vaksine, som narkolepsi etter svineinfluensavaksinen og blodpropp med astra zeneca vaksinen. Selv om dødeligheten er langt verre for de som ikke tar vaksinen enn de som får bivirkninger.

Du sa det bra, "det er ikke friskt" :) 

Det jeg synes er positivt, var at helsemyndighetene reagerte rimelig raskt før de røde lampene begynte å lyse og man valgte å sette AZ-vaksinen på pause her i Norge, og senere i flere land, og den ble gjennomgått grundigere. Det kom jo til sist innrømmelse fra England at de hadde hatt tilfeller tilsvarende av hva man hadde sett i Norge. Mange land bruker den enda, fordi den er en god vaksine, om sykdomstrykket og mangelen på vaksiner er høyt nok. Er den ikke lettere å transportere og oppbevare også?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg synes ikke noe særlig om at de går rundt og misinformerer og prøver å verve folk til å bli som de selv.

Anonymkode: c59bc...970

Nei, det tenker jeg også. Jeg kjenner godt en som er vaksinemotstander - men h*n er ikke der at h*n tror på chippede vaksiner, men omstokking av bokstaver tror h*n på. Jeg hører på hva h*n har å si, og kommer i liten grad med motforestillinger - jeg tenker at h*n har bestemt seg uansett. Men jeg ser h*n er redd for å bli smittet og syk... Jeg tenker at de informerer i god tro i deres overbevisning. Jeg er med i en FB-gruppe, mest for å se hva folk sier, og noen får alvorlige bivirkninger av en vaksine - det skal man ikke feie under teppet - men jeg tenker hva er Post hoc ergo propter hoc-fenomenet (engelsk kilde) eller reell bivirkning etter vaksine?

Jeg synes jo det er litt morsomt (men kjempe bra!) å se at flere og flere velger å la seg vaksinere - bare smittsomheten blir høy nok rundt de. Da er det lett å ville gjøre narr av de, slik jeg nå lett kunne ha fortsatt med, men heller forsøk å støtte og oppmuntre de i at de har tatt en klok beslutning for seg selv og andre :) 

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Antar at en avgift på 5000 kr i måneden vil få fart på vaksineringen.

https://www.dn.no/innlegg/korona/vaksine/vaksinepass/innlegg-hva-med-en-koronaavgift-for-uvaksinerte/2-1-1134128

Når ett år med frivillighet og oppfordringer ikke har nådd frem, kan vi vurdere om uvaksinerte, på linje med de som nyter sigaretter og alkohol, bør få en del av regningen.

Én mulig tilnærming kunne være at uvaksinerte i sum må betale avgifter som dekket merkostnaden de påfører helsevesenet i form av uforholdsmessig opptak av intensivplasser.

En annen tilnærming kunne være å sette avgiftene til det nivået som er nødvendig for å motivere hvert fall halvparten av de uvaksinerte til å ta vaksinen.

Anonymkode: 9a863...09f

Antar at coronapass for å komme inn på polet, vil gi fart på vaksineringen. 

Annonse

UtakknemligDiva

Jeg blir skremt av hvor redde folk har blitt og hvor lett dere lar dere styre av media. En som jobber i Pfizer har nå gått ut med at det jukses med resultatene. Det kan kanskje forklare hvorfor noen får påvist Covid nesten uten et eneste symptom. Jeg er ikke eksperten her, men jeg føler selv ikke at noe i livet er unormalt annet enn at vi hører om smitte og vaksine hver dag på nyhetene, og at ting ikke er så fritt som før. 

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

En som jobber i Pfizer har nå gått ut med at det jukses med resultatene. Det kan kanskje forklare hvorfor noen får påvist Covid nesten uten et eneste symptom.

Du kan stole på de norske tallene. Norge har få innbyggere, landsomfattende / obligatoriske helseregistre og gode systemer for innrapportering av smitte, bivirkninger og dødsfall.  

Det finnes massevis av virusinfeksjoner man kan ha gjennomgått uten å ha merket noe som helst. Det finnes likevel situasjoner der det er interessant å vite om man har vært smittet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...