Savannah Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Skreller dere potetene før dere koker dem? 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Savannah skrev (3 minutter siden): Skreller dere potetene før dere koker dem? Ikke vanligvis og iallefall ikke mandelpoteter 0 Siter
Ekstra Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Savannah skrev (5 minutter siden): Skreller dere potetene før dere koker dem? Bare julaften, stort sett. 0 Siter
Glitter Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Nei, men nå liker jeg skallet da. Altså til mandelpoteter og andre poteter med tynt, gult skall. Ikke pimpernell og asterix (hvis jeg husker riktig). Så jeg spiser skallet også jeg. 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Glitter skrev (9 minutter siden): Nei, men nå liker jeg skallet da. Altså til mandelpoteter og andre poteter med tynt, gult skall. Ikke pimpernell og asterix (hvis jeg husker riktig). Så jeg spiser skallet også jeg. Jeg spiser også skallet hvis det er tynt. Mandelpoteter smuldrer jo bare opp hvis de skrelles 2 Siter
Glitter Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 emilie321 skrev (8 minutter siden): Jeg spiser også skallet hvis det er tynt. Mandelpoteter smuldrer jo bare opp hvis de skrelles Ja. Synes det er ekstra godt å ha skallet på når man lager potetmos. Men kutter så klart opp poteten på forhånd da slik at det blir oppkuttede skallbiter i mosen. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 emilie321 skrev (9 minutter siden): Jeg spiser også skallet hvis det er tynt. Mandelpoteter smuldrer jo bare opp hvis de skrelles Haha, der husker jeg første julen jeg og tidligere samboer feiret jul her i byen pga. uvær slik at det var umulig å komme seg hjem til ffamilie. Første året vi selv måtte stå for julematen... Vi skrelte og skrelte de stakkars små mandelpotetene, og kokte de i tillegg som vanlige poteter i ca. 12 minutter (de var jo ganske små), men det var jo blitt til en temmelig mjølen graut og vi fikk til å fiske opp 3-4 stakkars hele poteter ut av grauten... Før neste middag, 1. juledag, sjekket jeg ut hvordan man koker mandelpoteter, og det var langt ifra slik vi hadde gjort det... Men jul og julaften ble det, og vi tok det ikke så tungt (i hvert fall ikke jeg)... 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Savannah skrev (42 minutter siden): Skreller dere potetene før dere koker dem? Jeg skreller alltid potetene før jeg koker de - men jeg synes det er trøblete å skrelle de når de er nykokte. Unntaket er nå mandelpoteter og nypoteter med tynt skall. Næringsmessig er det jo fordelaktig å koke poteten med skallet på eller gjerne å spise skallet. Vi er også glad i potetmos (men ikke posemos), og da koker jeg også potetene uten skall - og uten salt i vannet. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Glitter skrev (13 minutter siden): Ja. Synes det er ekstra godt å ha skallet på når man lager potetmos. Men kutter så klart opp poteten på forhånd da slik at det blir oppkuttede skallbiter i mosen. Men da må skallet være tynt? Hjemmelaget potetmos er kjempegodt... 0 Siter
Glitter Skrevet 3. januar 2022 Skrevet 3. januar 2022 Eva Sofie skrev (15 minutter siden): Men da må skallet være tynt? Hjemmelaget potetmos er kjempegodt... Ja, eller må og må. Jeg har laget med pimpernell og det er jo rødt/tykt, men jeg liker best å lage med tynt og lyst skall. Ja det er skikkelig godt. 😊 0 Siter
påskelilje Skrevet 4. januar 2022 Skrevet 4. januar 2022 Nei, til daglig vasker vi potetene, koker dem med skallet på, på rist, og skreller dem ved middagsbordet. Til fint, skreller vi dem før koking. Potetene beholder mer av næringsstoffene når de kokes med skallet på. 0 Siter
morsan Skrevet 4. januar 2022 Skrevet 4. januar 2022 Nei, koker nesten alltid med skallet på. Unntak er dersom det skal bli potetmos eller potetene skal serveres i svært festlig lag, som f.eks. på julaften. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. januar 2022 Skrevet 4. januar 2022 (endret) Jeg kjøper ferdigskrelte, kokte poteter. Vi spiser så lite poteter at det er helt greit. Endret 4. januar 2022 av Dorthe 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 4. januar 2022 Skrevet 4. januar 2022 Jeg kjøper stort sett sous vide poteter, DVS ferdigkokte poteter uten skall. Så varmer jeg de i sausen eller steker de. De få gangene jeg koker rå potet, så skreller jeg de som regel, men ikke alltid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.