Gå til innhold

Innleggelser Kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er hensikten med innleggelser og hva slags kriterier pleier det å være for å få innleggelser? 

Anonymkode: 775e4...38c

Jeg antar du snakker om frivillig innleggelse. Jeg vil tro det vil være å bedre daglig fungering og redusere det daglige symptomtrykket. Samt at du bør være motivert til å arbeide med deg selv under innleggelsen - det er en stor fordel. Det er du selv som må gjøre jobben...

Jeg hørte på en podcast innen motiverende intervju (om jeg husker riktig) hvor to fagfolk innen psykiatri snakket sammen, og det ble sagt noe interessant som jeg selv har erfart at stemmer fra mitt pasientperspektiv: "Jo mer jeg, som terapeut, jobber, jo mindre jobber pasienten, og jo mer tilbakelent jeg er, jo bedre jobber pasienten. Pasienten får mer motivasjon ved å involvere seg aktivt i egen problematikk og eget liv." (Ikke helt ordrett sitert tror jeg.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464505-innleggelser-kupton/#findComment-4072224
Del på andre sider

Gjest Liviane
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

"Jo mer jeg, som terapeut, jobber, jo mindre jobber pasienten, og jo mer tilbakelent jeg er, jo bedre jobber pasienten. Pasienten får mer motivasjon ved å involvere seg aktivt i egen problematikk og eget liv."

Høres nesten ut som om denne psykiateren mener det er noen motsetninger her, og at han har gjort seg opp denne teorien for å forsvare eget slett arbeid (🤔) Man kan nemlig jobbe utmerket godt og effektivt og være ganske så foroverlent som terapeut samtidig som at pasienten jobber hardt. Likedan kan man oppleve at pasienter jobber dårlig hvis man selv er for passiv. Det beste er nok at terapeut og pasient innledningsvis snakker om arbeidsmetoder, forventninger og ønsker. Finner man da en felles forståelse for hvordan timene bør bli brukt, har man en god plattform og gode forutsetninger for å lykkes i terapi, -både som pasient og som terapeut. 

Men selvfølgelig, jeg har da ingen kompetanse på dette. Det kan for all del være slik den psykiateren sier. Syntes bare det hørtes litt rart ut, akkurat som om han ønsket å generalisere egne erfaringer. Og da ville jeg bare komme med egne tanker rundt dette. 🙂

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464505-innleggelser-kupton/#findComment-4072329
Del på andre sider

Liviane skrev (40 minutter siden):

Høres nesten ut som om denne psykiateren mener det er noen motsetninger her, og at han har gjort seg opp denne teorien for å forsvare eget slett arbeid (🤔) Man kan nemlig jobbe utmerket godt og effektivt og være ganske så foroverlent som terapeut samtidig som at pasienten jobber hardt. Likedan kan man oppleve at pasienter jobber dårlig hvis man selv er for passiv. Det beste er nok at terapeut og pasient innledningsvis snakker om arbeidsmetoder, forventninger og ønsker. Finner man da en felles forståelse for hvordan timene bør bli brukt, har man en god plattform og gode forutsetninger for å lykkes i terapi, -både som pasient og som terapeut. 🙂

Jeg er hjertens enig med deg, og det som ikke kommer frem i skrift, når jeg gjenforteller det nå og som jeg for øvrig ikke formidlet med ord i sted, var at det lå en humoristisk undertone i det han sa. Det hele handlet naturlig nok om at dersom pasienten arbeidet bedre, fikk han/hun mer ut av egen terapi (i samarbeid med terapeut). At det ikke er terapeuten som gjør pasienten frisk, men pasienten selv. Det er pasienten selv som må gjøre mesteparten av arbeidet - og ikke minst måtte ville det og være motivert for å være det.

Jeg ser jo i egen terapi, at min psykolog, ofte spør meg: Hva tenker du selv om dette? Og jeg blir veiledet til å resonere konstruktivt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464505-innleggelser-kupton/#findComment-4072361
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...