Gå til innhold

Hvilke vaskemidler har du erfaring med og hvordan bruke de mest miljøvennelig og billig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

OMO er uaktuelt pga den intense lukten. First Price har et lite innbydende design og jeg blir skeptisk til at den er så billig. Har prøvd oppvaskmiddele deres og det må brukes mye mer for å få det rent så tenker det er det samme med vaskemiddelet. 
Har brukt Neutral flytende for farget og hvitt, men det er kanskje litt dyrt? Nå bruker jeg ECOVER sitt universal flytende som fåes kjøpt for 45 kr hos Normal (koster jo 110 på Meny!). Det er noe tynnere enn Neutral føler jeg, men tenker det må være ganske bra siden det er så dyrt. 
Bør jeg kjøpe pulver for hvitt tøy? Har sett på Effekt sitt FRI pulver og syntes det var rimelig. Har dere prøvd Effekt pulver til 17 kr? Lukter det mye? 
Hva med Prima fra Rema 1000? 

Anonymkode: 89487...e2f

Fortsetter under...

Jeg bruker bare Neutral pulver for farget og hvitt. Milo for ull. Eddik som tøymykner og for å rense maskin. Har også brukt blenda sensitiv som også har er parfymefritt. Har ikke prøvd de andre merkene du nevner.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

OMO er uaktuelt pga den intense lukten. First Price har et lite innbydende design og jeg blir skeptisk til at den er så billig. Har prøvd oppvaskmiddele deres og det må brukes mye mer for å få det rent så tenker det er det samme med vaskemiddelet. 
Har brukt Neutral flytende for farget og hvitt, men det er kanskje litt dyrt? Nå bruker jeg ECOVER sitt universal flytende som fåes kjøpt for 45 kr hos Normal (koster jo 110 på Meny!). Det er noe tynnere enn Neutral føler jeg, men tenker det må være ganske bra siden det er så dyrt. 
Bør jeg kjøpe pulver for hvitt tøy? Har sett på Effekt sitt FRI pulver og syntes det var rimelig. Har dere prøvd Effekt pulver til 17 kr? Lukter det mye? 
Hva med Prima fra Rema 1000? 

Akkurat nå har vi Neutral og jeg synes eskene har var lenge, men vi er bare to voksne da så det blir ikke store mengder klesvask. 

Vi har alltid brukt OMO color. Jeg synes lukta er god. Vi bruker ikke skyllemiddel. Jeg har en boks med Blenda sensitiv tror jeg, for hvitvask, men det er ikke så ofte jeg kun vasker hvitt tøy. Bruker Milo til ull, men nå har mannen begynt å klage på at han ikke liker den lukta. Merkelig - nå har vi vært sammen i 30 år og vært ullfraker hele tida og alltid brukt Milo, og først nå sier han at han ikke liker den 😮 😄 Hva skal jeg da bruke, tro?

Jeg bruker minst mulig vaskemiddel, har fulle maskiner, og prøver å bruke tøyet en stund før det vaskes, så jeg regner med at det er miljøvennlig nok.

AnonymBruker
påskelilje skrev (10 minutter siden):

Vi har alltid brukt OMO color. Jeg synes lukta er god. Vi bruker ikke skyllemiddel. Jeg har en boks med Blenda sensitiv tror jeg, for hvitvask, men det er ikke så ofte jeg kun vasker hvitt tøy. Bruker Milo til ull, men nå har mannen begynt å klage på at han ikke liker den lukta. Merkelig - nå har vi vært sammen i 30 år og vært ullfraker hele tida og alltid brukt Milo, og først nå sier han at han ikke liker den 😮 😄 Hva skal jeg da bruke, tro?

Jeg bruker minst mulig vaskemiddel, har fulle maskiner, og prøver å bruke tøyet en stund før det vaskes, så jeg regner med at det er miljøvennlig nok.

Det finnes parfymefri Milo. 
OMO liker jeg ikke da det lukter for mye. Blenda er dyrt, OMO er dyrt, Ariel er dyrt og aldri brukt det heller.
Neutral var jeg veldig fornøyd med. ECOVER har jeg bare brukt en gang enda. 
Vurderer å prøve Rema sin Sensitiv flytende neste gang, er 15 kr billigere enn Neutral for samme mengde. 
Jeg lurer bare på om jeg bør kjøpe et eget middel som jeg bruker til Hvitt, og da pulver siden det skal være billigere. Har foretrukket flytende fordi noen ganger ser jeg at det ligger igjen klumper av vaskepulver i maskinen og kan ikke pulver ha en litt blekende effekt på farget tøy? Selv om det er ment for farget. Jeg vet ikke, men vurderer å prøve hvitt pulver til hvitt, og så bruke det flytende til farget og blandet. Det er vel billigere enn å bare bruke det flytende til alt? 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det finnes parfymefri Milo. 
OMO liker jeg ikke da det lukter for mye. Blenda er dyrt, OMO er dyrt, Ariel er dyrt og aldri brukt det heller.
Neutral var jeg veldig fornøyd med. ECOVER har jeg bare brukt en gang enda. 
Vurderer å prøve Rema sin Sensitiv flytende neste gang, er 15 kr billigere enn Neutral for samme mengde. 
Jeg lurer bare på om jeg bør kjøpe et eget middel som jeg bruker til Hvitt, og da pulver siden det skal være billigere. Har foretrukket flytende fordi noen ganger ser jeg at det ligger igjen klumper av vaskepulver i maskinen og kan ikke pulver ha en litt blekende effekt på farget tøy? Selv om det er ment for farget. Jeg vet ikke, men vurderer å prøve hvitt pulver til hvitt, og så bruke det flytende til farget og blandet. Det er vel billigere enn å bare bruke det flytende til alt? 

Jo, pulver som ikke løses opp kan skade stoffet, men det har jeg aldri opplevd. Jeg liker å ruke pulver, tenker at da transporterer en minst mulig vann - liker altså ikke flytende midler hvis jeg klarer meg uten 🙂 Er ikke så prisbevisst når det gjelder vaskemidler, ser jeg 😮 Hvis noe av det jeg vanligvis bruker er på tilbud, kjøper jeg et par ekstra - ellers kjøper jeg når jeg trenger det.

Annonse

Jeg bruker OMO og Blenda, men bestandig mindre enn hva som står anvist, og det fungerer helt bra. Det lukter ikke sterkt, synes jeg. Til ull brukes stort sett Milo.

Bruker kun skyllemiddel til ullvask, men også da veldig lite. Innbiller meg at ulla klør mindre med litt skyllemiddel (ja, veldig følsom hud).

AnonymBruker
Ekstra skrev (14 minutter siden):

Jeg bruker OMO og Blenda, men bestandig mindre enn hva som står anvist, og det fungerer helt bra. Det lukter ikke sterkt, synes jeg. Til ull brukes stort sett Milo.

Bruker kun skyllemiddel til ullvask, men også da veldig lite. Innbiller meg at ulla klør mindre med litt skyllemiddel (ja, veldig følsom hud).

Jeg bruker skyllemiddel til håndklær, for de blir så innmari stive uten!

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker skyllemiddel til håndklær, for de blir så innmari stive uten!

Mulig jeg ville brukt det om jeg ikke tromlet. Men husker fra den gang jeg ikke hadde trommel at jeg syntes de fleste skyllemidlene luktet vel sterkt.

Jeg bruker OMO og Blenda, og Milo eller annen ullvask. Og så har jeg også stående en flaske med slikt spesialvaskemiddel for sportstøy. Av og til kan det være greit å bruke det. Jeg bruker normalt ikke skyllemiddel, og iallfall ikke på det som skal tromles. 

Ellers kjøpte jeg inn en liten målekopp for å bevisstgjøre yngre familiemedlemmer som enten har bodd her eller kommet hit for å vaske tøyet sitt om hvor lite pulver som egentlig skal brukes - både av hensyn til miljøet og av hensyn til klærne som vaskes. Det var i grunnen bevisstgjørende for meg også, for jeg endte opp med å redusere pulvermengden selv også. 😄 

Her er jeg superkonservativ og bruker OMO color til farget tøy, Blenda til hvitt og Milo til ull, akkurat som min mor gjorde. I tillegg har jeg en boks Vanish til ekstra flekkete tøy som hvite duker el.l. Jeg hverken tromler eller bruker skyllemiddel og digger at både sengeklær og håndklær er stive 😊😃

Er forøvrig like konservativ på kjøkkenet. Der er det Zalo flytende til kum og Sun til maskin. Til gulv er det Salmiakk og Grønnsåpe, og innerst i skapet står det Jif i alle varianter sammen med en pakke Stålull. Sikkert neppe noen overraskelse at det henger Lano flytende og Aasan i dusjen 😃

Det mest nymotens jeg har er nok vindusvask fra Kärcher til vindusvaskeren. Hadde jeg ikke hatt det utstyret hadde jeg sikkert brukt Nylonvask😇

Hilsen Kayia 88 år😂

Endret av Kayia

Annonse

Kayia skrev (7 timer siden):

Her er jeg superkonservativ og bruker OMO color til farget tøy, Blenda til hvitt og Milo til ull, akkurat som min mor gjorde. I tillegg har jeg en boks Vanish til ekstra flekkete tøy som hvite duker el.l. Jeg hverken tromler eller bruker skyllemiddel og digger at både sengeklær og håndklær er stive 😊😃

Er forøvrig like konservativ på kjøkkenet. Der er det Zalo flytende til kum og Sun til maskin. Til gulv er det Salmiakk og Grønnsåpe, og innerst i skapet står det Jif i alle varianter sammen med en pakke Stålull. Sikkert neppe noen overraskelse at det henger Lano flytende og Aasan i dusjen 😃

Det mest nymotens jeg har er nok vindusvask fra Kärcher til vindusvaskeren. Hadde jeg ikke hatt det utstyret hadde jeg sikkert brukt Nylonvask😇

Hilsen Kayia 88 år😂

Hahaha 😄 

Kan skrive under på alt sammen, bortsett fra Lanoen og Kärcheren 😄 Det hender vi bruker Lano også, men ganske sjelden. Ja, og så bruker jeg tørketrommelen på håndklær og sengetøy, ikke det andre. Egentlig liker jeg også at det er stivt og ikke tromlet, men resten av familien vil ha myke håndklær. 

Påskelilje 90 år 😄 (tror jeg er eldre enn deg)

Kayia skrev (8 timer siden):

Hilsen Kayia 88 år😂

påskelilje skrev (52 minutter siden):

Hahaha 😄 

Kan skrive under på alt sammen, bortsett fra Lanoen og Kärcheren 😄 Det hender vi bruker Lano også, men ganske sjelden. Ja, og så bruker jeg tørketrommelen på håndklær og sengetøy, ikke det andre. Egentlig liker jeg også at det er stivt og ikke tromlet, men resten av familien vil ha myke håndklær. 

Påskelilje 90 år 😄 (tror jeg er eldre enn deg)

Fornøyelig! 🙂 Jeg kjenner meg igjen mht vaskemidler for klær og for oppvask, men så stopper det. Tromlede håndklær er deilig, og gulvene tåler ikke salmiakk og grønnsåpe har jeg kuttet ut for flere år siden - lukter godt, men legger igjen en såpefilm på gulvet. Dere nevnte ikke klorin, men det er nok en ting der jeg skiller meg fra min mor - jeg har nesten satt min ære i å klare meg uten klor. 😄 

morsan skrev (8 minutter siden):

Fornøyelig! 🙂 Jeg kjenner meg igjen mht vaskemidler for klær og for oppvask, men så stopper det. Tromlede håndklær er deilig, og gulvene tåler ikke salmiakk og grønnsåpe har jeg kuttet ut for flere år siden - lukter godt, men legger igjen en såpefilm på gulvet. Dere nevnte ikke klorin, men det er nok en ting der jeg skiller meg fra min mor - jeg har nesten satt min ære i å klare meg uten klor. 😄 

Jeg hadde en lang periode der jeg av prinsipp ikke brukte klor, men jeg må erkjenne at jeg bruker litt klor nå - til toalettet og også litt ellers på badet. Økte på litt da koronaen kom, før det hadde jeg alltid ei flaske klor stående, men den varte lenge, men nå de siste to årene har jeg brukt mer......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...