Gå til innhold

Hvordan lager du smoothie?

Anbefalte innlegg

I perioder lager vi mye smoothie her i huset. Nå er det noen måneder siden sist, men dattera er ikke i form, og smoothie er noe av det hun hadde lyst på, så nå har jeg laget det et par dager. Standarden min er som følger:

*en banan (alltid)

*frossen mørk frukt - som regel jordbær og bringebær, av og til blåbær

*eplejuice, evt appelsinjuice, hvis vi ikke har eplejuice.

*evt lys frossen frukt også (pakker med ananas, mango +++)

I dag hadde hun imidlertid lyst på en skikkelig SUNN og GRØNN smoothie 😄 så da laget jeg den slik:

*banan

*frossen spinat

*fersk grønnkål fra hagen (ja, jeg gikk ut og plukket 😄 )

*stangselleri

*frossen lys frukt (ananas, mango, guava etc)

*en bit fersk ingefær

*eplejuice

Jeg skulle helst hatt noe mer energi i den, siden hun har dårlig matlyst, men jeg fikk streng beskjed om ikke å ha i havregryn eller nøtter. Noe annet jeg kunne hatt oppi for å øke energimengden (som helst ikke setter smak eller endrer konsistens 😄 )?

Eller har dere andre tips til gode og/eller næringsrike smoothier?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464515-hvordan-lager-du-smoothie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (Akkurat nå):

Har du grønnkål i hagen NÅ?? 😮

Ja! Det er helt fantastisk! Har aldri hatt det før, men visste at de kunne stå ute i alle fall til jul. jeg kjøpte 10 små stiklinger, og 4 av dem ble skikkelig store. Jeg har ikke blitt helt vant til å bruke dem, så tre av dem står ute og ser ut til å vokse fremdeles 😮 Her litt før jul hadde det snødd en 30 cm, og jeg stampet meg gjennom hagen, gravde dem frem, og klippet av noen små greiner som jeg brukte i maten. Kjempegøy 😄 Nå har vi ikke snø, men det er kuldegrader om natta, og grønnkålen står der så grønn og frisk og fersk!

UtakknemligDiva

Jeg sliter selv med dårlig matlyst pga medisiner og kjøpte derfor en litt dyrere maskin i desember. Jeg har i en neve med rå usaltede Cashewnøtter, så har jeg oppi banan, mandelmelk, peanøttsmør (1-2 spiseskjeer) og deler opp dadler og har oppi. Har også gjerne oppi litt kakaopulver (usøtet) om jeg har. 

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Jeg sliter selv med dårlig matlyst pga medisiner og kjøpte derfor en litt dyrere maskin i desember. Jeg har i en neve med rå usaltede Cashewnøtter, så har jeg oppi banan, mandelmelk, peanøttsmør (1-2 spiseskjeer) og deler opp dadler og har oppi. Har også gjerne oppi litt kakaopulver (usøtet) om jeg har. 

Den versjonen har vi ikke prøvd her i huset! Takk for tips! Tror nok at dattera vil like det. Vi har faktisk en kartong soyamelk som burde vært drukket opp, kanskje jeg kan bruke den? Jeg haaaaaater peanøttsmør, men ungene liker det, så hvis jeg tar klype på nesa når jeg lager den, kan jeg kanskje klare det 😄 Brekker meg faktisk av lukta, men jeg kan muligens klare det for en syk datter ❤️ 

Annonse

UtakknemligDiva
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Den versjonen har vi ikke prøvd her i huset! Takk for tips! Tror nok at dattera vil like det. Vi har faktisk en kartong soyamelk som burde vært drukket opp, kanskje jeg kan bruke den? Jeg haaaaaater peanøttsmør, men ungene liker det, så hvis jeg tar klype på nesa når jeg lager den, kan jeg kanskje klare det 😄 Brekker meg faktisk av lukta, men jeg kan muligens klare det for en syk datter ❤️ 

Du kan jo holde pusten da? :P Jeg heller liker ikke den lukta som kommer av det! Men smaken er grei. Liker ikke  maule det, men det inneholder masse fett og kalorier. Du kan bruke den melken du vil! Men mandelmelk inneholder magnesium og kalsium så jeg liker den godt i denne smoothien.

90tallsbarn skrev (7 minutter siden):

Du kan jo holde pusten da? :P Jeg heller liker ikke den lukta som kommer av det! Men smaken er grei. Liker ikke  maule det, men det inneholder masse fett og kalorier. Du kan bruke den melken du vil! Men mandelmelk inneholder magnesium og kalsium så jeg liker den godt i denne smoothien.

Klarer nok ikke holde pusten hele tiden mens jeg lager den, heller den oppi glass og serverer dattera 😄 Men joda, jeg skal høre med henne om det frister.

ISW skrev (3 minutter siden):

En energirik matvare med relativt nøytral smak er avocado. Inneholder ca 150 kcal/100g.

Ja! Vi har jo faktisk en avocado liggende som burde bli spist. Takk! Den kan jeg sikkert hive oppi neste smoothieladning.

Endret av påskelilje
UtakknemligDiva
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Ja! Vi har jo faktisk en avocado liggende som burde bli spist. Takk! Den kan jeg sikkert hive oppi neste smoothieladning.

Avokado er veldig god med banan og vaniljemelk. Jeg bruker Soya med vaniljesmak. 

påskelilje skrev (32 minutter siden):

I perioder lager vi mye smoothie her i huset. Nå er det noen måneder siden sist, men dattera er ikke i form, og smoothie er noe av det hun hadde lyst på, så nå har jeg laget det et par dager. Standarden min er som følger:

*en banan (alltid)

*frossen mørk frukt - som regel jordbær og bringebær, av og til blåbær

*eplejuice, evt appelsinjuice, hvis vi ikke har eplejuice.

*evt lys frossen frukt også (pakker med ananas, mango +++)

I dag hadde hun imidlertid lyst på en skikkelig SUNN og GRØNN smoothie 😄 så da laget jeg den slik:

*banan

*frossen spinat

*fersk grønnkål fra hagen (ja, jeg gikk ut og plukket 😄 )

*stangselleri

*frossen lys frukt (ananas, mango, guava etc)

*en bit fersk ingefær

*eplejuice

Jeg skulle helst hatt noe mer energi i den, siden hun har dårlig matlyst, men jeg fikk streng beskjed om ikke å ha i havregryn eller nøtter. Noe annet jeg kunne hatt oppi for å øke energimengden (som helst ikke setter smak eller endrer konsistens 😄 )?

Eller har dere andre tips til gode og/eller næringsrike smoothier?

Har du noen gang smakt den grønne smoothien de selger på Baker Hansen? Jeg elsker den, og bevilger meg den av og til når jeg har hoppe over frokosten på vei til kontoret. Den er veldig frisk og god og føles ganske sunn ;). Tror i hvertfall den inneholder grønnkål eller spinat, avokado, ingefær, kanskje eple og noe sitrus... sånn etter hukommelsen :). Inneholder nok litt mer.

Annonse

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Har du noen gang smakt den grønne smoothien de selger på Baker Hansen? Jeg elsker den, og bevilger meg den av og til når jeg har hoppe over frokosten på vei til kontoret. Den er veldig frisk og god og føles ganske sunn ;). Tror i hvertfall den inneholder grønnkål eller spinat, avokado, ingefær, kanskje eple og noe sitrus... sånn etter hukommelsen :). Inneholder nok litt mer.

Nei, har ikke det. Men den høres jo ut som om den likner litt på den jeg laget i dag 🙂 Det var dattera som dikterte ingrediensene (sikkert etter inspirasjon fra en eller annen influencer 😄 ), men hun likte den ikke. Spiste bittegrann. Men hun har lovet å spise mer utover dagen... Jeg likte den 🙂 Mannen tok en skje, og skar grimaser og fant seg en klementin i stedet 😄 

Stikkelsbær skrev (Akkurat nå):

Jeg lager mye smoothie. Bruker alltid lett kokosmelk som grunnlag, og kun bær (alle slag) + sukrin som søtstoff.

Avocado og grønnsaker kan jeg ta i av og til, men aldri frukt pga. alt fruktsukkeret som ingen har noe godt av.

Kokosmelk var jo lurt ja! 

Ikkeanonymnok

Varierer om jeg bruker smoothieblanding (ferdig porsjonsposer med fryste bær) eller blander selv. Men jordbær og blåbær blir uansett alltid brukt. Nå for tiden en miks av de to pluss fryst banan. Bruker appelsinjuice som væske. Jeg tilsetter også havregryn og chiafrø, er jeg i en dårlig matperiode tilsetter jeg også proteinpulver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...