Gå til innhold

Gratis strøm på de som har fastprisavtaler under 70 øre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stemmer dette? Hører mange si at regjeringen dekker deres strøm fordi de har fastpris og under ca 0,70 øre per Kwh. Og at de synes det er storartet, mens vi andre må betale dyr pris. Jo høyere de øker spotprisen jo mer penger får de tilbake. De tjener penger på å bruke mye strøm sier de. Er dette riktig ? 

Anonymkode: 226d5...863

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Stemmer dette? Hører mange si at regjeringen dekker deres strøm fordi de har fastpris og under ca 0,70 øre per Kwh. Og at de synes det er storartet, mens vi andre må betale dyr pris. Jo høyere de øker spotprisen jo mer penger får de tilbake. De tjener penger på å bruke mye strøm sier de. Er dette riktig ? 

Om den blir gratis er tvilsomt, men den blir ihvertfall veldig billig.

Anonymkode: a29f6...26f

Ja, jeg tror det stemmer. Men det gjelder visst ytterst få. De bruker gjennomsnittsprisen per døgn og bruker differansen her som refusjon per kWh, uansett hva slags avtale du har.

Dette burde jo være temmelig enkelt å ordne digitalt?

"Kunde med fastpris avtale" JA/NEI

Hvis ja: "Er prisen over 70 øre/kwh?" JA/NEI

Hvis nei: ingen refusjon

Hvis ja: "Er prisen mellom 70 øre og døgngjennomsnittet?" JA /NEI

Hvis ja: ingen refusjon

Hvis nei (altså over): Utbetal refusjon på differansen mellom 70 øre og døgngjennomsnittet EVT ingen refusjon her heller fordi kunden har inngått avtale om fastpris på egenhånd (men her vil det trolig ikke være noen tilfeller)

Nei, dette er feil. Strømstøtteordningen innebærer at du alltid på dekke de første 70 ørene per kwh selv, og så dekker staten en andel av det som overskyter dette. I tillegg må du dekke avgifter og nettleie. Så dersom prisen er under 70 øre per kwh, får man ingen kompensasjon fra staten. 

Se mer her (bilde hentet derfra):

Kompensasjon for høye strømpriser: Dette betyr ordningen for deg! | Huseierne

"Kort fortalt vil den fungere slik at der den gjennomsnittlige spotprisen for kraft en måned går over 70 øre per kilowattime, vil staten spleise på kostnadene med strømkunden.

Regjeringen hadde opprinnelig foreslått at du skulle få dekket 50 prosent av prisen som overstiger 70 øre pr kilowattime eks mva for strømforbruk opp til 5000 kWh pr måned. 

I forliket mellom regjeringen og SV ble denne satsen øket til 55 prosent, det vil si at over for pris over 70 øre pr kilowattime dekker staten 55 prosent, og du 45 prosent."

image.thumb.png.32bbf8166b27f3292691a768ab87c574.png

påskelilje skrev (5 minutter siden):

Er ikke helt sikker på at dette er korrekt, morsan.... Men jeg har ikke tid til å finne mer om det nå.

Å f..n - googlet litt mer og fant dette. Det var sjokkerende! Trodde man fikk dekket ut fra sin egen pris!

– Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren. Det gjelder også for kunder som har fastprisavtale. Hvis strømprisen blir høy nok, kan det bety at noen får gratis strøm, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Løksa i NVE.

Enkelte kunder kan få gratis strøm med regjeringens krisepakke – E24

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er isåfall veldig urettferdig om noen får gratis strøm og penger tilbake bare fordi de har en bedre avtale. 

Ja.

Men det er nok vanskeligere enn de fleste av oss forstår å få til en ordning som treffer de som trenger det mest, samtidig som pengene må komme relativt raskt uten for mye byråkrati, så noen dårlige utslag av ordningen må nok dessverre tåle. 

morsan skrev (3 timer siden):

Å f..n - googlet litt mer og fant dette. Det var sjokkerende! Trodde man fikk dekket ut fra sin egen pris!

– Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren. Det gjelder også for kunder som har fastprisavtale. Hvis strømprisen blir høy nok, kan det bety at noen får gratis strøm, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Løksa i NVE.

Enkelte kunder kan få gratis strøm med regjeringens krisepakke – E24

Herregud som den nye regjeringen surrer, og det trodde (håpet?) jeg egentlig ikke jeg skulle si... I deres forslag til kompensasjonsordninger holder de på likedan, og før jul het det at man måtte tilbakebetale tilskuddet dersom bedriften gikk med overskudd - folk fikk jo kaffen i vrangstrupen! Alle skjønte at de forsøkte å forhindre at bedrifter som mottar støtte kan ta ut stort utbytte og likevel beholde tilskuddet, men gurimalla som det klønes for å utvikle en treffende ordning. Fremdeles to-be-continued her. Umiddelbart virker det som at de mislykkes i å innhente erfaringskunnskap fra bransje, og heller tenker ut løsninger selv.

Endret av Kayia
Kayia skrev (1 minutt siden):

Herregud som den nye regjeringen surrer, og det trodde (håpet?) jeg egentlig ikke jeg skulle si... I deres forslag til kompensasjonsordninger holder de på likedan, og før jul het det at man måtte tilbakebetale tilskuddet dersom bedriften gikk med overskudd - folk fikk jo kaffen i vrangstrupen! Alle skjønte at de forsøkte å forhindre at bedrifter som mottar støtte kan ta ut stort utbytte og likevel beholde tilskuddet, men gurimalla som det klønes for å utvikle en treffende ordning. Fremdeles to-be-continued her. Umiddelbart virker det som at de mislykkes i å innhente erfaringskunnskap fra bransje, og heller tenker ut løsninger selv.

Det har vært mye rot og lite treffsikkerhet hele veien synes jeg, helt siden de første kompensasjonsordningene trådte i kraft våren 2020. At det var lite treffsikkert sånn med én gang i 2020 kan jeg forstå - det var panikktilstander og man måtte få på plass ordninger for de som ble nedstengt så brått, men heller ikke den gamle regjeringen har ikke vært flink nok til å bedre tingenes tilstand.

Uansett regjering er det ikke slik at de tenker ut løsninger selv - både med koronatilskuddene og med strømtilskudd har de satt folk fra mange etater på saken for å komme opp med kjappe forslag til hva slags ordninger som er mulig å gjennomføre på kort sikt og samtidig ha en viss treffsikkerhet. I strømtilskudd-spørsmålet var det veldig viktig at man fikk en ordning som kunne automatiseres, da en søknadsprosess ville være for tidkrevende og for kostnadskrevende. Det må også finnes dataløsninger der dettet kan implementeres i, og tallmaterialet som man skal basere seg på må også kunne fremskaffes digitalt. 

Vanligvis når det kommer nye ordninger og regelverk utredes det over lang tid, og med mer tid til konsekvensutredninger, analyser, høringsrunder etc.  Likevel kan det "glippe" på forhold som ingen så eller tenkte over da det ble innført. I denne saken har det gått i rasende fart, og presset på at regjeringen skulle komme med en strømløsning var veldig stor. Slik som opposisjonen maste i desember skulle man tro at det ikke skjedde noe, samtidig som det var hektisk aktivitet bak kulissene i en rekke departementer osv for å komme med innspill til regjeringen om hvordan dette kunne løses.

For å ta et eksempel fra opposisjonen: Frp kom med et forslag om å utbetale 4000 kr (hvis jeg husker rett) til alle. Det hadde jo vært en kjappere løsning, men hadde den vært bedre? Og mer rettferdig? Det betyr jo at pengene hadde gått til folk som ikke har strømregning også. Og hva er "alle"? Mener de bare myndige personer, eller også mindreårige? Hvis bare myndige, ville det ført til at fx. en aleneforelder med 4 mindreårige barn fikk like mye/lite strømstøtte som en aleneboende person, selv om strømforbruket til førstnevnte åpenbart er påvirket av at hen har 4 barn i hus! Og hvis mindreårige: Er det mulig å utbetale penger til barn sånn uten videre? Kan penger utbetales til fx. en baby? Eller skal pengene gå til mor/far? Hvem bor barnet hos? Er det delt omsorg? Hva hvis det er fosterhjem? Og uavhengig av alder - hvilke personer skal regnes med? Alle som har norsk fødselsnummer? Alle som har bostedsadresse her? Hva med personer som har midlertidig opphold her fx på grunn av jobb og som også har strømkostnader? Hva hvis de fast bosatte har bodd i utlandet i vinter? Osv osv. Det er ekstremt mange ulike situasjoner og scenarier å se på og vurdere, og det ville vært rart om det ikke skulle glippe på ett eller flere felter når presset om å få fram en løsning raskt var så stort. 

AnonymBruker
morsan skrev (26 minutter siden):

Det har vært mye rot og lite treffsikkerhet hele veien synes jeg, helt siden de første kompensasjonsordningene trådte i kraft våren 2020. At det var lite treffsikkert sånn med én gang i 2020 kan jeg forstå - det var panikktilstander og man måtte få på plass ordninger for de som ble nedstengt så brått, men heller ikke den gamle regjeringen har ikke vært flink nok til å bedre tingenes tilstand.

Uansett regjering er det ikke slik at de tenker ut løsninger selv - både med koronatilskuddene og med strømtilskudd har de satt folk fra mange etater på saken for å komme opp med kjappe forslag til hva slags ordninger som er mulig å gjennomføre på kort sikt og samtidig ha en viss treffsikkerhet. I strømtilskudd-spørsmålet var det veldig viktig at man fikk en ordning som kunne automatiseres, da en søknadsprosess ville være for tidkrevende og for kostnadskrevende. Det må også finnes dataløsninger der dettet kan implementeres i, og tallmaterialet som man skal basere seg på må også kunne fremskaffes digitalt. 

Fjern merverdiavgiften i perioden des-mar. Det hadde vært det absolutt enkleste løsningen.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fjern merverdiavgiften i perioden des-mar. Det hadde vært det absolutt enkleste løsningen.

Det har nok vært vurdert og forkastet. Jeg kan ikke nok om hvorfor, men har tillit til at mange løsninger som fremstår som enkle og kjappe likevel ikke alltid er det. 

AnonymBruker
morsan skrev (45 minutter siden):

Det har nok vært vurdert og forkastet. Jeg kan ikke nok om hvorfor, men har tillit til at mange løsninger som fremstår som enkle og kjappe likevel ikke alltid er det. 

Pussig nok har det fungert helt fint i Nord-Norge side 1969.

AnonymBruker
Fionys skrev (På 5.1.2022 den 15.08):

Jeg unner de det, de som får betalt deler av strømregningen selv om ikke jeg gjør det.

Men det er grovt urettferdig. Den regjeringen virker helt på bærtur. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er grovt urettferdig. Den regjeringen virker helt på bærtur. 

https://www.gd.no/henning-far-tidenes-laveste-stromregning/s/5-18-1482156

Daglig leder i Gudbrandsdal Energi AS, Marius Røed, opplyser i en mail til GD at de har omkring 270 kunder i Lillehammer og Gudbrandsdalen som har så gode fastprisavtaler at de vil få mer i kompensasjon pr kWh enn de må betale for strømmen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Daglig leder i Gudbrandsdal Energi AS, Marius Røed, opplyser i en mail til GD at de har omkring 270 kunder i Lillehammer og Gudbrandsdalen som har så gode fastprisavtaler at de vil få mer i kompensasjon pr kWh enn de må betale for strømmen.

Merkelig system. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper virkelig at regjeringen våkner snart. Jeg satt i hele går og frøs i leiligheten. I dag også. Sitter med varmeteppe rundt meg. Er spent på desemberregningen . Etter min utregning så kommer den på minst 2500 kr etter at den liksom gode pakken fra regjeringen er trukket ifra. Men jeg fryser og må betale dyrt likevel. 15 grader er gjennomsnittlig temperatur i leiligheten her  :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...